דונלד טראמפ והילרי קלינטון החליפו מקומות



השבוע הכי טוב של טראמפ?


תפיסת הבסיס בעת שדונלד טראמפ נפטר מיו"ר הקמפיין שלו פול מנפורט כדי לקבל בברכה את המנכ"ל החדש סטיב בנון ואת המנהלת החדשה קליאן קונווי הייתה ההבנה שהמעשה הזה הוא ניסיון של טראמפ לחזור להרגליו הישנים ולהיפטר מהרעיון שעליו להיראות "יותר נשיאותי", הרעיון אותו ניסה מנפורט לקדם על חשבון המנהל המפוטר הקודם קורי לבנדובסקי. גם טראמפ עצמו אמר במפורש ש"אין לי כל כוונה להשתנות" וגם המנהלים החדשים טרחו להסביר שטראמפ במיטבו זה טראמפ האמיתי. היה ברור ש"תנו לטראמפ להיות טראמפ" חוזרת ובגדול.

אך טראמפ, שכבר התלהב מספר פעמים בעבר מהיתוליו בעיתונאים או שנראה כמי שאופיו הלא-צפוי הוא בעיניו כיתרון, התניע את מסע הבחירות שלו בסוף השבוע האחרון באופן אחר מהחזוי: דווקא התנהגות נשיאותית. זה התחיל בהופעה שלו במדינת צפון קרוליינה ביום חמישי שבה הוא נשא נאום שכלל הבעת "חרטה" על האופן שבו הוא התנהג בזמן האחרון, המשיך עם מספר נאומי טלפרומפטר, קריאה לקהל האפרו-אמריקנים בארצות הברית להתייצב מאחוריו, פגישה עם מנהיגי הקהילה ההסיפנית באמריקה וזה המשיך בהעלאת תשדירי פרסומות בפעם הראשונה ובהתנהגות יותר נשיאותית באופן כללי. אפשר לומר שזה כנראה עבד, והסיקור התקשורתי השתנה לטובה עבור המועמד הרפובליקני. מנהלי הקמפיין החדשים הגדירו את הימים האחרונים בתור "השבוע הטוב ביותר במסע הבחירות".

את סוף השבוע המוצלח הזה, שעליו העיבה רק התפטרותו של יו"ר הקמפיין מנפורט - אך זו הייתה התפטרות צפויה ולא מפתיעה עבור מי שלכתחילה נועד לנהל רק את ענייני הועידה הלאומית ובלאו הכי עבד ללא שכר והחל להוות מעמסה עקב התחקירים סביבו, ניהל טראמפ גם בביקרותיות חדה כלפי הנשיא המכהן ברק אובמה בשני אופנים שונים: האחד, באמצעות ביקור במדינת לואיזיאנה שלאחרונה ספגה הצפות קטלניות ועבורה לא קטע הנשיא את חופשת הקיץ שלו אלא עד לרגע האחרון, והשני, באמצעות ניצול מירבי של סיפור ה"שוחד" ששולם לאיראן תמורת שחרור האסירים האמריקניים ושלאחרונה התפתח לכדי סיפור גדול יותר עם חשיפת עובדות חדשות מהשתלשלות העניינים.

מערכת התוכנית "מול פני האומה" של רשת CBS אספה בסוף השבוע החולף מספר אזרחים שהגדירו את עצמם בעבר כתומכים של דונלד טראמפ ומאז הם הספיקו לעזוב אותו ולהפסיק לצדד בו. התוכנית ניסתה לשאול את האנשים הללו מדוע הם החליטו לנטוש את טראמפ ומה יוכל המועמד הרפובליקני לעשות כדי לזכות מחדש באמונם - התשובה של רובם, לא במפתיע, התייחסה בעיקר להתנהגות הבלתי נשיאותית של טראמפ כחסם המרכזי.

האמנם זו הדרך החדשה של טראמפ לזכות באמונם, בכל זאת להתקדם אל השלב "הנשיאותי"? אולי. עם טראמפ למדנו כבר שלא לחזות מראש את העתיד, או כפי שאמר אחד הפרשנים הפוליטיים: "כדאי פשוט להמתין לשבוע הבא".



הימים הקשים של קלינטון:


כמו חוק כלים שלובים, ברגע שדונלד טראמפ נהנה מימים טובים סובלת הילרי קלינטון משלל חדשות לא טובות.

בקיצור נמרץ: ביום רביעי האחרון קיבלה מועמדת המפלגה הירוקה לנשיאות ג'יל שטיין במה לאומית ברשת CNN אותה היא ניצלה בעיקר כדי לתקוף את קלינטון שאת קהל מצביעיה היא רוצה לגנוב, ביום שישי האחרון הודיעה "קרן קלינטון" ברקע דיווחים שונים על חלוקת ג'ובים לתורמיה וקשריה הבעייתיים כי היא תחדל מלקבל תרומות ממשלות זרות אם קלינטון תהפוך להיות הנשיאה הבאה, ובאותו היום העלה המטה של דונלד טראמפ תשדיר בחירות ראשון נגד קלינטון ב-4 מדינות מפתח שונות ולאחר מכן הצטרפה גם המפלגה הרפובליקנית בתשדיר בחירות משלה. בין לבין ספגה קלינטון גם מההתקפות של טראמפ על הנשיא המכהן ברק אובמה בסיפור לואיזיאנה ובסיפור השוחד לאיראן.

בכל הקשור לפרשת המיילים חלו מספר התפתחויות: ביום שלישי הודיעה מחלקת המדינה כי תפרסם לציבור את כל המיילים המחוקים שאותם הצליח ה-FBI לשחזר בזמן החקירה של פרשת תיבת המיילים האישית בעת כהונת קלינטון כמזכירת המדינה האמריקנית, יום למחרת העביר ה-FBI את תמצית חקירתה של קלינטון במשרדי הבולשת אל הקונגרס האמריקני במה ששימש את המחוקקים הרפובליקנים ככלי ניגוח פוליטי נגדה, ביום חמישי האחרון נחשף מתוך אותו התצהיר שקלינטון טענה כי מזכיר המדינה לשעבר קולין פאוול הוא זה שייעץ לה להשתמש בחשבון דוא"ל פרטי - אך הוא הכחיש את זה, ולקראת יום שבת פרסם שופט פדרלי את החלטתו מצד אחד לפטור את קלינטון מלהשיב באופן אישי לתביעה פרטית שהוגשה נגדה בפרשת המיילים לאחר סגירת התיק על ידי ה-FBI אך לחייב אותה להגיש תצהיר מפורט בו תסביר את השתלשלות הפרשה במענה לעתירה. הפרשה לא תרד מהכותרות עד יום הבחירות.

ומה עם הסקרים? אמנם פה החדשות עבור קלינטון עדיין טובות, היות ובמפת האלקטורים היא עודנה מובילה בפער גדול על פני יריבה הרפובליקני בכל המדינות החשובות, ובימים האחרונים אף הצטרפו כלי תקשורת נוספים (ובראשם CNN) בעדכון מפת האלקטורים שלהם לטובתה, אך בסקרים הכלליים הפער דווקא הולך ומצטמצם אט-אט מממוצע כולל של 8+ נקודות עבורה לפער של 5+ נקודות. עד כה הסקרים במדינות תאמו למגמה של הסקרים הכלליים.

החדשה הטובה המרכזית עבור קלינטון מהימים האחרונים היא הודעתו של ברני סנדרס על כוונתו להצטרף לקמפיין הבחירות שלה החל מהחודש הבא. קלינטון נהנית מהעובדה, בשונה מטראפ, שעד כה קהל הבסיס שלה נותר עמה.



ידיעות נוספות:


● סיפור אחד שבכל זאת העיב על דונלד טראמפ בסוף השבוע האחרון היה התחקיר של עיתון ה"ניו יורק טיימס" לפיו סך החובות של כלל חברותיו המסחריות של המועמד הרפובליקני עומד על כ-650 מיליון דולר. בעיתון ציינו כי מדובר בחוב הגבוה פי שניים ממה שחשף טראמפ בעבר בטפסיו השונים בעת הצטרפותו אל המירוץ לנשיאות. טראמפ, העיתון מציין, טוען שהוא שווה למעלה מ-10 מיליארד דולר, אך הוא אינו מסוגל להוכיח זאת באמצעות פרסום דו"חות המס שלו כפי שעשתה יריבתו הדמוקרטית בשבועיים האחרונים ולכן אין יכולת להציג תמונה מדויקת באשר למצבו הפיננסי.

● ארגון יוצאי הצבא מעיראק ומאפגניסטן פרסם בסוף השבוע הודעה משותפת עם רשת NBC ובה הם הכריזו על "פורום" מיוחד וייחודי שייערך ביום רביעי ה-7 בספטמבר בהשתתפות דונלד טראמפ והילרי קלינטון, מספר שבועות לפני העימות הנשיאותי הראשון ביניהם. בפורום הזה, שיעסוק בנושאים ביטחוניים בלבד וישודר ברשת NBC ובערוץ החדשות MSNBC, יופיעו השניים בזה אחר זה על הבמה ויענו על שאלות מהקהל ועל שאלותיהם של עיתונאי NBC.

● מעבר לשתי המפלגות הגדולות בארה"ב, המקבלות באופן כמעט אוטומטי אפשרות להתמודד בבחירות בכל המדינות שבפדרציה, נאלצות המפלגות הקטנות לכתת את רגליהן כדי לאסוף די חתימות על מנת לקבל היתר לרשום את שמן בקלפיותיהן של המדינות השונות. בימים האחרונים הצליחו המפלגות הללו לרשום הישגים - המפלגה הליברטריאנית הצליחה לאחרונה להגיע לכדי כ-40 מדינות שבהן היא רשומה והמפלגה הירוקה השיגה גם היא מדינות נוספות וכעת היא תופיע בקלפיותיהן של כ-35 מדינות. נכון לעכשיו אלו שתי המפלגות הקטנות היחידות המסוגלות, טכנית, להגיע ל-270 אלקטורים כדי לנצח את הבחירות. מעבר להן נמצאות "מפלגת החוקה" ו"מפלגת העם" ועוד כמה נוספות. אוון מקמולין, המועמד השמרני העצמאי, השיג בימים האחרונים 6 מדינות שבהן שמו יופיע בבחירות.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר