האם הרפובליקנים בכל זאת ישמרו על הרוב שלהם בסנאט?



המירוץ לסנאט:


הסקרים במדינות המפתח העוקבים אחר מערכת הבחירות לנשיאות בין דולנד טראמפ לבין הילרי קלינטון כמעט תמיד כוללים בצידם סקרים לא פחות מעניינים מהמירוצים לסנאט ולבית הנבחרים ולקרבות המרתקים על השליטה הכוללת בקונגרס. הסקרים הצדדיים האלה מספרים לנו את סיפורה של מערכת הבחירות השנייה בחשיבותה באמריקה, הבחירות לרשות המחוקקת, ואת מידת הסיכויים של כל אחת משתי המפלגות הגדולות לנצח בה.

המפלגה הרפובליקנית עומדת בפני מערכת בחירות קשה ביותר לסנאט, היות ובשנה הזו היא תיאלץ להתמודד עם כמות גדולה של סנטורים מטעמה שיועמדו לבחירה (בכל מערכת בחירות לסנאט מועמדים רק שליש מחברי הסנאט). ואם זה לא מספיק, במערכת הבחירות לנשיאות הציבה המפלגה את דונלד טראמפ כמועמד שלה אל הבית הלבן, במה שהביא חלק מהנהגת המפלגה לראות בכך מציאות שעלולה לפגוע עוד יותר בסיכוייהם לשמור על הרוב שלהם בסנאט.

כמה מעניין לראות שלפי שעה מצבה של המפלגה הרפובליקנית אינו קשה כפי שחשבו בכיריה בהתחלה.

המספרים: לרפובליקנים כיום יש רוב של 54 סנטורים לעומת מיעוט של 46 דמוקרטים, כאשר במערכת הבחירות הזו ייאלצו 24 רפובליקנים מתוכם ועוד 10 דמוקרטים להתייצב בפני דין הבוחר כדי לזכות בקדנציה נוספת. אם כן, המפלגה הרפובליקנית תיגש אל הבחירות עם 30 נציגים המשוחררים מעול הבוחר לעומת 36 נציגים כאלו למפלגה הדמוקרטית. לכאורה זהו יתרון למפלגת המיעוט בדרך להשתלט על הסנאט, משום שנקודת ההתחלה שלה גבוהה יותר והמפלגה היריבה נדרשת להגן על יותר מושבים, אך התמונה צמודה יותר ממה שנראה. מתוך כלל המועמדים שכן יועמדו לבחירה שומרים הרפובליקנים לפחות על 14 מושבים באמתחתם ומגיעים בכך ל-44 כיסאות בטוחים עבורם, בעוד הדמוקרטים שומרים על 9 מושבים באמתחתם ואפילו "גונבים" עוד 2 מהיריבים במה שמעניק להם 47 כיסאות בטוחים.

כל זה מותיר לנו רק תשעה מירוצים נוספים שבהם אין הכרעה ברורה בשלב הזה. בחלק מהם מתנהלים קרבות צמודים למדי ואפילו כאלה בעלי פרופיל גבוה כמו הקרב על המושב בסנאט מטעם אריזונה של ג'ון מקיין או הקרב על המושב מטעם פלורידה של מרקו רוביו. החדשות הטובות עבור הרפובליקנים הן שבקרבות הללו, שבתחילת הדרך נראו קשים למדי, הסקרים מראים פער הולך וגדל לטובתם. הן מקיין והן רוביו כבר מובילים בכ-5% ומעלה מעל יריביהם הדמוקרטים, ובסך הכללי שומרת המפלגה על הובלה בלא פחות מ-6 תחרויות מתוך כלל 9 המירוצים החשובים.

הנתונים הללו אמנם עדיין לא מספיקים למפלגה הרפובליקנית כדי לשמור על הרוב שלה בסנאט (על פי ממוצעי הסקרים הנוכחיים הבחירות עשויות להסתיים בשיוויון 50-50 שאותו יוכל להכריע רק סגן הנשיא הבא), אך הם כן מעודדים עבורה ועבור הנהגתה בהתחשב באופן שאותו ראו בכיריה את המערכת הנוכחית בתחילת הדרך.



ידיעות נוספות:


● לפחות 4 עצרות בחירות של דונלד טראמפ בוטלו בימים האחרונים. הראשון היה אירוע במינסוטה שבוטל בשבוע שעבר לאכזבת המעריצים שם, השני היה נאום בקולורדו שנועד לעסוק בנושא הגירה ושבוטל אחרי העמדות ההפכפכות שטראמפ הציג בנושא לאחרונה, השלישי הוא אירוע שתוכנן ליום שישי הקרוב בנבדה והרביעי הוא אירוע שתוכנן ליום רביעי הבא באורגון. בחלק מהמקרים הללו לא נמסרה כל סיבה אודות הביטול ולגבי השניים האחרונים נמסר שהם בוטלו כתוצאה מאילוצים בלוח הזמנים. יש לציין שגם הילרי קלינטון ממעטת בהופעותיה הציבוריות בתקופה האחרונה.

● פינת הסקרים: בסקרים הכלליים אמנם נשמר הסטטוס-קוו בין שני המועמדים לנשיאות, דונלד טראמפ והילרי קלניטון, אך בסקרי המדינות ישנם נתונים מעניינים. במיזורי פורסם סקר של מכון Monmouth ובו טראמפ הוביל על קלינטון ב-1% בלבד ובכך מתחילה המדינה הזאת להתנדנד. מהצד השני פורסם ביוטה סקר של מכון PPP שבו טראמפ התחזק באופן משמעותי ורשם פער של 15% על פני קלינטון. בשתי מדינות מתנדנדות אחרות, בוירג'יניה ובפלורידה, פורסמו שני סקרים מקומיים בהם קלינטון הובילה על טראמפ בלמעלה מ-15% בהתמודדות ראש בראש ביניהם.

● אחרי הביקורת מצד גורמים רבים על כך שהוא לא מבקר במדינת לואיזיאנה מוכת ההצפות, הנשיא ברק אובמה ביקר היום באזורי האסון כדי לחזות מקרוב בשיטפונות ההיסטוריות שגבו את חייהם של מעל 10 בני אדם. בתגובה להאשמות נגדו על כך שהוא לא קטע את חופשת הקיץ שלו כדי לבקר במדינה השיב הנשיא כי "זה לא מקום לתצלום פוטו-אופ" וכי הממשל הפדרלי העניק עזרה בגובה של 120 מיליון דולר כדי להתמודד עם נזקי ההצפות.

● לפחות בשתי הזדמנויות ביומיים האחרונים העביר דונלד טראמפ את חיצי ביקורתו כלפי הנשיא אובמה לעבר יריבתו המקורית הילרי קלינטון - הוא פרסם ביום שני האחרון הודעה מיוחדת שבה הוא קרא לסגור לחלוטין את "קרן קלינטון", והוא הוסיף וביקש ביום שלישי החולף אף להקים מערכת חקירה מיוחדת לבדיקת ההאשמות נגד הקרן.

● כמענה להאשמות הקונספירטיביות נגדה בדבר מצבה הרפואי, הופיעה הילרי קלינטון בתוכניתו האחרונה של הקומיקאי ג'ימי קימל ברשת ABC וסיפקה מענה הומוריסטי לטענות הללו:

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר