דונלד טראמפ מציג את תוכנית ההגירה שלו ואולי משנה את המירוץ לנשיאות



ציון דרך?


אתמול (רביעי) הצליח דונלד טראמפ לשלוט פעם נוספת בכל כותרות החדשות בעקבות אירועי היממה הדרמטית שכללה טיסה מפתיעה של הרגע האחרון מצידו של טראמפ למקסיקו סיטי כדי להיפגש עם נשיא המדינה אנריקה פניה נייטו ובזכות נאומו המצופה שאותו הוא נשא באריזונה במהלך שעות הערב כדי להציג את עמדותיו בתחום ההגירה.

ההופעה המשותפת של נשיא מקסיקו ושל המועמד הרפובליקני לנשיאות הייתה בדיוק כל מה שהם צריכים במישור הפוליטי, הופעה מכובדת ומנהיגותית עבור שני מנהיגים שסובלים מפופולריות ירודה במיוחד במדינתם ושרוצים בזכות כך למצוא את נקודת המפנה. נשיא מקסיקו פניה נייטו נאם בספרדית לטובת בני עמו מיד לאחר פגישתם המשותפת קודם לכן, ואילו טראמפ נשא נאום באנגלית שבו הוא הציג בקצרה את תוכנית 5 הנקודות שלו ביחסי מקסיקו וארה"ב - 1. חיסול ההגירה הבלתי חוקית ממקסיקו לארה"ב; 2. הגנת הגבול המשותף בין שתי המדינות; 3. מלחמה בהברחת הסמים ממקסיקו וחיסול הקרטלים הפועלים באזור; 4. שיפור הסכם הסחר NAFTA בין שתי המדינות; 5. שמירה על שיתוף פעולה כלל-אמריקני ביבשת. לחלק מהרעיונות היה שותף גם פניה נייטו ואת המחלוקות הם לא הציגו.



בתום מפגש הפסגה בין השניים פנה טראמפ צפונה בחזרה לארה"ב כדי לשאת את נאום ההגירה שלו באריזונה. נאום הפריים-טיים בן השעה היה שונה למדי מההצרה המשותפת של טראמפ ושל פניה נייטו בתום פגישתם. טראמפ קרא לבנות חומה כשלב ראשון להגנת הגבול ואת המימון לכך להשית על מקסיקו, הוא ביקש לגרש את כל המהגרים שנכנסו לארה"ב בצורה בלתי חוקית ולאפשר רק לחלק מהם לחזור אליה לאחר תהליך אזרוח שאותו הם יתחילו במקסיקו, והוא קבע כי הוא יילחם על שמירת העבריינים מחוץ לארה"ב. הנאום היה תקיף יותר מהמצופה, והוא היה התשובה הניצחת של טראמפ לטענות, שהוא בעצמו השמיע כמה ימים קודם לכן, כאילו הוא "מרכך" את עמדתו בתחום.

ככלות הכל ליממה האחרונה יש פוטנציאל להיות ציון דרך במערכת הבחירות לנשיאות. ההופעה של טראמפ במקסיקו סיטי הייתה מוצלחת מאוד עבורו והקנתה לו מעמד נשיאותי, ונאומו התקיף בנושא ההגירה הבטיח לו מהצד השני את המשך תמיכת קהל הבסיס שהיה עלול לעזוב אילו הוא היה מרכך את עמדתו. כעת נותר לתהות כמה אמריקנים עקבו אחרי התפתחויות היממה החולפת וכמה מהם הושפעו מכך. כמו כן נמתין לסקרים שיתפרסמו בשבוע הבא.



ידיעות נוספות:


● הילרי קלינטון נשאה אתמול נאום מדיני באוהיו, אחת מההופעות הנדירות שלה בתקופה האחרונה, שבו היא תקפה את מדיניותו של טראמפ בנושאי חוץ והגירה. הנאום נעשה במסגרת אירוע של ארגון "הלגיון האמריקאי" והוא היה דומה באופיו למספר נאומים בעלי טון זהה מצד קלינטון בשבועות האחרונים. היא הציגה בקול רך את ההבדל בינה לבין יריבה והיא עשתה את זה בלא התלהמות ובלא צעקות שמאפיינות לרוב עצרות בחירות המוניות.

● בפריימריז שנערכו אתמול לקונגרס זכו כל שלישיית המתמודדים הבולטים - ג'ון מקיין, מרקו רוביו ודבי וסרמן שולץ' - במועמדות מפלגתם על המושב שלהם בקונגרס לקראת הבחירות הכלליות. באריזונה ניצח מקיין בפריימריז על המושב שלו בסנאט עם 57% מהקולות לעומת 39% ליריבתו הפנימית, והוא יתחרה בנומבר מול המועמדת הדמוקרטית הנבחרת אן קירקפטריק שמכהנת כיום בבית הנבחרים; בפלורידה ניצח רוביו את הבחירות המקדימות על המושב שלו בפער גדול של מעל 50%, ובבחירות הכלליות הוא יועמד לבחירת הציבור מול המועמד הדמוקרטי פטריק מרפי שמכהן כיום בבית הנבחרים; גם וסרמן שולץ' ניצחה בפער צמוד בפלורידה את יריבה הדמוקרטי על המושב שלה בבית הנבחרים, ובחודש נובמבר היא תתמודד מול המועמד הרפובליקני הנבחר - יהודי בשם ג'ו קורפמן.

● פינת הסקרים: שני סקרים מקבילים פורסמו היום בויסקונסין על ידי קולג' Emerson ועל ידי מכון Marquette, בראשון מהם הובילה הילרי קלינטון ב-5% על פני דונלד טראמפ במדינה הזו ובשני מהם הובילה קלינטון ב-3% בלבד. סקר נוסף מצפון קרוליינה העניק לטראמפ יתרון של 2% וסקר אחר מניו יורק העניק לקלינטון יתרון של 18%. בחישוב הכללי של הסטטיסטיקאי נייט סילבר גדלו סיכוייו של טראמפ לזכות בבחירות לשיא מאז תחילת חודש אוגוסט.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר