הנה הנתונים שממחישים את כל הסיפור בשלב הזה של המירוץ לנשיאות



השיא של טראמפ:


אפשר כבר לומר את זה בצורה מפורשת, המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ נמצא בשיאו במפת האלקטורים והוא מצליח בפעם הראשונה במירוץ שלו לנשיאות ארצות הברית להוביל בממוצעי הסקרים של רוב המדינות המתנדנדות. אין מדינה שבה הוא לא רשם שיפור בשבועיים האחרונים וכמעט אין מדינה שבה יריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון לא רשמה ירידה ברורה ולעתים חדה במה שמהווה את נקודת השינוי המרכזית ביותר עד כה במסע הבחירות.

הפעם זה לא רק שינוי שבא לידי ביטוי בסקרים הכלליים, אלא שינוי מהותי יותר שהקיף את כל מפת האלקטורים. כך למשל במדינות הענק המתנדנדות פלורידה ואוהיו נהפכה ההובלה של קלינטון מתחילת החודש ליתרון קטן לטראמפ בזכות רצף של סקרים חיוביים עבורו משם; במדינות הרפובליקניות כג'ורג'יה וכמיזורי נהפך המירוץ הצמוד לנתיב הרבה יותר נוח עבורו; גם במדינות מתנדנדות קטנות יותר כאיווה וכנבדה הוא השתפר במידה ניכרת; ןאפילו במדינות בטוחות מאוד לקלינטון כויסקונסין וכפנסילבניה הצליח טראמפ לצמצם את הפער באופן כזה שגרם לדמוקרטים להזיע.

האמת היא שכל מי שעקב אחר הסקרים הכלליים אותם פרסמנו לאורך השבוע האחרון הצליח להסיק שבסיומו של השבוע אכן נראה טבלה מעין זו שמוצגת להלן. כבר הספקנו ללמוד שהסקרים הכלליים חוזים את המגמה הכללית שבסופו של דבר באה לידי ביטוי בסקרי המדינות ובמפת האלקטורים. גם הפעם זה היה כך.

המדינות
המתנדנדות
פלורידהאוהיוג'ורג'יהצפון קרוליינה
כעת▲ 0.7 לטראמפ▲ 1.0▲ 4.2▼ 0.6
בתחילת החודש2.7 לקלינטון3.80.32.0
אריזונהמיזורינבדהאיווה
▼ 1.6▲ 7.7▼ 0.8▲ 4.3
2.63.62.31.5
המדינות
הנוטות
פנסילבניהמישיגןוירג'יניהויסקונסין
כעת▼ 6.2▼ 5.2▼ 3.5▲ 5.3
בתחילת החודש6.88.210.85.0
דרום קרוליינהקולורדוניו המפשיירמיין (מחוז 2)
▲ 7.0▼3.7▼5.0▲ 7.5
3.011.88.51.0

והשינויים שלעיל מביאים אותנו לבצע שינויים גם במפת האלקטורים שלנו - הפעם לרעתה של הילרי קלינטון.

במדינות וירג'יניה וקולורדו, שבהו רשמה עד כה המועמדת הדמוקרטית נתונים גבוהים במיוחד שהגיעו לשיא במספר סקרים שחזו לה מעל 10%, הלך והצטמצם הפער בזמן האחרון עד לכדי כ-5%. את שתיהן העברנו בעבר ממדינות מתנדנדות לנוטות עבור קלינטון ובהמשך גם למדינות בטוחות עבורה. כעת אנו חוזרים שלב אחד לאחור ומשיבים אותן אל רשימת המדינות הנוטות לקלינטון. זה עדיין לא משנה את סך האלקטורים הכללי שלה שעומד על 273, כפי שחוזים כעת כל כלי התקשורת הגדולים בארה"ב וכל ההערכות הסטטיסטיות של סוכנויות הידיעות והסוקרים.

וירג'יניה עלולה להיות רק הראשונה מתוך נוספות שתתחיל לחמוק לקלינטון. גם במדינות ויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה הפער בין שני המועמדים ירד בשבועיים האחרונים לכדי קצת מעל ל-5% ואם המצב יישאר כך גם בתקופה הקרובה גם הן "יורדו בדרגה" ממדינות הנוטות לקלינטון למדינות מתנדנדות. מנגד, דונלד טראמפ משפר את אחיזתו במדינת דרום קרוליינה וכן במחוז השני של מדינת מיין ולכן הן עשויות להשתדרג ולהיצבע בצבעי אדום כבר בתקופה הקרובה.

נזכיר שההגדרה שלנו היא כזו שמדינות שבהן הפער עומד על עד 5% בממוצעי כל הסקרים מוגדרות כמדינות מתנדנדות, מדינות בהן הפער הוא בין 5% ל-10% מוגדרות נוטות ומדינות בהן הפער הוא מעל ל-10% מוגדות בטוחות. מכל השינויים שביצענו עד כה במפת המעקב שלנו מובן שהכללים אינם קשיחים ושהשינויים נשענים גם על ההערכות נוספות מלבד אתר RealClearPolitics שעל ממוצעיו הפשטניים במירוץ דו-ראשי אנו נסמכים.



את כל השינוי המובהק הזה יש להעמיד לרעתה של קלינטון שנקלעה לרצף של אירועים קשים מבחינתה בכל החזיתות, החל מפרשת המיילים ועד פרשת קרן קלינטון וברקע פרשיות שלא מפסיקות לעזוב אותה ושלעד צילקו אותה בעיני הבוחרים כפרשת בנגאזי ואפילו פרשת לווינסקי הזכורה. המועמדת הדמוקרטית שרדה את כל זה למרות הכל, גם כאשר הציבור ראה בה דמות בלתי אהודה בעליל, בזכות קהל עקשן שלא ראה שום סיבה שבעולם להצביע לטראמפ ושהיה מוכן אף לחסום אותו בגפו, אך לאחר השינוי בדמותו של המועמד הרפובליקני ולאחר הסיקור השלילי המתגבר כלפיה הם הפסיקו במידה מסוימת לפחד ממנו וחדלו מלהתלהב ממנה. וכמובן השיא השלילי שלה הגיע כאשר היא תיארה את מחצית מתומכיו של טראמפ - רבע מאמריקה - כ"סל של ראויים לגינוי" ולאחר שמצב בריאותה, ובעיקר שיטת ההסתרה וההעלמה בנושא, החל לשחק תפקיד חשוב על אף שהוא עדיין לא שיקף את מלוא השפעתו על הסקרים.

ורצוי להעמיד את השינוי גם לטובתו של טראמפ שהצליח להיכנס ל"מוד" נשיאותי ולא הנפיק אף שערורייה חדשה מזה זמן רב בניגוד לכל מה שהתרחש עד כה במסע הבחירות. מלשון משוחררת וצעקנית הוא עבר באופן מוחלט וסופי לנאומי טלפרומפטר בכל עצרות הבחירות שלו ובפעם הראשונה הוא הציג בנאומיו תוכניות מפורטות שהצליחו למצוא אוזן קשבת בציבור שבלא ספק ראה בו תמיד אדם שמעלה בעיות נכונות אך לא בהכרח כזה שהוא המתאים לפתרונן. גם הופעתו הנשיאותית בעת האחרונה (כמעט ושכחנו את הביקור במקסיקו) הוסיפה לו הרבה נקודות בציבור והורידה את מפלס החרדה אצל מצביעים עצמאיים שהחלו לתמוך בו אל מול הסלידה הגדלה שלהם כלפי קלינטון או אצל מצביעים דמוקרטים שהפסיקו לחשוש ממנו ושהחשש שלהם היה המניע המרכזי של קלינטון עד עתה בקמפיין.

טראמפ, יש לציין, עדיין לא מוביל בממוצע הסקרים הכלליים והוא לא עקף את השיא הקודם שלו מהועידה הרפובליקנית הלאומית. גם ההובלה שלו בסקרי המדינות עדיין קטנה מדי בשלב הזה, ממש בטווח הטעות הסטטיסטית, ובכל מקרה אין שום צורה בהרכב מפת האלקטורים הנוכחית שבה הוא יכול לנצח את הבחירות מבלי לגנוב לפחות עוד מדינה דמוקרטית אחת מידיה של קלינטון. במובן הזה המירוץ נפתח מחדש, אך ממש עוד לא הוכרע סופית.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר