סוף שבוע של טרור היכה בארצות הברית


טרור "מקומי":


זה התחיל ביום שבת בבוקר, שעון מקומי, אז התפוצץ מטען חבלה באחת מעיירות החוף של מדינת ניו ג'רזי רגע לפני שמירוץ צדקה בעל 5,000 אנשים היה אמור להיות מוזנק אך התעכב ברגע האחרון. הפיצוץ לא גרם לנפגעים וגם לא לנזק, אך לרבים בארה"ב הוא הזכיר את הפיגועים שהתחוללו בעת קיום מרתון בוסטון והעלה במוחם את החשד המיידי לאירוע טרור. בהמשך אותה השבת, לקראת השעה 20:30 לפי שעון החוף המזרחי, התפוצץ מטען חבלה נוסף בלב מנהטן שבניו יורק סיטי. הפיצוץ גרם לפציעתם של כ-30 איש, חולל בהלה במקום ומיקד את כל תשומת הלב התקשורתית באירוע תוך כדי שדיווחים נוספים חשפו קיומו של מטען נוסף שהוטמן במרחק כמה בלוקים מהמטען הראשון, פינת רחוב 23 והשדרה השישית במרכז האי. ובה בעת שהתקשורת התעסקה בפיצוץ שבניו יורק התפרסמו הידיעות הראשונות על אירוע דקירה במרכז קניות בלב מדינת מינסוטה שהביא לפציעתם של כ-10 בני אדם.

הרשויות בכל המדינות הללו לא מיהרו להגדיר את האירועים כפיגועי טרור אך עד מהרה הם שינו את עמדתם - בניו ג'רזי טען המושל כריס כריסטי בהתחלה שאין קשר בין האירוע הזה לכל יתר האירועים אבל לאחר מכן הוא כבר טען ש"ללא ספק" מדובר בפיגוע טרור; בניו יורק טען תחילה ראש העיר ביל דה-בלאזיו שלא מדובר באירוע טרור אך בהמשך תיקן המושל אנדרו קואומו כי המדובר ב"טרור פנימי"; במינסוטה טענו גורמי האכיפה המקומיים כי אין חשד לטרור עד שהחקירה נלקחה מידם לטובת הבולשת הפדרלית, ה-FBI, שנאלצה להתמודד עם הדיווח של ארגון דעא"ש כי המפגע הוא חייל בשורותיהם. לפתע הטון השתנה (צריך לציין ששני האירועים הראשונים עדיין נותרו עלומים).

רשמית, נכון לשעה זו, אין קשר בין האירועים. אבל אולי לא צריך למצוא קשר ישיר שכזה. אחת הסיבות שכל הרשויות לעיל טענו שהאירועים לא קשורים לטרור היא התפיסה השגויה שהאמריקנים עדיין נושאים עמם מאז מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר ש"טרור" זה בהכרח משהו מתוכנן עד היסוד ושמגיע מגופי טרור גדולים ומאורגנים. כל מה שפחות מזה אינו נופל על ההגדרה טרור בתפיסה הציבורית ומכאן ההתפתלות הלשונית והמונחים החדשים "טרור מקומי" או "אירוע מכוון" או "טרור פנימי". אחד הדברים שהאמריקנים לא למדו, ושלצורך העניין האירופים והישראלים מכירים כבר זמן רב, זה שבעידן האינטרנט והרשתות החברתיות לא צריך למסור שום הוראה לשום תא טרור כל שהוא כדי ליצור הרס ולזרוע אימה, אלא פשוט להקצין עוד ועוד את קהל היעד שמבצע את הפיגועים האלה, מי ששומע ושרוצה להקצין.



אפשר לכתוב אין סוף מילים על התנגשות הציוויליזציות (המערבית והאסלאמית) ולהרחיב על כך עד בלי די, אבל כאן הוא מקום לחדשות פוליטיות גרידא. ובהקשר הפוליטי צריך להזכיר ולזכור שלא כל אירוע טרור בהכרח מביא אותו השלכות דרמטיות על מערכת הבחירות. עד כה רוב השינויים הדרמטיים במערכת הבחירות הגיעו אך ורק ממסע הבחירות ומהמועמדים עצמם ולא מפיגועי הטרור. סן ברנדינו לא שינתה את הסקרים כמו מאבקו של טראמפ במשפחה השכולה מהועידה הדמוקרטית שכמעט וריסק אותו, אורלנדו לא שינתה אותם כמו ההתעלפות של קלינטון ומצב בריאותה הכולל שמוטטו אותה, ואפילו דאלאס ובאטון רוז' בקושי הזיזו נקודה לכאן או לכאן בממוצעי הסקרים בניגוד לכל שלל אירועי הקמפיין. לא בטוח שגם האירועים החדשים מסוף השבוע יעשו זאת - אך נצטרך להמתין ולראות.

ובינתיים לא היה קשה לנחש מה יהיו התגובות של שני המועמדים לנשיאות לאירועי סוף השבוע. דונלד טראמפ ירד מהמטוס שהוביל אותו לעצרת בחירות בקולורדו בזמן שהדיווחים הראשוניים זורמים בכלי התקשורת והדבר המרכזי שאותו הוא אמר לקהל שלו היה "פצצה התפוצצה בניו יורק ואף אחד לא יודע מה קרה. אבל בחיי, אנחנו חיים בתקופה... כדאי לנו להיות הרבה יותר קשוחים, חבר'ה". טראמפ, כמובן, לא ידע שום פרט על האירוע בטרם הוא דיבר. הילרי קלינטון, מנגד, נקטה בקו המתון יותר ויצאה אל העיתונאים שבמטוסה ואמרה להם כי היא מעדיפה להמתין לפרטים המלאים על האירוע. כשאלה הגיעו היא פרסמה הודעה המגנה את הפיגועים ובה תפילה להחלמת הפצועים.

מיקומן של הפצצות בלב ניו יורק סיטי הגיעה בתקופה שהיא בלאו הכי מאוד מתוחה - כאשר העיר נערכת לקליטת עשרות מנהיגים מהעולם לקראת קיום דיוני המליאה של העצרת הכללית באו"ם. גם נשיא ארה"ב ברק אובמה ישתתף בעצרת וביממה האחרונה דווח כי הוא ייפגש בין יתר המנהיגים גם עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. קלינטון גם כן תהיה נוכחת בניו יורק בשבוע הקרוב והיא תיפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ועם נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו - שתיהן בעלות ברית של ארה"ב. לכל התקופה הזו טראמפ ימשיך עם מסע הבחירות שלו כרגיל.



עידן השערוריות חוזר?


עד לאירועי סוף השבוע האחרון הכותרות בארה"ב היו אחרות לגמרי. דונלד טרמאפ שוב נקלע לשערוריות מיותרות כאשר טען בפני תומכיו כי אם יריבתו רוצה לאסור אחזקת נשק, הרי שמאבטיחיה צריכים להיפטר מהנשק "ואז נראה מה יקרה". זו לא פעם ראשונה שטראמפ מאשים את הילרי קלינטון בניסיון לבטל את התיקון השני לחוקה, האשמה חסרת כל בסיס שהוטלה אין ספור פעמים גם בנשיא ברק אובמה ללא קשר למציאות, וזו גם לא הפעם הראשונה שטראמפ משתמש בביטויים שיש בהם שמץ של הליכה על קו דק בין התבטאות לגיטימית לבין מה שעלול להתפרש כהסתה.

שערורייה נוספת נולדה כאשר טראמפ סירב לומר בראיון עיתונאי לקראת סוף השבוע כי הנשיא אובמה אכן נולד בארצות הברית. אלו תיאוריות קונספירציה לא מבוססות שהופצו כבר שנים רבות, ובמידה שהיה להם איזו שהיא הנהגה הרי זה היה טראמפ שטען לאורך השנים כי אובמה צריך לפרסם את תעודת הלידה שלו. אובמה אכן פרסם את התעודה, דבר שאגב לא ממש הוריד את הקונספירציה, ובמטה של טראמפ רמזו סוף סוף שהוא מוכן להודות בכך שהנשיא אכן נולד על אדמת ארה"ב ורשאי לכהן כנשיא לפי דרישות החוקה, אבל לפתע טראמפ סירב לעשות כך בראיון העיתונאי. אחרי לחץ מאנשי הקמפיין שינה טראמפ את דעתו והופיע בכלי התקשורת וטען כי אובמה נולד בארה"ב. "נקודה".

אבל האירוע הזה רק הוליד יותר ביקורת. טראמפ האשים את קלינטון בכך שהיא זו שהעלתה את הנושא לכותרות במערכת הבחירות שלה מול אובמה בשנת 2008 והגדיר את עצמו כמי שלמעשה "חתם" את האירוע והוריד אותו מהכותרות, אך הוא עשה זאת ללא שום ביסוס וכנראה בהאשמה מסולפת ומכוונת כלפי יריבתו. את העיתונאים גם כן הצליח טראמפ להרגיז כאשר הזמין אותם ל"הודעה מיוחדת" ולבסוף ייבש אותם למשך זמן רב תוך כדי שהוא חונך את המלון הפרטי והחדש שלו בוושינגטון הבירה, עד שהם חדלו מלשתף פעולה ותא הכתבים בראשות Fox News החליט שלא לסקר את המלון - בדיוק כאשר הכתבים בלאו הכי גורשו מהמקום לאחר שחלק מהתפאורה של המלון קרסה.

אובמה וקלינטון ניצלו את האירוע הזה כדי לתקוף את טראמפ על הפליפ-פלופ שלו בנושא הזה והם ביקשו להאשים אותו בגזענות בכינוס של שדולת המחוקקים השחורים בוושינגטון די סי שנערכה ביום שבת עקב ההאשמות בעלות הניחוח הגזעני מצידו נגד הנשיא השחור הראשון. ברק אובמה קראו לקהל האפרו-אמריקני בארה"ב להצביע לקלינטון וגם רעייתו מישל הצטרפה למאמץ של קלינטון במסע הבחירות כמו גם ברני סנדרס. לרגע היה נראה, לפני הכותרות שלעיל, שמסע הבחירות של קלינטון יכול לחזור לאשורו בעיקר בזכות חזרתו של טראמפ לאשורו והתחמושת שהוא סיפק.



ידיעות נוספות:


● הועדה הדו-מפלגתית לקיום העימותים הנשיאותיים הודיעה ביום שישי כי גארי ג'ונסון וג'יל שטיין לא הצליחו לעמוד בתנאים הנדרשים כדי להשתתף בעימות הנשיאותי הראשון שייערך ב-26 בספטמבר. השניים, מועמדי המפלגה הליברטריאנית והמפלגה הירוקה בהתאמה, נדרשו להשיג ממוצע של לפחות 15% בסקרים הכלליים על מנת להשתתף בעימותים ומכיוון שהם לא עמדו ברף הזה לקראת קיומו של העימות הראשון הרי שהועדה לא הזמינה אותם להשתתף בו. עם זאת, השניים עדיין יוכלו להשתתף באחד משני העימותים הבאים אם הממוצע שלהם ישתפר עד אז.

● בעבר טען גארי ג'ונסון כי אי השתתפות בעימותים תהיה "סוף המשחק" עבורו. ביממה החולפת טען העיתונאי המפורסם קרל ברנשטיין כי סגנו של ג'ונסון, ביל וולד, עלול להודיע על פרישתו מהמירוץ בעקבות כך ועקב החשש שהתמודדות שלהם בבחירות תאפשר את ניצחונו של דונלד טראמפ במירוץ אל הבית הלבן. ברנשטיין טען כי מהיכרותו את וולד הוא מתרשם שהוא עשוי לפרוש מהמירוץ ולהעביר את תמיכתו להילרי קלינטון ואף להופיע עבורה.

● לפני העימותים אמורים בדרך כלל המועמדים לנשיאות להתכונן באופן ממושך לקראתם ולקיים "עימותים מדומים" מול אנשי המטה שלהם על מנת לתרגל כל התרחשות וכל מענה אפשרי, אך במערכת בחירות כל כך לא שגרתית כמו זו הנוכחית לא פורסם עד כה כיצד דונלד טראמפ או הילרי קלינטון מתכוננים בדיוק אל העימותים או מול מי הם עורכים את העימותים המדומים שלהם, אם בכלל. הסגנים, לעומת זאת, נוקטים בקו הרבה יותר מסורתי - הסגן של טראמפ מייק פנס מתכונן לעימות שלו מול טים קיין בעימות מדומה מול מושל ויסקונסין סקוט ווקר ואילו הסגן של קלינטון טים קיין מתכונן לכך באמצעות התעמתות עם עו"ד רוברט בארנט שמגלם עבורו את דמותו של מייק פנס.

● פינת הסקרים: סקר מקומי שפורסם בעיתון "סטאר טריביון" ממדינת מינסוטה גילה פער לא גדול במיוחד לטובתה של הילרי קלינטון במדינה הדמוקרטית הזאת, הובלה של 6% בלבד. סקר אחר שפרסם מכון Morning Call בפנסילבניה העניק לה יתרון של 8% על פני דונלד טראמפ. בסקר המעקב של CBS במדינות המתנדנדות הגיעו השניים לשיווין.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר