אז לאיזו מפלגה יש סיכוי טוב יותר לזכות בבחירות לסנאט?



הקרב על הסנאט:


הסטטיסטיקאי נייט סילבר פרסם ביממה החולפת את התחזית מבוססת-הסקרים הראשונה שלו לקראת הבחירות לסנאט במטרה לנסות ולהבין מתוך הסקרים למי משתי המפלגות קיים סיכוי טוב יותר לנצח את הבחירות על השליטה בו. לפי התחזית שפורסמה, למפלגה הדמוקרטית סיכוי של כ-55% בשלב הזה לזכות במספיק מושבים בסנאט כדי להגיע לרוב בתוכו בעוד שלמפלגה הרפובליקנית סיכוי של כ-45% לעשות את זה. אם כך אכן יקרה והדמוקרטים ינצחו, הם ישתלטו מחדש על הסנאט שעבר לידי הרפובליקנים רק בבחירות אמצע הקדנציה של שנת 2014.

אך התחזית מגיעה דווקא בתקופה נהדרת עבור הרפובליקנים בסקרי המדינות שמתפרסמים באשר למירוצים הצמודים. במספר מדינות מפתח מצליחים המועמדים שלהם לרשום הישגים נאים על פני מתחריהם, אישים כמו ג'ון מקיין או מרקו רוביו אט אט משריינים לעצמם את המושב שלהם, וגם במדינות אחרות שבהן הם חששו להפסיד מצבם השתפר.

המחשבה כאילו מועמד רפובליקני לנשיאות כמו דונלד טראמפ עלול לפגוע בכל יתר המועמדים הרפובליקנים בבחירות לקונגרס או בבחירות המקומיות נראית לפי שעה כשגויה. המירוץ, עם זאת, קשה גם בלעדי השפעתו של טראמפ.

הרכב הסנאט הנוכחי
54 רפובליקנים46 דמוקרטים
מושבים המועמדים לבחירה
2410
מושבים שאינם מועמדים
3036

על אף הרוב הגדול שלהם בסנאט, את מערכת הבחירות הזו פותחים הרפובליקנים מנקודת חולשה מובהקת. רוב הסנטורים שיועמדו לבחירת הציבור בחודש נובמבר מגיעים מבין שורותיהם לעומת מיעוט קטן שיעמוד לבחירה אצל היריבים ונקודת המוצא שלהם היא 30 מושבים שעליהם לא תתקיים תחרות לעומת 36 לדמוקרטים.

אבל בתוספת המושבים "הבטוחים" לשתי המפלגות, כלומר מושבים שבהם אחד משני המועמדים רושם פער הגדול מ-10% על יריבו, המצב שלהם משתפר במעט והם מצליחים להחזיק בידיהם 40 מושבים לעומת 44 ליריביהם. אם נוסיף לכך גם המושבים "הנוטים", בהם הפער הוא בין 5% ל-10% לערך, הרי ששתי המפלגות הגדולות מתאזנות ב-47 מושבים לכל אחת. מה שהופך את המירוץ בשש מדינות המפתח הנותרות לדבר שיכריע את מערכת הבחירות.

6 המדינות המתנדנדות הן פנסילבניה, צפון קרוליינה, אינדיאנה, מיזורי, נבדה וניו המפשייר שנשלטות בידי הרפובליקנים (להוציא את נבדה). ברובן, לפי שעה, מובילים המועמדים הרפובליקנים בשברי אחוזים בודדים על פני יריביהם הדמוקרטים והתחזית של נייט סילבר טוענת דווקא שהתוצאה הסבירה ביותר היא התחלקות שווה של המדינות הללו בין שני הצדדים, במה שיוליד למעשה שיוויון של 50-50 בסנאט. במקרה שכזה התיקו יישבר על ידי סגן הנשיא, והיות והתחזית של סילבר חוזה בשעה זו ניצחון להילרי קלינטון ולסגנה בבחירות לנשיאות מכאן מגיעה ההערכה שסיכוייהם של הדמוקרטים להגיע לרוב גדולה יותר. עם זאת, כאמור, הסקרים והמגמה נוטים כעת לטובת הרפובליקנים.

פירוט על המירוצים לסנאט ניתן למצוא להלן.

מושבים בטוחים מבין המועמדים לבחירה
108
מושבים נוטים מבין המועמדים לבחירה
72+1
הרכב הסנאט הצפוי
4747
6 מושבים מתנדנדים
1+5

ידיעות נוספות:


● הקונגרס האמריקני סיפק היום מספר כותרות לאחר שמנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיטש מקונל, טען כי בכוונתו לערוך בקרוב הצבעה בנושא הצעת חוק המאפשרת למשפחות הרוגי ה-11 בספטמבר לתבוע באופן אישי את סעודיה על מעורבותה בפיגועים. הצעת החוק כבר עברה בקונגרס הרפובליקני אך נחסמה בווטו נשיאותי של ברק אובמה שאותו רוצה מקונל לעקוף בההצבעה שתיערך עוד בטרם הבחירות הכלליות בנובמבר - הצבעה הדורשת רוב של שני שליש מהמחוקקים. בנושא אחר, הרפובליקנים והדמוקרטים שבסנאט הסתבכו בימים האחרונים במשא ומתן מתיש וארוך בעניין חקיקת חוק תקציב המדינה, ולו באופן זמני, כדי להמשיך לממן את הוצאות הממשל ולא להגיע לידי השבתתו.

● ברק אובמה נשא ביממה האחרונה בפני העצרת הכללית של האו"ם את נאומו האחרון בתור הנשיא של ארצות הברית. בתור נאום אחרון בבמה המפורסמת הוא השתדל להציג מחדש את חזונו לעתיד - צמצום פערים כלכליים, האצת חירויות הפרט, קידום ערכים ליברליים והמשך הדמוקרטיזציה בעולם. אובמה לא התעלם מהמשברים ומהקונפליקטים הבינלאומיים המתחוללים בעולם אך הוא ביקש בכל זאת להעניק תקווה לעתיד טוב יותר במסגרת חזונו. ביום רביעי ייפגש אובמה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שלמחרת ישא גם הוא את נאומו בפני עצרת האו"ם.

● עיתון ה"וושינגטון פוסט" חשף ביממה החולפת כי דונלד טראמפ השתמש בכרבע מיליון דולר מכספי התרומות של עמותת הצדקה שלו "קרן טראמפ" כדי ליישב תביעות משפטיות נגד החברות המסחריות שנמצאות בבעלותו. לפי הדיווח, במספר פעמים שבהם עלתה מחלוקת משפטית בין אחת מהחברות שלו לגופים אחרים שתבעו אותן, מחלוקת שהייתה עלולה לגרור הפסדים כלכליים או קנסות כלפי החברות הפרטיות שלו במקרה של הפסד במשפט, הצליח טראמפ ליישב את המחלוקת בין הצדדים על ידי הגעה להסכם שבמסגרתו הוא יעביר סכומי כסף לעמותות לפי בחירתם של התובעים. כאשר התובעים בחרו בעמותות הקרובות לליבם, העביר טראמפ את סכומי הכסף מקרן הצדקה שלו ולא מכספו האישי. לפי העיתון מדובר בעבירה על החוק. האירועים התחוללו מספר פעמים בהיקף של 258 אלף דולר.

● בתו של רוברט קנדי, אחיו של הנשיא המנוח ג'ון קנדי, טענה ביממה החולפת כי הנשיא ה-41 ג'ורג' הרברט ווקר בוש אמר לה כי בכוונתו להצביע בבחירות הכלליות להילרי קלינטון. קתלין קנדי פרסמה את הידיעה בחשבון הפייסבוק שלה וגררה צבא של עיתונאים שפנו אל הנשיא הרפובליקני לשעבר כדי לקבל תגובה. בוא לא אישר ולא הכחיש.

● פינת הסקרים: סקר מכון רסמוסן בנבדה חזה לדונלד טראמפ יתרון של 3% על פני הילרי קלינטון לצד סקר מקומי בצפון קרוליינה שחזה לו יתרון של 1% וסקר מקומי נוסף ממדינת מיין שחזה לו שם שיוויון עם יריבתו (במחוז השני של מיין טראמפ הוביל בגדול בסקר הזה). מנגד, שני סקרים שונים שפרסמו בפלורידה חזו לקלינטון יתרון של 5% על טראמפ וסקרים במדינות הדמוקרטיות הגדולות קליפורניה וניו יורק חזו לה פערי ענק מעליו. היום גם פורסמו מספר סקרים כלליים אינטרנטיים שבשניים מהם קלינטון ב-5%, באחד מהם הפער היה הפוך ובאחרון נוצר שיוויון.



הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר