מה התחולל ביממה האחרונה במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב?



יום שחור:


מפעם לפעם נרצח בארה"ב עוד אדם שחור בידי כוחות המשטרה המקומיים במה שמעורר גל של תרעומת מהאוכלוסייה האפרו-אמריקנית ולעתים אף מהומות. ביממה החולפת זה קרה שוב, פעמיים, והנושא השתלט על כותרות החדשות.

המקרה האחרון התחולל בעיר שארלוט שבמדינת קרוליינה הצפונית אז שוטר בעל צבע עור שחור ירה באדם בעל צבע עור זהה בשם קית' סקוט באירוע שנוי במחלוקת שלשיטת המשטרה היה מוצדק, משום שהקורבן אחז בנשק, ולשיטת בני משפחתו ומכריו לא היה מוצדק, משום שהקורבן בסך הכל קרא בספר. הסיפור פורסם לראשונה ברשתות החברתיות ומשם נגררו המונים אל רחובות העיר והפגינו זעם כלפי המשטרה במהומות שהביאו לפציעתם של 12 שוטרים.

כמה שעות לפני כן התרחש המקרה הראשון בעיר טולסה שבמדינת אוקלהומה, אז שוטרת לבנה ירתה למוות בטרנס קרוצ'ר, אדם שחור כבן 40, שבסך הכל עצר את רכבו בצד הדרך עקב תקלה. הקורבן התבקש לצאת מהרכב ולהרים את ידיו, וכך הוא אכן עשה, אלא שעד מהרה הוא נורה על ידה בעקבות החשד שלה כאילו הוא מתכנן לשלוף כלי נשק מכיסו. תיעוד של האירוע בוידאו הצית דיון ער ברחבי ארה"ב בנושא, ולראשונה הוא הביא לאיזו שהיא הסכמה בין המועמדים לנשיאות שגינו את הירי כאחד. המועמד הרפובליקני אף טען שאין לו מושג "מה השוטרת חשבה לעצמה".

דונלד טראמפ, ככלל, מנסה בשבועות האחרונים להיראות חיובי יותר כלפי הקהילה האפרו-אמריקנית ולהתחבב על אנשיה למרות שכל הסקרים שפורסמו עד היום הוכיחו כיצד הקהילה הזו היא המיעוט הגדול ביותר שתומך בהילרי קלינטון, יותר מהיספנים ויותר מיהודים. לא תמיד ניסיונותיו של טראמפ היו מוצלחים במיוחד או משכנעים למדי, וזכורה לכולם התבטאותו מלפני שבועיים: "מה יש לכם להפסיד?" אם הם יצביעו לו. אם זה לא נראה להם מגוחך מספיק, ביום שלישי האחרון התבלטה לרעה טענתו של טראמפ בעצרת בחירות בעיירה בשם קיננשוויל שבצפון קרוליינה כי מצבה של הקהילה השחורה הוא "הגרוע ביותר אי פעם". בהתחשב בעובדה שהנאום הזה נישא בעיירה הקרויה על שמו של אדם שהחזיק בבעלותו עבדים שחורים, תזכורת מובהקת לתקופה אפלה יותר שבה מצבה של הקהילה היה באמת בכי רע ושאותה טראמפ כנראה שכח, טענתו המצוטטת נשמעה אירונית במקרה הטוב ותלושה מהמציאות במקרה הרע.

למרות הכל טראמפ עדיין לא אמר נואש בניסיונו לפנות לקהל השחורים ובשעות האחרונות הוא הקליט אירוע שאלות ותשובות עבור Fox News בכנסייה שחורה בעיר קליבלנד שבאוהיו שנועדה לעסוק בדיוק בנושא יחסי הממסד עם הקהילה האפרו-אמריקנית בארצות הברית. האירוע ישודר בשעות הקרובות, 04:00 לפנות בוקר לפי שעון ישראל.



ידיעות נוספות:


● ה-FBI ביקש ביממה החולפת את עזרת הציבור באיתור שני אנשים שנראו אוספים תיק מהמקום בו התחולל הפיצוץ במנהטן בסוף השבוע האחרון - החשד הוא שהם קשורים באיזו שהיא צורה לפיגועי הטרור שהתחוללו שם. נגד אחמד חאן רחמי, מי שעל פי החשד הטמין את המטענים שגרמו לפיגועים, הוגש היום כתב אישום בעל עשרה סעיפים אודות שימוש בנשק להשמדת המונית וניסיונות רצח. חיזוק לאישומים הציגה התביעה בחשיפת יומנו של רחמי ובו הוא שיבח את את אוסמה בן לאדן והאשים את ארה"ב במותם של מוסלמים בעיראק, אפגניסטן, סוריה ופלסטין.

● אולי בפעם האחרונה נפגשו ביממה האחרונה ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בשולי כינוס עצרת האו"ם בניו יורק וטרם סיום הקנדציה של האחרון בתפקידו. הפגישה הפרטית כנראה הייתה הצד הפחות מעניין וחשוב מאשר מה שנאמר שם באופן ישיר מול המצלמות בפתח הפגישה - דברים בהם ניתן לצפות בסרטון הוידאו שלהלן. ביום חמישי בשעה 19:45 ישא נתניהו את נאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם.



● שני המועמדים לנשיאות מתכוננים לקראת העימות הראשון שייערך ביניהם ביום שני הקרוב, אך משום מה שניהם כנראה לא מרוצים כבר עכשיו מאיך שלדעתם העימות ייערך. אנשיה של הילרי קלינטון הביעו בפני התקשורת חשש כי מנחי העימותים "יורידו את הרף" עבור המועמד הרפובליקני ובכך לא יתייחסו אליו בצורה שווה כפי שהם יתייחסו אליה, בעלת ניסיון רב ממנו, ומצד שני דונלד טראמפ בעצמו טען ברשת Fox News כי הוא יודע שהעימות הראשון לא יהיה שוויוני משום שהמנחה לסטר הולט הוא דמוקרטי (למרות שהוכח שהוא דווקא מתפקד של המפלגה הרפובליקנית).

● בנו של המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ ג'וניור, עמד ביממה האחרונה במוקד של ביקורת בעקבות ציוץ שבו הוא רמז שבעיית הפליטים הנכנסים לארה"ב זהה לקערת סוכריות שכמה מהן מורעלות. "האם הייתם אוכלים את הסוכריות?", תהה הבן, תוך מה שנראה כהשוואה בעייתית בין בני אדם המנסים להימלט על נפשם לבין ממתקים. חברת הסוכריות התרגזה על האנלוגיה ופרסמה תגובה נזעמת שבו קבעה ש"סוכריות הן ממתקים, פליטים הם בני אדם". הדברים זכו לביקורת מעוד גורמים רבים, אך הקמפיין של טראמפ האב נעמד מאחורי הבן.

● פינת הסקרים: בויסקונסין סקר של אוניברסיטת Marquette העניק להילרי קלינטון יתרון של 3% על פני דונלד טראמפ, בניו המפשייר העניק לה סקר מכון Monmouth יתרון של 9% ובצפון קרוליינה נהנה טראמפ מיתרון מצומצם של 2% על קלינטון בסקר של מכון PPP. לפי כל הסקרים האלה עדכנה פוקס ניוז את מפת האלקטורים שלה.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר