כותרות סוף השבוע האחרון בארה"ב



ידיעות מרכזיות:


● אחרי שבוע שלם שבו התעסקה אמריקה בעיקר בנושאי טרור וביטחון או בנושאי חברה ויחסים בין הגזעים, הפוליטיקה אט שבה לה אל הכותרות. הילרי קלינטון ביקשה בסוף השבוע לבקר בעיר שארלוט שבקרוליינה הצפונית, המוקד של המהומות הגזעיות שנולדו בעקבות ירי של שוטרים באדם שחור בשם קית' למונט סקוט שלטענת המשטרה היה חמוש, אך הביקור נדחה לבסוף על ידי אנשי הקמפיין שלה. ראש העיר דרש משני המועמדים לנשיאות בראיון לרשת CNN שלא להגיע לביקור בעיר שכבר כמה ימים נמצאת תחת משטר חירום ומטילה על תושביה עוצר בלילות. דונלד טראמפ גיחך על הביטול הזריז של הטיול המתוכנן של קלינטון וביקר אותה על "השיפוט הרע" שלה בשל כך.

● הנושאים הביטחוניים והחברתיים עדיין נמצאים בכותרות בארה"ב. כלי התקשורת האמריקניים פרסמו תיעוד וידאו של הירי בקית' למונט סקוט על ידי השוטרים כפי שצולם בידי רעייתו בעיר שארלוט, במה שרק הציף את השאלה האם הירי בו היה מוצדק והאם הוא היה חמוש. לאחר הירי שהצית את המהומות בצפון קרוליינה התעקשה המשטרה שלא לפרסם לציבור את תיעוד האירוע ואנשיה אף הודו שהתיעוד שבידיהם "לא מוכיח בצורה מוחלטת שהוא נשא נשק". אחרי מחאה המשטרה נכנעה וקבעה בשעות האחרונות כי היא תפרסם לציבור בקרוב את התיעוד הרשמי של אירוע הירי. במקביל, ביממה האחרונה נרצחו במסע ירי 5 אזרחים, 4 נשים וגבר, בקניון הממוקם באחת הערים הסמוכות לעיר סיאטל שבמדינת וושינגטון. המפגע נמלט מהמקום ונתפס רק לאחר שעות. הרקע לאירוע לא ידוע.



● נשיא ארצות הברית ברק אובמה הטיל ביום שישי וטו רשמי על הצעת חוק שעברה בקונגרס האמריקני הקובעת שמשפחות נפגעי ה-11/9 יוכלו לתבוע פיצויים מערב הסעודית (לאחר שארה"ב קבעה כבר בעבר כי המדינה הייתה מקושרת אל המחבלים שביצעו את המתקפה). לאחר הטלת הוטו מתכננים המחוקקים משתי המפלגות לעקוף בפעם הראשונה בקדנציה של אובמה את הוטו הנשיאותי ולאשר את החוק פעם נוספת ברוב מיוחס של 2/3. החוק, כאמור, זוכה לתמיכה דו מפלגתית, ובמידה רבה הוטו של הנשיא אובמה לא היה אלא משחק דיפלומטי שאפשר לו להסיר מעל עצמו את האחריות לפגיעה ביחסי ארה"ב-סעודיה ולאפשר לחברי מפלגתו לאשר את החוק מחדש ללא הסכמתו לכאורה.

● ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ייפגש ביום ראשון בנפרד עם שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית, עם המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ ועם המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. בלשכת נתניהו מסרו לכלי התקשורת הישראליים כי הפגישות נולדו מתוך יוזמה במטהו של טראמפ להיפגש ולאחר שאנשי נתניהו פנו לשם האיזון לתאם פגישה עם מטה קלינטון שהסכים לכך. הפגישה ביניהם תיערך ביום ראשון, יממה אחת בלבד לפני העימות הנשיאותי הראשון בין טראמפ לקלינטון, והיא תהווה מבחינת רה"מ נתניהו את המשך המסע שלו בעיר ניו יורק אחרי נאומו לפני העצרת הכללית של האו"ם, מסע שכלל גם פגישה עם נשיא ארה"ב ברק אובמה ומזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי.



● במאמר המערכת של ה"ניו יורק טיימס" שיפורסם ביום ראשון יביעו אנשי העיתון תמיכה רשמית במועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, כך חשף היום העיתון. בפתח המאמר הם הצהירו מראש שהתמיכה שלהם בקלינטון לא מגיעה כתוצאה מ"השוואה של שני המועמדים זה לצד זה", משום שמערכת הבחירות הנוכחית אינה מערכת בחירות רגילה לשיטתם ואין בה הצדקה להשוואה שכזו, אלא מהעובדה שיש לה את הניסיון ואת הרעיונות הפרגמטיים הנדרשים לשיטתם מהנשיא ומהעבודה שהיא פשוט אינה דונלד טראמפ, אותו מגדיר העיתון בתור "המועמד הגרוע ביותר שהועמד לבחירה על ידי אחת המפלגות הגדולות בהיסטוריה האמריקנית המודרנית", הבחירה בקלינטון מצידו של אחד מעמודי התווך של העיתונות הליברלית בארה"ב אינה מפתיעה כלל ולמעשה מדובר במערכת הבחירות ה-15 ברציפות שהעיתון תומך במועמד הדמוקרטי לנשיאות. הפעם האחרונה שהעיתון תמך במועמד רפובליקני הייתה בשנות ה-50' של המאה הקודמת, אז העיתון דרבן את קוראיו להצביע לדווייט אייזנהאואר.

● הסנטור הרפובליקני מטקסס, טד קרוז, הודיע אחרי זמן רב על כוונתו להצביע למועמד מפלגתו לנשיאות. בהודעה שהוא פרסם הוא הזכיר ש"לפני שנה התחייבתי לתמוך במועמד הרפובליקני ואני מקיים את ההתחייבות. אם אתם לא רוצים את הילרי קלינטון כנשיאה, אני מעודד אתכם להצביע עבור דונלד טראמפ". ההודעה הזו מגיעה לאחר שיו"ר המפלגה הרפובליקנית, ריינס פריבוס, החל לאיים עליו ועל ג'ון קייסיק וג'ב בוש שאם הם לא יתמכו בטראמפ, כפי שהתחייבו מראש, הם יספגו סנקציות שאולי ימנעו מהם להתמודד פעם נוספת על הנשיאות בשנת 2020.



● סוכנות הידיעות AP דיווחה מפי מקורות במטה הבחירות של דונלד טראמפ כי בכוונתם להשקיע 140 מיליון דולר ברכישת פרסומות מעתה ועד יום הבחירות, מרחק 44 יום. לפי הדיווח, 100 מיליון דולר יוקצו לתשדירי בחירות בטלוויזיה ועוד כ-40 מיליון יוקצו לפרסום באינטרנט וברשתות החברתיות. מדובר בסכום משמעותי וגבוה במיוחד ביחס לעבודה שעד כה המטה השקיע רק כ-20 מיליון דולר בפרסום לעומת השקעה בסך של כ-120 מיליון דולר מבחינת היריבים. בניגוד לעבר, הפעם מתכנן המטה להרחיב את התשדירים לעבר מדינות נוספות כמו מיין וניו מקסיקו.

● אנשיה של הילרי קלינטון מעולם לא פסקו מלרכוש יותר ויותר זמני שידור לפרסום תשדירי הבחירות שלהם, והמדינות המתנדנדות מוצפות בפרסומות מטעם המועמדת הדמוקרטית במידה שהיא לעתים עולה על פי 5 מסך ההשקעה של היריב הרפובליקני. אחת מהדברים הבולטים שבאים לידי ביטוי בכל תשדיר מטעמם, כמו זה שלהלן, זה העובדה שהתשדירים תמיד מתעסקים באופן שלילי ביריב ורק מציגים לציבור את הציטוטים שלו מתקופת הפריימריז.



● ההכנות לקראת העימות ההיסטורי בין המועמדים לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ להילרי קלינטון נמצאות בעיצומן. ביום ראשון נסקור את ההכנות וכן נסקור את ההיסטוריה של עימותי הבחירות בארה"ב.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר