כל מה שצריך לדעת על העימות הנשיאותי הראשון בין דונלד טראמפ להילרי קלינטון



ביממה האחרונה לפני מה שעשוי להיות המופע הפוליטי הנצפה ביותר בכל הזמנים, אחד מרגעי השיא של מערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות ארצות הברית, ומאורע עם משב רוח היסטורי, כדאי לעצור לרגע ולבדוק ולוודא שאנו יודעים את כל הפרטים שדרוש לנו לדעת רגע לפני שהכל מתחיל. הנה, לפניכם, כל מה שצריך לדעת:

מה בדיוק קורה? עימות הבחירות הראשון בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית. הפעם הראשונה שהמועמדים יעמדו על במה אחת ויתעמתו זה מול זה בשאלות החשובות המעסיקות את הציבור האמריקני רגע לפני הבחירות.

מי משתתף בזה? מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות דונלד טראמפ ומועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון. הם היחידים שהוזמנו להשתתף בעימות ולכן מועמד המפלגה הליברטריאנית גארי ג'ונסון, מועמדת המפלגה הירוקה ג'יל שטיין, מועמד מפלגת החוקה דרל קאסל והמועמד העצמאי אוון מקמולין לא יקחו חלק בעימות.

מי אחראי לזה? הועדה העצמאית לקיומם של עימותים נשיאותיים, שהיא גוף א-מפלגתי אך כזה הפועל תחת חסותן של שתי המפלגות הגדולות בארצות הברית, המפלגה הרפובליקנית והמפלגה הדמוקרטית.

מהם תנאי ההשתתפות? הועדה האחראית קבעה מראש כי רק מועמד שיעמוד בתנאי החוקה הנדרשים מהנשיא, שיהיה ביכולתו להשיג 270 אלקטורים הדרושים לניצחון מבחינה תיאורטית ושישיג תמיכה ממוצעת של לפחות 15% מהנשאלים בסקרי כלי התקשורת המוערכים ביותר בארה"ב יהיה זכאי להשתתף בעימות.

היכן זה נערך? העימות ייערך באוניברסיטת הופסטרה שזהו לה הפעם השלישית ברציפות שהיא מארחת עימותים נשיאותיים. האוניברסיטה ממוקמת בעיירה המפסטד שבאזור לונג איילנד במדינת ניו יורק.

באיזה שעה וזמן? העימות ייערך ביום שני ה-26 בספטמבר 2016 בשעה 21:00 בערב על פי השעון בחוף המזרחי של ארצות הברית ובשעה 18:00 על פי השעון בחוף המערבי. לפי השעון בישראל ייערך העימות בלילה שבין שני לשלישי בשעה 04:00 לפנות בוקר. העימות יימשך 90 דקות רצופות וללא הפסקות.

מי המנחה? מנחה העימות יהיה העיתונאי ומגיש החדשות לסטר הולט מרשת NBC. הולט מגיש את מהדורת החדשות המרכזית "אן בי סי נייטלי ניוז" שהיא נכון להיום מהדורת החדשות הנצפית ביותר באמריקה והוא מוערך על ידי גורמים רבים בתקשורת ובפוליטיקה. מתוקף תפקידו כמנחה העימות הוא קיבל חופש פעולה לבחור את נושאי העימות ולנסח את השאלות שיוצגו למועמדים לנשיאות בפעם הראשונה אך רק בזמן אמת בעת קיום העימות.

מהם הנושאים? העימות יעסוק בשלושה נושאים מרכזיים כפי שנבחרו על ידי מנחה העימות לסטר הולט. הנושאים יהיו כיוונה של אמריקה, צמיחה בהישג יד וביטחון ארצות הברית וכל השאלות יגעו בתחומים האלה.

כיצד עובד הפורמט? שני המועמדים לנשיאות יעמדו על במה אחת זה לצד זה בעוד המנחה ישב מולם. העימות יחולק ל-6 חלקים שווים בני 15 דקות כל אחד, כאשר לכל אחד משלושת הנושאים שבהם יעסוק העימות יוקצו שני קטעים. כל פרק ייפתח בשאלה שעליה המועמד יידרש להשיב במסגרת זמן של 2 דקות ושלאחריה יוכל המועמד האחר להשיב. בתום התשובה ימשיך המנחה בשאלת "שאלות המשך" ויאפשר למועמדים להגיב אחרי כל תשובה של האחר.

ישנם כללים נוספים? לא נהוג שהמועמדים לנשיאות מפנים שאלות האחד כלפי השני בעימות מהסוג הזה ולא תמיד מתקיימת אינטרקציה ישירה ביניהם או חילופי מהלומות מילוליות. גם מחיאות כפיים מצד הקהל אינן מקובלות בדרך כלל ולרוב המנחה הוא זה שמנווט את העימות לבדו ואחראי על שמירת הסדר ותרבות הדיון ואליו פונים המועמדים.

היכן זה משודר? בכל כלי התקשורת בארה"ב ובעוד רבים בעולם. הרשתות האמריקניות CBS, ABC, NBC וכן ערוצי החדשות MSNBC, CNN, Fox News יקצו את זמן המסך שלהם לשידור העימות ולסיקור התגובות שלפניו והתגובות שלאחריו (ה"ספין רום"). בישראל יעלו ערוצי הטלוויזיה הגדולים לשידור לקראת העימות ויעבירו אותו בשידור חי.

איפה אפשר לצפות? אם אינכם מארה"ב, תוכלו לצפות בעימות דרך הרשתות החברתיות יוטיוב, פייסבוק או טוויטר. בישראל נקלטים חלק מערוצי החדשות האמריקניים וכן ערוצי הטלוויזיה הישראליים עצמם ישדרו את העימות.

מה יקרה בהמשך? עימות נוסף בין המועמדים לתפקיד הסגנים, מייק פנס הרפובליקני וטיים קיין הדמוקרטי, ייערך ב-4 באוקטובר. עוד שני עימותים בין המועמדים לנשיאות ייערכו ב-9 וב-19 באוקטובר.

ושאלת השאלות - האם שווה לקום באמצע הלילה עבור זה? במערכות בחירות רגילות אפשר במידה מסוימת לדלג על העימותים הנשיאותיים ולא להפסיד דבר מ"האקשן" באמצעות צפייה חוזרת בהם בהמשך, אך במערכת הבחירות הנוכחית המצב הוא אחר לגמרי. ההערכות מדברות על כך שמספר שיא של צופים, אולי הגדול ביותר בכל הזמנים, יפנה לצפות בעימות בשידור חי והתחושה היא של מאורע בעל משמעות היסטורית שיש ללכוד אותו בזמן אמת. למרות שבדרך כלל עימותים לנשיאות לא משנים את המציאות הפוליטית או את מסע הבחירות באופן ניכר מדי, יכול העימות הנוכחי להיות נקודה משמעותית ודרמטית במערכת הבחירות שהיא, תסכימו איתנו, מן הפסיכיות ביותר שהנפיקה לנו ארצות הברית. האם תרצו לוותר על האפשרות "הקלושה" שאולי אתם חוזים במופע היסטורי? כנראה שלא.

בפוסט הבא ננסה לבדוק מה אנחנו צריכים לצפות מהעימות ומהן השלכותיו. נעסוק גם בהכנות האחרונות.

אם יש לכם שאלות נוספות שזקוקות למענה, שאלו אותן כאן או ברשתות החברתיות:

טוויטר - https://twitter.com/Nir0z

פייסבוק - https://www.facebook.com/Nir0z

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר