כשמזג האוויר סוער, הרוחות הפוליטיות שוככות



מזג אוויר פוליטי:


ההוריקן "מתיו" שעושה בשעות האחרונות את דרכו אל חופיהן של מדינות פלורידה והקרוליינות בארצות הברית העסיק ביממה החולפת את כל כלי התקשורת האמריקנים ודחק במידה רבה את הנושאים הפוליטיים מראש הכותרות. ומדוע שלא? הסופה הטרופית הזו היא החזקה ביותר שראתה פלורידה בעשר השנים האחרונות, היא עלולה להמטיר מאות מילימטרים של גשם במקומות מסוימים באזורי החוף הדרום-מזרחי, היא מגיעה בליווי רוחות במהירות של למעלה מ-200 קמ"ש, היא מדורגת בדרגה מספר 4 בסולם ספיר-סימפסון והכי חשוב - היא נמצאת בנתיב פגיעה של מיליוני בני אדם. למעשה נמצאים בסופה הזו כל המרכיבים הנחוצים כדי לעורר עניין רב בתקשורת ובציבור.

העניין הרב תורגם במקומות מסוימים לכמעט פאניקה מורגשת. הקהל הסתער על החנויות, אטם את הבתים, האזין לאמצעי התקשורת כל היום ושמע שם ללא הרף את מושלי המדינות שלהם, ובעיקר את ריק סקוט מפלורידה ואת ניקי היילי מדרום קרוליינה - שני מושלים רפובליקנים די מפורסמים, מדברים על סופה ענקית "שתהרוג אתכם" אם הקהל לא יישמע להוראות. המושלים הללו ביקשו לאורך היממה האחרונה מהתושבים שלהם להתפנות מאזורי החוף והזהירו אותם מההשלכות הצפויות למי שיישאר בביתו. למיליוני בני אדם הוצאו הוראות פינוי. המושלים גם הכריזו על מצב חירום במדינותיהם ובשלב הזה הם בעיקר מצפים שההוריקן יחלוף בשלום. החזאים לפי שעה צופים אפשרות אחת שהסופה תיגמר בנזק נמוך מהמשוער, אך הם גם מזהירים מפני הקצנות של הרגע האחרון. באזור הקריביים, כדאי להזכיר, מצאו עשרות אנשים את מותם עד כה כתוצאה מההוריקן שאז עוד דורג בדרגה 3 בסולם ספיר-סימפסון.

בדרך כלל הוריקנים דוחקים את הפוליטיקה מהכותרות, אך לאחר שהם חולפים הם מסוגלים להשפיע עליה במידה ניכרת. כבר היו מקרים בעבר שהוריקנים השפיעו או התכתבו עם הפוליטיקה בארצות הברית - ככלות הכל, מערכות הבחירות שבנובמבר תמיד חלות בקצה עונת ההוריקנים האטלנטית שנמשכת מסוף הקיץ ועד לתקופת הסתיו.

בשנת 2012 השתוללה הסופה "סנדי" באזור המיד-אטלנטיק ימים ספורים לפני הבחירות הכלליות והיא הביאה את הנשיא הדמוקרטי המכהן ברק אובמה להפגין מנהיגות ואפילו שותפות פוליטית, בחסות עזרה נחוצה ממושל ניו ג'רזי הרפובליקני כריס כריסטי, כשעד היום יש כאלה הבטוחים שהסופה עזרה לו בניצחון; באותה השנה השפיע ההוריקן "אייזיק" על קיומה של הועידה הרפובליקנית הלאומית בפלורידה וגזל ממנה את אור הזרקורים; בשנת 2005 הכתה הסופה האימתנית קתרינה בחופי לואיזיאנה ובעיר המרכזית בה ניו אורלינס במה שהביא אז לביקורת עצומה כלפי תגובתו האטית של הממשל שכנראה תרמה להפסד הדרמטי של המפלגה הרפובליקנית בבחירות אמצע הקדנציה שנערכו בשנה שלאחר מכן; בשנת 1992 היכה ההוריקן "אנדרו" בפלורידה בעצמה רבה מספר שבועות לפני מערכת הבחירות, הביא להרס עצום בקנה מידה כלכלי, התכתב עם מערכת הבחירות אך כנראה לא שינה את התוצאות.

הפעם החיבור בין הפוליטיקה למזג האוויר הגיע מהמטה של הילרי קלינטון שרכש בימים האחרונים רצועות שידור לתשדירי פרסום ב"ערוץ מזג האוויר" הנגיש למנויים רבים באמצעות הכבלים והלוויין בכל רחבי ארה"ב. הרכישה, בסכום של 62 אלף דולר, יועדה במפורש לתשדירים ממוקדי יעד בפלורידה ובצפון קרוליינה - שתי מדינות מתנדנדות קלאסיות שגם צפויות לספוג מנחת זרועו של "מתיו" שיכלא מיליוני אנשים בבתיהם, מול ערוץ מזג האוויר. אחרי ביקורת שנמתחה עליהם בנושא כאשר הדבר פורסם בכלי התקשורת החליטו במטה קלינטון לדחות את העלאת התשדירים.

קשר פוליטי נוסף נרשם כאשר מנהל הקמפיין של קלינטון רובי מוק אמר לעיתונאים כי הקמפיין שלו מקווה שמועד ההרשמה להצבעה בבחירות בפלורידה יוארך מעבר ל-11 באוקטובר, התאריך האחרון לרישום, עקב השפעת הסופה. פלורידה היא אחת המדינות החשובות במערכת הבחירות הזו, במיוחד עבור טראמפ, ולצד הדמוקרטי יש חשיבות רבה לרשום כמה שיותר אנשים להצביע היות וההצבעה בצד שלהם מאורגנת יותר וספונטנית פחות. הארכה תועיל להם.

באשר לסופה, היא צפויה לחלוף עד לכותרת הפוליטית הבאה - העימות הנשיאותי הבא ביום ראשון.



ידיעות נוספות:


● גם אחרי זמן רב לתוך מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, עדיין ישנם רפובליקנים רבים שאינם מוכנים לתמוך במועמד שלהם לנשיאות דונלד טראמפ. 30 חברי קונגרס לשעבר מהמפלגה פרסמו היום לציבור מכתב רשמי ובו הם קבעו כי טראמפ "שם ללעג" את העקרונות הרפובליקניים וכי הוא אינו כשיר לשמש כנשיא ארצות הברית. "בהתחשב בעצמתה של המשרה, כל מועמד לנשיאות חייב להישפט בקפדנות האם יש לו את הכישרון, האינטליגנציה, הידע, ההבנה, האמפתיה, השיפוט והמזג כדי לשמור על אמריקה במסלול בטוח ויציב", כתבו המחוקקים במכתב הפומבי שלהם, "ודונלד טראמפ נכשל בכל המבחנים הללו והוא הוכיח את עצמו בעליל כבלתי כשיר להיות נשיא".

● רפובליקני אחר שכן למד את המסר והכריז כבר על תמיכתו בדונלד טראמפ, למרות התנגדותו העזה אליו בעבר, היה הסנטור מטקסס טד קרוז שהפך היום לבדיחת רשת כאשר הופץ תצלום שלו משוחח בטלפון ומדרבן אנשים להצביע לטראמפ בעוד על פניו ניכרת הבעה מיואשת ומאחוריו קיר מלא סטיקרים של המועמד הרפובליקני לנשיאות.

● ובדיוק בתקופה בה הוא היה זקוק לזה, פרסם היום יו"ר בית הנבחרים האמריקני פול ראיין הודעה לתקשורת ובה הוא סיפר שהוא יופיע יחד עם דונלד טראמפ ביום שבת הקרוב בויסקונסין, מדינת הבית של ראיין, בהופעה ראשונה ומשותפת לשניים מאז שהחל המרוץ לנשיאות. אל ההופעה הזו צפויים להגיע גם מושל ויסקונסין הרפובליקני סקוט ווקר וכן הסנטור מטעמה רון ג'ונסון שמתמודד מול מערכת בחירות לסנאט שבה הוא צפוי להפסיד למועמד הדמוקרטי ראס פיינגולד שאותו הוא ירש אחרי שני עשורים. ההופעה המשותפת תגיע יום אחד לפני העימות הנשיאותי השני.



● אחרי שנחשף השבוע כי בחודש ינואר 2016 התראיינה הילרי קלינטון לאיש הבידור סטיב הארווי רק לאחר שהשאלות בראיון ניתנו לה מראש תהתה מגישת החדשות מייגן קלי בתוכנית הפריים-טיים שלה ברשת Fox News מדוע שני המועמדים לנשיאות מפחדים להתראיין במקומות שהם מחוץ ל"אזור הביטחון" שלהם. היא הזכירה את העובדה שקלינטון לא התראיינה לתקשורת זה זמן רב והיא אף ציינה בדבריה גם את דונלד טראמפ שבזמן האחרון התראיין בצורה רצינית רק לשון האניטי מאותה הרשת - תומך מוצהר שלו שנמנה בין יועציו. האניטי כנראה די נעלב מדברי עמיתתו משום שהוא בחר לתקוף אותה בטוויטר על כך שהיא "תומכת בהילרי קלינטון" ובכך עורר סערה תקשורתית.

● ההופעה האחרונה של דונלד טראמפ לפני העימות הנשיאותי השני נערכה ביממה החולפת בנבדה והולידה שתי תקריות משעשעות: האחת, כאשר טראמפ דיבר אל קהל תומכים בעיר רינו והתעקש לומר להם ששם מדינתם הוא "נבָדָה" (בנבדה נוהגים אנשי המקום לקרוא למדינתם "נבֵדַה" - מילה בספרדית שמשעותה "מושלגת"), במה שדי הרגיז את הסנטור הדמוקרטי משם - מנהיג המיעוט בסנאט הארי ריד. ובשנייה, כאשר טראמפ ביקר בגן ילדים שהיו די לחוצים ולא התנהגו כיאות בעוד הם תועדו במיקרופונים של כלי התקשורת מדברים על השיער הכתום שלו מול פניו.



הפוסט העוסק בהתפתחויות מפת האלקטורים יפורסם מחר, ומעתה - בכל יום שישי.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר