בסקרים הלאומיים מצבו הכללי של דונלד טראמפ משתפר



הסקרים הכלליים:


כפי שקרה כבר 3 פעמים עד כה במערכת הבחירות הכללית לנשיאות, גם בתקופה האחרונה התחלף השפל הגדול שאליו נקלע המועמד הרפובליקני בעלייה מזדחלת ובשיפור מסוים במצבו הכללי בסקרים הלאומיים.

בנקודת השפל האחרונה בחודש הנוכחי רשם טראמפ 41.4% תמיכה בממוצע הסקרים של אתר RealClearPolitics, שעורך ממוצע סקרים פשטני שכבר הוכיח את עצמו בכל מערכות הבחירות שהוא סיקר בעבר, ובימים האחרונים הוא עלה בשתי נקודות לכדי 43.2%. זו לא רק עלייה אלא גם שינוי מגמת הדימום. התופעה הזו, כאמור, התרחשה כבר מספר פעמים בעבר - מיד אחר אסיפת הבחירות באיווה שבה הוא הפסיד בחודש פברואר הוא הידרדר בסקרים הכלליים מול הילרי קלינטון (סקרים שעדיין לא עניינו אף אחד בזמנו) אך עם זכייתו בתואר המועמד המשוער של המפלגה הרפובליקנית בחודש מאי הוא זינק בגדול; כאשר השערוריות הגדולות שלאחר בחירתו זכו לכותרות ענק הוא ירד בחזרה לנקודת שפל בתחילת חודש יוני עד אשר הוא התרומם בחזרה בסיומה של הועידה הרפובליקנית הלאומית והגיע לשיאו הגדול ביותר עד אז; גם משם הוא צנח לאחר התכתשות מול משפחה מוסלמית ששכלה את בנה באפגניסטן ושהופיעה בועידה הדמוקרטית בסוף חודש יולי עד שהוא התרומם אל תוך ספטמבר בזמן התמוטטותה של הילרי קלינטון. אם כן, גם הירידה האחרונה בנתוני הסקרים הכלליים הביאה בעקבותיה התאזנות מחודשת שכללה עלייה לטראמפ.

מה שבולט הוא שבכל אחת מהנקודות הללו שבהן טראמפ התאושש הוא עדיין לא הצליח לרשום הישג גדול על קלינטון וגם ברגעי השיא שלו הוא לא גבר עליה. להרבה פרשנים שמכירים את הפוליטיקה טוב יותר מאיתנו ומכל פרשן ישראלי אחר נתונים אלה הספיקו כדי להגיע למסקנה שמעבר לכל הפרשיות הנקודתיות לטראמפ אין באמת סיכוי לנצח את מערכת הבחירות. טראמפ הרי מפגר מאחורי קלינטון לא מעכשיו ולא מאתמול, אלא לאורך כל המירוץ וכמעט תמיד בפערים גדולים ונקודות השיא שלא לא הספיקו לניצחון מוחלט. פשוט תביטו בתרשים שבראש הפוסט שלהלן כדי לראות מה היה המצב עד עכשיו, ועד כמה טראמפ רחוק גם לאחר העלייה הנוכחית מקלינטון כדי לחולל מהפך.

ומעבר לסקרים הכלליים, במפת האלקטורים היתרון הבולט של קלינטון שמורכב מכל המדינות הכחולות הרגילות + וירג'יניה, קולורדו וניו המפשייר, עדיין ממשיך להוכיח את עצמו. עם זאת גם כאן הסקרים הולכים ומשתנים ומאפשרים לכותב שורות אלה לבצע את מה שהוא רצה לעשות זה זמן רב - לנצל את ההזדמנות ולהרגיע את כל אלה המצפים לראות "לנדסלייד" גדול לטובתה של קלינטון ביום הבחירות. הרי כבר טענו בעבר שבסקרים רבים שנערכו עד אז טראמפ מצא לעצמו אחיזה במדינות חשובות כמו אוהיו ואיווה (כעת) ופלורידה ונבדה (בעבר) ולאורך כל מסע הבחירות יכולנו לראות שלא היה שום רגע שבו דונלד טראמפ ירד באופן אמיתי מתחת ל-200 האלקטורים. ברוב הזמן הוא אפילו הגיע להישג טוב יותר משאליו הגיעו מיט רומני בבחירות הקודמות וג'ון מקיין בבחירות שלפניהן. התקדמות של 2 נקודות נוספות בסקרים הכלליים עשויה להביא למצב שבו גם אם הבחירות יסתיימו בסבירות גבוהה בניצחונה של קלינטון, זה יהיה ניצחון בגבולות שהשיג ברק אובמה ולא בנתונים החורגים מהן. אלה דברים שהיה חשוב לשוב ולהדגיש בשלב הזה.

לסיכום אפשר לטעון שלקלינטון כעת נתונה ההובלה, היתרון, ולמעשה גם הניצחון - אך לא בממדים חריגים והיסטוריים.



ידיעות נוספות:


● תחום אחד שבו הילרי קלינטון מובילה בפער ניכר וללא שום עוררין הוא תחום גיוס הכספים. בימים האחרונים היא ערכה את ההופעה הפרטית האחרונה שלה בפני תורמים כדי לגייס מהם כסף, כאשר על פי כל המספרים שאספו כלי התקשורת האמריקניים לאחרונה, הצליחה המועמדת הדמוקרטית לגייס עד כה בשיטה הזו, לצד שיטות נוספות, מעל 330 מיליון דולר במסע הבחירות. דונלד טראמפ, מנגד, ספג אתמול דיווח של עיתון ה"וושינגטון פוסט" שממנו עלה כי למועמד כבר אין גיוס כספים מאסיבי וכי הקמפיין שלו זקוק לכסף כדי לשנע מצביעים אל הקלפיות ביום הבחירות. כאשר עיתונאית CNN, דנה באש, ניסתה לשאול את טראמפ בנושא ביממה האחרונה הוא התעלם. הוא לבסוף טען כי הוא יהיה מוכן להלוות כסף מכיסו הפרטי לקמפיין הבחירות הרשמי אך תוך כדי סירוב לנקוט בסכום שיהיה לדעתו ראוי.

● להיכן הולך הכסף של הילרי קלינטון? בעיקר לשניים: לשינוע מצביעים ולרכישת תשדירים. שתי פרסומות העלה המטה של קלינטון ביממה האחרונה בכל המדינות המתנדנדות - אחת מהן באופן די חריג הייתה דווקא תשדיר פוזיטיבי שבו הופיעה קלינטון בעצמה כדי לספר על כוונותיה לעתיד, ובשנייה היותר נגטיבית נשמע קולו של השחקן המפורסם מורגן פרימן משווה בין קלינטון לבין דונלד טראמפ. אלו התשדירים האחרונים שיועלו לשידור מעתה ועד יום הבחירות.



● דונלד טראמפ לא המשיך היום בקמפיין הרגיל של מערכת הבחירות אלא הוא בחר לקחת הפוגה מהמירוץ ולחנוך בית מלון חדש מטעמו בעיר וושינגטון די סי. לאחר גזירת הסרט טען טראמפ כי המלון נבנה במסגרת התקציב ולפני הזמן - שני ביטויים שלטענתו לא קיימים בממשל הפדרלי. את הרעיון הזה מנסה טראמפ להעביר למצביעים רבים מהימין, שסולדים מהממשלה ומהשלטון בכלל, ואת דבריו הוא אומר כתשובה למי שחושב שכל נכסי הנדל"ן שלו אינם מהווים חלק ממסע הבחירות, לאחר שרבים במערכת הפוליטית תהו מדוע הוא חמק מקמפיין הבחירות כדי לחנוך בית מלון באמצע הבירה.

● מטה הבחירות של הילרי קלינטון עדכן ביממה האחרונה היכן תישא המועמדת הדמוקרטית את נאום הניצחון/הפסד שלה בליל הבחירות - מרכז הקונגרסים ג'ייקוב יעבץ במזרח מנהטן שבעיר ניו יורק (רחוב 36 בין השדרה ה-11 לשדרה ה-12). המקום נבחר בין היתר משום שהוא מקורה בתקרת זכוכית שאותה מצפה קלינטון, סימבולית, לשבור. המרכז נבנה ונקרא על שמו של הסנטור וחבר בית הנבחרים היהודי ג'ייקוב יעבץ בשנת 1986 לאחר מותו. מן הצד השני עדיין לא הודיע דונלד טראמפ היכן הוא יקיים את העצרת המרכזית שלו בליל הבחירות, ובהתחשב בעובדה שניו יורק היא מדינת הבית של שני המועמדים אפשר לתהות האם יחליט המטה שלו להתמקם במדינה אחרת - אולי פלורידה שאותה מגדיר טראמפ כביתו השני ושבה הוא מוכרח לזכות כדי לנצח את הבחירות. כך או כך סביר שהודעה בנושא תצא בקרוב.



● שלוש הידיעות הבאות - מהתחום היותר בידורי של מערכת הבחירות. היום לפני 69 שנים נולדה הילרי קלינטון, ואת המאורע החגיגי הזה היא ציינה לצד אנשי המטה והקמפיין שלה ביממה האחרונה בפלורידה בין עצרת בחירות אחת לאחרת. בחשבון הטוויטר שלה היא בירכה את עצמה עם תמונה שלה מצעירותה: "מזל טוב לנשיאה הזו לעתיד".

● ה"כוכב" של דונלד טראמפ בשדרת הכוכבים של הוליווד הושחת היום על ידי אדם שהתחפש לעובד בניה ושבחסות הלבוש הזה ניפץ אותו בעזרת פטיש בשעת בוקר מוקדמת בלוס אנג'לס שבקליפורניה. עורך באתר הבידור ההוליוודי "דדליין" הוא זה שהבחין במנפץ והוא זה שדיווח לראשונה על האירוע. לדבריו, האיש טען בפניו שהוא עושה כך משום שהוא רוצה לגנוב את הכוכב ולמוכרו למרבה במחיר כדי לממן עזרה משפטית לנשים הרבות שהאשימו את המועד הרפובליקני בהטרדה מינית. המנפץ לא זוהה עד כה באופן רשמי ולפי שעה אתר הכוכב מוסתר באוהל עד לתיקונו.

● אחד מתומכיו הבכירים והבולטים ביותר של דונלד טראמפ, ניוט גינגריץ', התראיין ביום שני לעיתונאית מייגן קלי מרשת Fox News בראיון שהיכה גלים עקב חילופי הדברים בין השניים. גינגריץ' האשים את קלי בהטייה לקלינטון ובכך שהיא רק מתעניינת בסיפורי סקס ולא בנושאים הרציניים של מערכת הבחירות - האשמה שלה השיבה קלי בוידאו המעניין שתוכלו לראות להלן. טראמפ עצמו, מאוחר יותר, בחר לשבח את גינגריץ' על הראיון ועל הופעתו.



● ככלל, הבלוג שלהלן נוגע אך ורק לפוליטיקה האמריקנית ולארה"ב בכלל. זו אחת הסיבות שאירוע מקומי כמו זה שנערך ביממה החולפת בירושלים לטובתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ אינו שווה כאן כותרת. עם זאת כדאי להזכיר שכמו שה"קמפיין" האחרון שנפתח בארץ לטובתו של טראמפ אינו קשור בשום צורה למועמד עצמו, כך גם העצרת הזו שכונסה בעיר הבירה. כלל האירועים הללו ממומנים על ידי המפלגה הרפובליקנית בישראל שלה קשר למפלגה הרפובליקנית בארה"ב אך אין נגיעה ישירה למטה של המועמד. טראמפ עצמו, ככל הידוע, מעולם לא ביקר בישראל.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר