יומיים לפני הבחירות, סגר ה-FBI סופית את פרשת המיילים



סיכום היום הדמוקרטי:


● ראש ה-FBI ג'יימס קומי הטיל בשעות האחרונות את הפצצה הפוליטית השלישית שלו במערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות ארצות הברית - המסקנה כי אין דבר חדש בפרשת המיילים של המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון וכי אין מקום להעמיד אותה לדין. למעשה, סיום הפרשה. במכתב שמוען לקונגרס טען קומי כי מאז הודעתו הקודמת על פתיחה מחדש של פרשת המיילים עקב הימצאותם של 650 אלף מיילים שאולי היו קשורים לקלינטון בתוך מחשבו הפרטי של חבר הקונגרס לשעבר אנתוני ווינר, הודעה שטלטלה את המערכת הפוליטית לפני כשבוע, החלה הבולשת לפעול מסביב לשעון כדי לבחון האם התכתובות החדשות הללו הכילו חומר חדש שהיה עשוי לקדם את החקירה בנושא הפרשה שכבר נסגרה בחודש יולי במסגרת ההודעה הדרמטית הראשונה של ה-FBI. "בחנו את כל המיילים שנשלחו מן ואל הילרי קלינטון בזמן שכיהנה כשרת החוץ", כתב קומי במכתב החדש," ובהתבסס על בחינתנו, לא שינינו את מסקנותינו מחודש יולי האחרון".

עבור הילרי קלינטון מדובר אמנם בחדשות טובות אך מאוד מאוחרות - יומיים לפני הבחירות. בתקופה הזו כבר הצביעו עשרות מיליוני אזרחים בבחירות ולא נותר זמן רב לבנות את הנרטיב כי אין בפרשיית המיילים כל משמעות פלילית. בנוסף, המכתב של קומי פורסם לציבור בצהרי יום ראשון, בזמן שבו אנשים רבים מבלים עם משפחתם או צופים בשידורי הפוטבול או מעבירים את זמנם בשקט של סוף השבוע, והידיעה החדשותית הבהולה עדיין לא הגיעה אל כל המצביעים באמריקה. ואם זה לא מספיק, כעת קיבל הצד הרפובליקני 'הוכחה' כי המערכת אכן מושחתת ושקלינטון אכן מוגנת על ידי הממשל, והמציאות הזו לבטח לא תפגע בשיבתם של הרפובליקנים הביתה אלא אולי אף תעצים את הליך גיוסם מחדש. אמירה בדיוק בנוסח הזה טען דונלד טראמפ לשמע החדשות: "הילרי קלינטון מוגנת על ידי מערכת מושחתת".

עם זאת, סביר להניח שאילו הייתה קלינטון צריכה לבחור האם לסגור את הפרשה לפני הבחירות או רק לאחריהן - כנראה שהיא הייתה מעדיפה להשאיר את המצב הנוכחי על כנו ולהיפטר סוף סוף מהפרשייה הזו. עדות לרצונה להפסיק את העיסוק בנושא המיילים היה אפשר למצוא כאשר בעצרת בחירות שקיימה קלינטון באוהיו, לאחר דקות מאז שהתפרצו החדשות הללו לשידורי הטלוויזיה, בחרה קלינטון שלא להתייחס בשום צורה לחדשות או לפרשה.

● בחזרה לסיכום היום: הדמוקרטים אולי מעודדים לאחרונה מהסקרים הכלליים, אך מפת האלקטורים היא זו שנראית כעת רע מבחינתם ודווקא עליה עתה הם מוכרחים להילחם. מדינות דמוקרטיות שבכלל לא היו אמורות להיות במירוץ נמצאות כעת בסימן שאלה, לפי שני המועמדים לנשיאות, ולכן יכולנו לראות כיצד המטה של הילרי קלינטון סידר למועמדת שלהם ביקורים ודילוגים במדינות שנחשבו כחולות כמו מישיגן, פנסילבניה וניו המפשייר, ביומיים האחרונים שלפני הבחירות. גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשלח לניו המפשייר ולצפון קרוליינה כדי לשמור על המדינות הללו בהישג יד, סגן הנשיא ג'ו ביידן נשלח לפנסילבניה, טים קיין למדינות הכחולות ויסקונסין ולוירג'יניה ואל גור לעבר קולורדו.



סיכום היום הרפובליקני:


● דונלד טראמפ ביקר במהלך היום ועוד ימשיך לבקר בשעות הקרובות בלא פחות מ-5 מדינות בתוך יממה - בשעה 19:00 לפי שעון ישראל הוא ביקר באיווה, שעתיים לאחר מכן הוא כבר נחת במינסוטה, ולאורך הלילה הוא ימשיך למישיגן, לפנסילבניה ולוירג'יניה. זהו המשך ישיר ללוחמת השטח שהתבססה לקראת סוף השבוע בארה"ב וברקע הסקרים שהראו מירוץ צמוד יותר במפת האלקטורים מאשר בסקרים הכלליים. ריצה של טראמפ בכל המדינות הללו בתוך זמן קצר עשויה להעיד על איזו שהיא תקווה להרחיב את המפה אך גם על רצון עז לפרוץ את המפה שלעת עתה עדיין נוטה ליריבתו. יש לציין שבשלב הזה כבר לא פונות כל רשתות הטלוויזיה להעביר בשידור ישיר את דבריו של טראמפ בכל אותן עצרות הבחירות שלו, דברים שהם לעתים העתק של דברים שהוא נשא קודם, אך טראמפ כן זוכה לסיקור מתמשך בתחנות הטלוויזיה המקומיות באותן המדינות שעוצרות את שידוריהן לטובת המגה-סטאר ובכך הוא מקבל זמן מסך חינמי.

● אחת מעצרות הבחירות של דונלד טראמפ ביממה האחרונה הצליחה במיוחד להשתלט על כותרות החדשות עקב בהלה שנפוצה במקום קיומה לאחר חשש מניסיון התנקשות לכאורה שהוביל את אנשי האבטחה להוריד בדחיפות ובזריזות את המועמד הרפובליקני מעל הבימה לעיני המצלמות. המהומה החלה כנראה בגלל אדם שנשא במקום כינוס העצרת בנבדה שלט נגד טראמפ שעורר זעם בקהל ושאולי גם גרם למישהו לצעוק "אקדח!" ולהביא את הקהל לידי השתוללות. בשלב הזה כבר הורד טראמפ מן הבמה למשך דקות ספורות עד שהתברר שלא היה מאחורי הסיפור דבר והסדר חזר אל מקומו.

● עוד תחום חשוב בקמפיין הבחירות הוא תשדירי הטלוויזיה ששולטים כעת בבתיהם של עשרות מיליוני אמריקנים. לקראת הימים האחרונים שלפני הבחירות הפיקו במטה טראמפ תשדיר מסכם בן 2 דקות שניסה לקשור את המועמדת הדמוקרטית לגורמי הון בינלאומיים דוגמת המיליארדר ג'ורג' סורוס, הכלכלנית ויו"רית הפדרל ריזרב ג'נט ילן וכן איש העסקים לויד בלנקפיין המשמש כמנכ"ל בנק ההשקעות גולדמן סקס. השלושה הללו יהודים, והתיאוריה על מעין "מזימה בינלאומית" לא נראתה לרבים כה מרוחקת מהאשמות אחרות בהיסטוריה כנגד העם היהודי ובשל כך התשדיר ספג ביקורת. היו כאלה שתקפו את הפרסומת הזו גם מבלי לטעון שדונלד טראמפ הוא אנטישמי אלא רק שהוא מעלה מעל פני השטח תפיסות אנטישמיות מסיבות ציניות כדי לשנע מצביעים מהבייס הימני-קיצוני שלו (ה-Alt-right).

● במערכת בחירות מוזרה גם הנושא הזה מעסיק את הציבור - חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ. אתר ה"ניו יורק טיימס" דיווח ביממה האחרונה כי צוות אנשיו ויועציו המקיפים את המועמד הרפובליקני השתלטו למעשה על חשבון הטוויטר שלו ומנעו ממנו גישה ישירה לחשבון. לפי הדיווח, כעת כל הציוצים מאת חשבונו נכתבים בידי עוזריו "ובאישורו". לחשבון הטוויטר של טראמפ יש כעת 13 מיליון עוקבים, כאשר ללשונו המשוחררת של טראמפ הבאה לידי ביטוי בציוציו כנראה היה חלק בהישג הזה כמו גם השפעה על ההחלטה כעת למנוע ממנו את האפשרות לצייץ באופן חופשי.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר