הנשיא הנבחר דונלד טראמפ מתחיל את שלבי החניכה



אלפים רבים אולי התכנסו להפגנות יוצאות דופן וחריגות נגד נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ במרכזי הערים הגדולות של אמריקה - בניו יורק, בלוס אנג'לס, בשיקגו, בפילדלפיה, בסיאטל - אך לא היה להם כל סיכוי או זכות להאט את גלגלי הדמוקרטיה האמריקנית שהחלה ביממה החולפת את כל ההליכים הנחוצים להעברת השלטון כרצון העם.

נעליו של הנשיא הנבחר טראמפ דרכו ביממה האחרונה בשני המקומות המרכזיים שיעסיקו אותו ב-4 השנים הקרובות, מקומות שאולי הוא לא חלם מעולם שכף רגלו אכן תדרוך בהם, הבית הלבן ובניין הקפיטול.

בבית הלבן פגש טראמפ בנשיא ארצות הברית המכהן ברק אובמה כדי לקבל ממנו את שיחת החפיפה הראשונה לקראת השבעתו לתפקיד. השניים, שאך לפני ימים מספר קראו זה לזה בשמות, את טראמפ כינה אובמה "בלתי כשיר לכהן כנשיא" ואת אובמה כינה טראמפ "הנשיא הגרוע אי פעם", קיימו פגישה ארוכה בת 90 דקות בחדר הסגלגל שבבית הלבן שבסיומה נשאו השניים הצהרות בפני כלי התקשורת. אלה מילים שכנראה לא שיקפו במאומה את הרגשתם האמיתית:

ברק אובמה: "הייתה לי ההזדמנות לנהל שיחה מצוינת עם הנשיא הנבחר טראמפ. זו הייתה שיחה רחבת היקף. דיברנו על כמה נושאים ארגוניים של הבית הלבן. דיברנו על נושאי מדיניות חוץ ומדיניות פנים. כפי שאמרתי אמש (רביעי), העדיפות הראשונה שלי בחודשיים הקרובים היא לנסות להקל על המעבר שיבטיח הצלחה לנשיא הנבחר. אני מאוד מעודד מרצונו של הנשיא הנבחר טראמפ לעבוד עם אנשי הצוות שלי סביב הנושאים הרבים שאיתם מתמודדת אומתנו, ואני מאמין שיש חשיבות לכולנו, ללא קשר לחלוקה פוליטית או להעדפות פוליטיות, להתאחד עתה יחדיו, לעבוד ביחד, כדי להתמודד עם האתגרים הרבים שעומדים לפנינו. בינתיים למישל הייתה ההזדמנות לברך את הגברת הראשונה החדשה והיה לנו שיח נהדר איתה גם כן. כולנו רוצים לוודא שהם מרגישים רצויים בעודם מתכוננים למעבר. ויותר מכל אני רוצה להדגיש לך, הנשיא הנבחר, שכעת אנו הולכים לעשות כל שביכולתנו לעזור לך להצליח, משום שהצלחתך הצלחתנו".

דונלד טראמפ: "זו הייתה פגישה שהייתה אמורה להתקיים למשך 10 או 15 דקות, ורק הרגע הכרנו אחד את השני. מעולם לא נפגשו בעבר. יש לי הרבה כבוד... הפגישה ארכה שעה וחצי. והיא הייתה יכולה להימשך, ככל שזה תלוי בי, הרבה יותר זמן. באמת דנו בהרבה מצבים שונים, חלק נפלאים וחלק קשים. אני מצפה בקוצר רוח לפגוש את הנשיא בעתיד, גם לייעוץ. הוא הסביר חלק מהקשיים וחלק מהדברים הנהדרים שהושגו עד כה. אז, אדוני הנשיא, היה לי כבוד גדול להיות איתך ואני מצפה להיות בחברתך עוד פעמים רבות בעתיד.



עד כמה המילים האלה אכן לא שיקפו את הרגשתם האמיתית? שעה לאחר הפגישה הזו יצא דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט לתדרוך היומי לכתבי הבית הלבן והשיב לאחת השאלות של העיתונאים כי הנשיא ברק אובמה עדיין מאמין שדונלד טראמפ אינו כשיר לכהן בתפקיד נשיא ארצות הברית. ארנסט הוסיף וטען כי אין פסול בהפגנות המחאה ההמוניות נגד הנשיא הנבחר משום שהן תואמות לרוח האמריקנית ולתיקון הראשון לחוקה. הוא הוסיף גם עקיצה נוספת לעברו של הנשיא הנבחר לאחר שהוא נשאל האם הפגישה בין שני הנשיאים אכן הייתה אמורה להימשך 15 דק', כדבריו של טראמפ, והוא השיב בשלילה. זו כנראה לא תהיה הפעם הראשונה, ולא האחרונה, שבה טראמפ ייתפס בשקר קטן.

האירועים המשיכו להתחולל במהירות ומהבית הלבן עבר הפוקוס אל גבעת הקפיטול. שם שוכן הקונגרס על שני בתיו, הרשות המחוקקת. שם, על מדרגות הצד המערבי של הבניין, גם יושבע טראמפ לנשיאות ב-20 בינואר 2017.

בגבעת הקפיטול פגש טראמפ ביו"ר בית הנבחרים פול ראיין ובמנהיג הרוב בסנאט מיטש מקונל לפגישת עבודה ראשונה כמו גם לפגישת היכרות עם המבנה הפוליטי של מקום העבודה הזה. עם השניים הללו ככל הנראה יצטרך טראמפ לעבוד בשנתיים הקרובות, עד בחירות אמצע הקדנציה של 2018, כדי לגבש את תוכניותיו השונות לכדי יוזמות חקיקה שניתן להעביר בקונגרס. לרפובליקנים אמנם יש רוב, אך בוושינגטון תמיד צריך לעבוד עם הצד השני. ראיין ומקונל יודעים את זה היטב (וכך גם כל מי שצפה ב"בית הקלפים"), אך מאוד ייתכן שטראמפ, שנבחר למרות כ-ו-ל-ם, לא מכיר את המונח עבודה משותפת. עד כמה לא? העיתונאי שון האניטי שמשמש לעת מצוא כאחד מתומכיו הנלהבים ביותר של טראמפ פסק בביטחון ביממה שלאחר הבחירות כי פול ראיין לא יהיה יו"ר בית הנבחרים הבא.

כמובן שעבודה משותפת תידרש למי שרוצה למנוע את הפגנות המחאה ההמוניות נגדו.



כל אלה הם בסך הכל השלבים הראשוניים של טראמפ בכניסתו אל תפקיד מנהיג העולם החופשי. יותר מראשוניים, אלה למעשה הצעדים הטרום-ראשוניים שנדרש לבצע אדם שאין לו שום הבנה בפוליטיקה של וושינגטון האמיתית - ושאותה הוא יהיה מוכרח להכיר. בחודשיים שנותרו לו עד להשבעה הוא יצטרך להגביר את הקצב ולהתחיל לגבש רעיונות ל-100 הימים הראשונים שלו בתפקיד, לאייש נושאי משרה, למנות בכירים בממשל ולהתחיל לבנות את הבית הלבן שהוא רוצה.

או במילים פשוטות ובסדר הזה: לבנות את הבית הלבן החדש, לבנות את וושינגטון החדשה, לבנות את ארה"ב החדשה.

(במוצאי השבת הקרובה אפרסם כאן פוסט עם כל השמות הבכירים שהועלו כאפשרויות לכהונה בקבינט החדש של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. אסביר שם במפורש מהו בדיוק הקבינט, איזה תפקידים שבו יכול הנשיא הנבחר למנות, איך ומי ינהל את הבית הלבן וכן כל מה שקשור להרכב הרשות המבצעת ומפעלה באמריקה. יהיה מעניין).

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר