זהירות, נוסטלגיה - רשת CNN חוזרת לשנות התשעים

אם גם אתם העברתם איזו שהיא תקופה בחייכם בשנות התשעים בצפייה בסיינפלד או בחברים, בהאזנה לבריטני ספירס או לספייס גירלז, בהתקנת ווינדוס 95 או בהתחברות ראשונה לאינטרנט, והתרבות הפופולרית של העשור בארה"ב וברחבי העולם היא דבר שמעניין אתכם, יכול להיות שזה עתה מצאתם את הסדרה הנכונה לצפות בה בקיץ הזה - "שנות התשעים" של CNN.

הסדרה הדוקומנטרית החדשה הזו תעלה לשידור מחר (יום א') בערוץ החדשות האמריקני CNN ותסקור ב-8 פרקים את כל האירועים הגדולים והדרמטיים שהתרחשו בארה"ב ובעולם במהלך שנות התשעים של המאה הקודמת. החל מתקופת נשיאותו של ביל קלינטון, עידן המידע והאינטרנט, הסדר העולמי החדש לאחר המלחמה הקרה, הטלוויזיה של שנות ה-90, העלייה בטרור פנימי בתוככי ארה"ב, התפתחות המוזיקה של העשור, וכן מהומות הגזע ההמוניות באמריקה במקביל לפרשת או ג'יי סימפסון.


"שנות התשעים" תהווה המשך ישיר לסדרות התיעודיות הקודמות של הרשת ובהן "שנות השמונים", "שנות השבעים" ו"שנות השישים" שהופקו על ידי טום הנקס ושודרו ב-CNN במה שהפך כבר למסורת בכל קיץ בשלוש השנים האחרונות.

מה שמייחד את הסדרות האלה היא העובדה שהן מסרבות להיות דוקו סטנדרטי עם קריינות משעממת וראשים מדברים בלבד. להיפך, כל אחת מהן מכוונת להיות דרמה היסטורית קצבית וסוחפת שעושה שימוש נבון בתכני ארכיון נוסטלגיים מתוך מטרה להנגיש לצופים של היום את האירועים כפי שהם התחוללו בזמן אמת. האמצעי לעשות את זה הוא שימוש רחב במהדורות חדשות טלוויזיוניות ששודרו על המרקע באותה התקופה באופן שמעניק לצופים את האפשרות לחוות את ההתרחשויות בצורה אותנטית. כל זה הופך את הסדרות האלה למקור מידע מצוין ומרשים להבנת רוח התקופה ולמוצר חובה לכל מי שמתעניין בהיסטוריה פופולרית.

בסדרות הקודמות סוקרו כל האירועים הגדולים שעיצבו את ארה"ב ובמידה רבה גם את העולם כולו. בסדרה "שנות השישים" הוקדש פרק שלם לרצח קנדי ששינה את אמריקה, למלחמה הקרה שכמעט והידרדרה אז לשואה גרעינית, לתנועה לזכויות האזרח שהביאה שיוויון זכויות לשחורים, למלחמת וייטנאם שקרעה את ארה"ב, לתרבות הנגד של ההיפים, למירוץ הדרמטי לחלל, לפלישה המוזיקלית של הביטלס מבריטניה וליתר השינויים החברתיים של העשור הסוער ההוא. בסדרה "שנות השבעים" סוקרו פרשת ווטרגייט ששינתה את הפוליטיקה האמריקנית, גל הטרור ששטף את העולם ובפרט את ישראל, תופעת הכתות והרוצחים הסדרתיים בארה"ב, הקרב בין המינים וכן המצב הכללי הקשה באמריקה. בסדרה "שנות השמונים" סוקרו המהפכה של רונלד רייגן, התפתחות הטכנולוגיה האישית, עלייתה של וול סטריט והראוותנות, סיומה של המלחמה הקרה, התפרצותו של האיידס והמוזיקה של העשור.

בתור סדרות ששמות דגש על התרבות הפופולרית ומהוות בפועל שיר הלל להיסטוריה הטלוויזיונית של ארצות הברית, כל אחת מהסדרות הללו נפתחת בפרק שמוקדש לסקירת שידורי הטלוויזיה של אותו העשור באמריקה.


פרק הבכורה של "שנות התשעים" יוקדש, אם כן, לטלוויזיה האמריקנית של שנות ה-90'. הפרק בן השעתיים יעסוק בסיטקומים הפופולריים של העשור (סיינפלד, חברים), בדרמות החדשניות (תיקים באפילה, טווין פיקס), בסדרות הנעורים (בוורלי הילס, משמר המפרץ) ובסדרות הנועזות של הכבלים (סקס והעיר הגדולה, הסופרנוס). גם סדרות מצוירות (משפחת סימפסון, ביוויס ובאטהד) וסדרות אקשן יפניות (פאוור ריינג'רס, פוקימון) שלטו בעשור ביד רמה. באותה התקופה גם צמח הריאליטי.

יתר הפרקים יוקדשו לשאר האירועים הגדולים של העשור: פרק אחד בשם "הקאמבק קיד" יסקור את נשיאותו הסוערת של ביל קלינטון החל מניצחונו בפריימריז ובבחירות, דרך המהפך הרפובליקני בקונגרס והקרבות הפוליטיים על רפורמת הבריאות, וכלה בניסיון ההדחה שלו בסוף העשור עקב סקנדל מוניקה לוינסקי. פרק אחר בשם "סדר עולמי חדש" יעסוק במעמדה של ארה"ב לאחר סיום המלחמה הקרה, אז היא הובילה את הקרב נגד סדאם חוסיין והחלה להגביר את מעורבותה במדיניות חוץ ברחבי העולם.

פרקים נוספים יעסקו בנושאים הפנימיים בארה"ב: "האם נוכל להסתדר?" יעסוק בנושא הגזע שפרץ עקב פרשת רודני קינג והמהומות שלאחריה, מהומות קראון הייטס אותן הוביל אל שרפטון, השימוע הדרמטי של קלרנס תומאס ואניטה היל, וכמובן ה-פרשה של העשור בכיכובו של או ג'יי סימפסון. פרק אחר, "הטרור מכה בבית", יסקור את עליית הרדיקליות בארה"ב שהביאה למצור ברובי רידג', למצור בוואקו של כת הדוידים לאחריו, לפיגוע באוקלהומה סיטי בעקבותיו, וכן לאירועי היונבומבר ולטבח בתיכון קולומביין.

גם תחום התרבות הפופולרית לא יישאר יתום: פרק אחד בשם "האין זה אירוני?" יסקור את המוזיקה של העשור החל מהגראנג' שתפס תאוצה בזכות להקת נירוונה, דרך הראפ שנכנס לתודעה בעקבות טופאק שאקור, וכלה בפופ עם זמרות כמו מריה קארי ובריטני ספירס ולהקות כמו ספייס גירלז ובקסטריט בויז. פרק אחר בשם "עידן המידע" יעסוק בהתפתחות הטכנולוגית של העשור עם כניסתו של האינטרנט לחיינו, השקת ווינדוס 95, מלחמת הדפדפנים מול נטסקייפ, הטלפונים הסלולריים, בועת הדוט-קום ו"באג 2000".


כל סדרות העבר של CNN בתחום הזה שודרו עד כה בערוץ הראשון של רשות השידור, אך כעת עדיין לא ידוע האם גם הסדרה החדשה הזו תשודר בישראל תחת תאגיד השידור החדש. בכל מקרה, הסדרות האלה הופצו בעבר גם באינטרנט והן אף נהנו מכתוביות בעברית שהופקו להן על ידי אתרי הכתוביות הישראליים. בארה"ב הסדרה תשודר מדי שבוע בימי ראשון לאורך החודשיים הקרובים.

האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/413113.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר