מבט ראשון על לוח הזמנים של בחירות 2020

ככה זה בארצות הברית. לוח השנה מורה "2019", אבל בחירות 2020 כבר יצאו לדרך.

כיאה למדינה שבה בוחרים כל דבר שרק אפשר, מנשיאים ועד שופטים, מתובעים כלליים ועד מועצות בתי ספר, מרשויות מקומיות ועד משאלי עם - מערכת הבחירות בארה"ב לעולם לא נגמרת. עוד זו הקודמת הסתיימה, והבאה כבר מגיעה. בחירות לנשיאות, בחירות מקומיות, בחירות האמצע - מחזור רודף מחזור.

אמריקה תמיד נמצאת רגע לפני בחירות, וכעת הגענו לנקודה שבה אנחנו רגע לפני הבחירות לנשיאות. אמנם יש עוד הרבה זמן עד ליום הבחירות, אבל כפי שתראו להלן המירוץ הארוך כבר מעבר לפינה.

הנה, אם כן, מבט ראשון אל ועל לוח הזמנים של המירוץ הארוך הזה:



חורף 2019: הכרזות המתמודדים


האירוע הראשון בכל מערכת בחירות לנשיאות הוא ההכרזות של המתמודדים הפוטנציאליים על הצטרפותם למירוץ לנשיאות. ההכרזות האלה מגיעות הרבה לפני מועד הבחירות הכלליות, כשנה וחצי לפניהן, במה שמעניק למתמודדים מספיק זמן כדי לאצור כסף ולאסוף תמיכה לקראת השלבים הבאים. לעתים מתלווה להכרזה הקמת "ועדת גישוש" מצד המתמודדים כדי לבחון את סיכוייהם להיבחר ואת יכולתם לגייס מימון למירוץ.

בשנים האחרונות הוקדם באורח דרמטי לוח הזמנים של הכרזות המתמודדים וקפץ מספר המצטרפים למירוץ. בבחירות האלה, לדוגמה, הכריזו עד כה כבר קרוב ל-10 מתמודדים דמוקרטים בולטים, כאלה שמחזיקים בתפקיד פוליטי פורמלי כל שהוא, על כוונתם להתמודד על הנשיאות מול דונלד טראמפ. ורק סיימנו את חודש ינואר.

לשם השוואה, בבחירות הקודמות הכריז דונלד טראמפ על כוונתו להתמודד על הנשיאות בחודש יוני 2015, כשנה וחצי לפני יום הבחירות. הילרי קלינטון עשתה זאת קצת לפני כן, בחודש אפריל. המתמודד המוקדם ביותר בפריימריז הרפובליקניים דאז היה טד קרוז שהכריז על כך בחודש מרץ של אותה השנה.

מכאן ועד חודש יוני צפויות לנו עוד הכרזות של מתמודדים על כניסתם למירוץ לנשיאות. אפשר להניח בסבירות מאוד גבוהה שרובם המוחלט יגיע משורות המפלגה הדמוקרטית, שמנסה כעת לשוב אל הבית הלבן, אך אי אפשר לשלול על הסף מתמודדים רפובליקנים שאולי ינסו לאתגר את טראמפ בתוך מפלגתו.



קיץ 2019: עימותי הפריימריז


הנקודה השנייה בלוח הזמנים של בחירות 2020 היא עימותי הפריימריז שיחולו כבר בקיץ הקרוב. כל המתמודדים שהכריזו על כוונתם לרוץ לנשיאות יתאספו לעימותי בחירות טלוויזיוניים מתוך מטרה לשכנע בצורה הכי טובה את הקהל לתמוך בהם לקראת יריית הפתיחה של הבחירות המקדימות במפלגתם.

השנים האחרונות הובילו לריבוי עצום במספר העימותים. בבחירות הקודמות השתתפו המתמודדים הרפובליקנים בקרוב ל-20 עימותי פריימריז שונים, וכך גם היה בבחירות 2012. בצד הדמוקרטי אמנם היה מספר מצומצם של עימותים, במה שזכה לביקורת מצד חלק מהמתמודדים עצמם, אך הם השלימו את החסר באמצעות השתתפות ב"פורומים", סוג חדש של עימותים שבהם המתמודדים לא עומדים זה מול זה אלא באים זה לאחר זה.

השנה הקצו הדמוקרטים מקום ל-12 עימותי פריימריז, כאשר העימות הראשון עתיד להתקיים בחודש יוני 2019. העימות השני יתקיים בחודש יולי, והעימותים הבאים יתקיימו מדי חודש בספטמבר, אוקטובר, נובמבר ודצמבר. סך הכל ייערכו שישה עימותים כאלה בשנה הנוכחית. בשנה הבאה, כשהפריימריז כבר ייצאו לדרך, ייערכו עוד שישה עימותים דמוקרטים נוספים תוך כדי ההתמודדויות הראשונות של הבחירות המקדימות עד לחודש אפריל 2020.

אם מספר המתמודדים הדמוקרטים יהיה גדול מכדי להכיל אותם על במה אחת, הם יפוצלו בהגרלה לשני סבבים שונים שישודרו ערב אחר ערב. זהו פתרון שונה מזו שבחרה המפלגה הרפובליקנית ליישם בבחירות הקודמות כדי להתמודד עם מספר המתמודדים הרב. במערכת ההיא פוצלו המתמודדים הרפובליקנים לשני דרגים על פי ממוצע הסקרים שלהם, כאשר הדרג העליון שודר בשעות הפריים טיים ואילו הדרג התחתון שודר בשעה מוקדמת יותר.



חורף 2020: הבחירות המקדימות


על הנקודות הראשונות שבלוח הזמנים של מערכת הבחירות אפשר לכתוב בגדול "קמפיין הפריימריז". בתקופה הזו, לאורך כל השנה הקרובה, יעשו המתמודדים את כל מה שביכולתם לעשות כדי לגייס כסף למימון מסע הבחירות שלהם - כסף שישמש לבניית צוות הקמפיין, למימון תשדירי תעמולה ולשינוע מצביעים אל הקלפיות ביום הפקודה. במקביל לכך הם ינסו לאסוף קולות באמצעות אין ספור סיורים במדינות המפתח לקראת התמודדויות הפריימריז.

המדינה הראשונה שתפתח את מערכת הבחירות המקדימות היא איווה, שם בוחר הקהל את המתמודדים בשיטה של "אסיפת בחירות". השיטה הזו כוללת התאספות המוני מצביעים באתרי התכנסות בהם מתקיים שיג ושיח שבמסגרתו מתהווה הצבעה עבור המתמודדים השונים. המדינה השנייה תהיה ניו המפשייר, שם ייערכו הפריימריז בדמות הצבעה בקלפי כפי שכולנו מכירים. הבאות בתור תהיינה נבדה וקרוליינה הדרומית, ובכך תיחתם רשימת "4 הראשונות". מיד לאחריהן חל לרוב ה"סופר טיוזדיי", יום שלישי שבו מצביעות מספר רב של מדינות בבת אחת.

ככל שמתמודד ינצח ביותר מדינות הוא יזכה לאסוף איתו יותר נציגים לוועידה הלאומית שבה ייבחר המועמד הסופי של המפלגה לקראת הבחירות הכלליות. לכל מדינה יש מספר נציגים המתאים לגדולה, אך ישנן מדינות חשובות יותר מבחינה תדמיתית כמו 4 המדינות הראשונות והמדינות שמתכנסות כגוש גיאוגרפי ב"סופר טיוזדיי". למדינות הללו יש יכולת "לנפות" את המתמודדים ובכך לעצב את המירוץ למספר מועט של מתמודדים מרכזיים.

עדיין אין לנו לוח מלא לכל שלבי הפריימריז, אך כבר אפשר לומר מהם התאריכים המרכזיים של הבחירות האלה: אסיפת הבחירות באיווה תהיה ב-3 בפברואר 2020, הפריימריז בניו המפשייר יהיו ב-11 בפברואר, אסיפת הבחירות של נבדה תהיה ב-22 בו והפריימריז בקרוליינה הדרומית יהיה ב-29. הסופר טיוזדיי הגדול ביותר יהיה כבר ב-3 במרץ 2020, עם כעשר מדינות מצביעות, ולאחר מכן יימשכו ההצבעות בכל היתר עד לחודש יוני.



קיץ 2020: הוועידות הלאומיות


התפקיד המרכזי של הבחירות המקדימות הוא לסנן את המתמודדים ולסמן את המוביל, אבל הבחירה הרשמית של מועמד המפלגה לנשיאות נעשית רק בועידה הלאומית של המפלגה. שם אמורים להתכנס כל מאות הצירים שמייצגים את המדינות השונות ולהצביע כפי שהורה להם העם באמצעות הפריימריז. מי שישיג את מירב קולות הצירים יהיה המועמד הנבחר. אותו אחד ידאג לבחור עוד לפני הועידה את המועמד שלו לתפקיד סגן הנשיא.

למשך שנים היה במפלגה הדמוקרטית נוהג להעניק לכל בכירי המפלגה לאורכה ולרוחבה של ארה"ב ייצוג בלתי דמוקרטי בועידה תחת המונח "צירי על" - צירים שרשאים להצביע בועידה כאוות נפשם וללא קשר לתוצאות הפריימריז. אחרי זעם גדול שהצירים הללו חוללו בבחירות הקודמות, כאשר מאות מהם נטו לתמוך בהילרי קלינטון על פני ברני סנדרס, החליטה המפלגה הדמוקרטית למעשה לבטל את הנוהג הזה. כתוצאה מכך, בחירת המועמד הדמוקרטי בבחירות האלה תיעשה רק על פי הצבעת הצירים בהתאם לתוצאות הבחירות המקדימות של המפלגה.

בועידות הלאומיות יבחרו שתי המפלגות את המצע הפוליטי שלהן לקראת הבחירות הכלליות. בנוסף, בכל אחד מימי הועידה תקבלנה המפלגות סיקור טלוויזיוני נרחב שישמש אותן להפצת נאומים פוליטיים מצד הבכירים שלהן. ביום האחרון של הועידה ישא המועמד לנשיאות הנבחר את נאום ההכתרה שלו.

מועד התכנסות הועידה הדמוקרטית נקבע כבר ל-13 עד ה-16 ביולי 2020, אך עדיין לא נבחרה העיר שתארח אותה (ישנן 3 מועמדות: יוסטון, מיאמי ומילווקי). זהו התאריך המוקדם ביותר עבור הועידה הדמוקרטית בכ-30 השנים האחרונות, והסיבה לכך היא הרצון לאפשר למועמד הנבחר להתחיל במהירות את מסע הבחירות הכללי. הועידה הרפובליקני תחול מה-24 עד ה-27 באוגוסט 2020 בעיר שארלוט שבמדינת קרוליינה הצפונית.



סתיו 2020: עימותי הבחירות


אחרי הועידות מתחיל סוף סוף "קמפיין הבחירות". הקמפיין יכלול סיורים וביקורים מצד שני המועמדים הנבחרים במדינות המפתח שעל מפת האלקטורים, גיוס כסף למימון הוצאות הקמפיין, שידורי תעמולה אין סופיים ושלל ניסיונות לשכנע את הציבור להצביע דווקא להם. החלק הזה ישתרע החל מהקיץ ועד יום הבחירות.

הדרך המרכזית לפנות אל המצביעים תהיה בעימות הבחירות שייערך בין המועמדים וישודר בכל כלי התקשורת במקביל. מול קהל צופים עצום הם ינסו לשכנע את הציבור מדוע כדאי לבחור דווקא בהם. בבחירות הקודמות הצליח העימות הראשון בין דונלד טראמפ להילרי קלינטון לשבור שיא צפייה עם מעל ל-80 מיליון צופים.

מועדי העימותים ייקבעו בהמשך, אבל אפשר להניח שהם יישארו באותה המתכונת של כל השנים האחרונות. כלומר, יהיו 3 עימותים נשיאותיים ששניים מהם ייערכו בפורמט רגיל ואחד מהם ייערך בפורמט של "אסיפת בוחרים". אלה ייערכו לצד עימות יחיד בין הסגנים. העימותים הללו ייערכו בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2020.

מנחי העימותים ייבחרו על ידי הוועדה המשותפת לשתי המפלגות לעניין עריכת עימותים נשיאותיים. המנחים הללו ייבחרו מתוך סגל העיתונאים הבכיר של כל רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב.



סתיו 2020: הבחירות הכלליות


יום הבחירות הכלליות יחול ב-3 בנובמבר 2020, אך בארה"ב יכולים האזרחים להצביע עוד הרבה לפני יום הבחירות. בשנים האחרונות התרחב באופן משמעותי השימוש בשיטות שונות של "הצבעה מוקדמת" למי שלא יכול להצביע ביום הבחירות, ואיתו גם התרחב שיעור האמריקנים שמשתמש בשיטות הללו. בבחירות הקודמות הצביעו כך מעל לשליש מהאמריקנים (!). ההצבעה המוקדמת מתנהלת בעיקרה מחודש ספטמבר.

שיטת הבחירה של הנשיא האמריקני כבר די מוכרת. ובכל זאת, היא מתנהלת כך: לכל אחת מ-50 המדינות בארה"ב מוקצה מספר של אלקטורים בהתאם לגודלה. כל מועמד שיזכה לרוב קולות באחת המדינות יזכה לשריין לעצמו את כל האלקטורים של אותה המדינה. מי שיגיע ל-270 אלקטורים יוכרז כמנצח עוד בליל הבחירות.

עם זאת, ההצבעה בפועל של האלקטורים תיעשה בחודש דצמבר ותוצאת ההצבעה שלהם תדווח לקונגרס האמריקני באמצע החודש. זה יהיה האקט הפורמלי שיביא לבחירתו של הנשיא האמריקני.

ב-20 בינואר 2021 יושבעו הנשיא וסגנו על מדרגות בניין הקפיטול.



הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר