העימות הדמוקרטי השלישי - ואז נותרו עשרה...

גם עשרה מתמודדים לנשיאות זה יותר מדי, ועדיין שיא היסטורי, אבל כאשר מתחילים מירוץ פריימריז עם 25 משתתפים - אפשר בלי שמץ של חשש לקרוא להפחתה שלהם בחצי בתור "צמצום דרמטי".

וזו לפחות כותרת אחת שכבר כעת אפשר לחלץ מהעימות הדמוקרטי השלישי שייערך בלילה הקרוב (שישי) ברשת ABC ויעמיד בפעם הראשונה את עשרת המתמודדים הדמוקרטים הבולטים על במה אחת - מכאן והלאה יהיה אפשר להגדיר אותם בתור העשירייה הבכירה של המירוץ הדמוקרטי לנשיאות.

שמותיהם של החברים במועדון: ג'ו ביידן, אליזבת וורן, ברני סנדרס, קמלה האריס, פיט בוטיג'ג', אנדרו יאנג, קורי בוקר, בטו אורורק, איימי קלובשר וחוליאן קסטרו. בעימות הבא יצטרף אליהם גם טום סטייר.



עימות ביידן-וורן?


כנוסח הזה, עם כל המתחרים הבכירים יחדיו על בימה אחת, לא ראינו בשני העימותים הקודמים שחולקו לשני ערבי שידור מפאת מספרם הרב של המשתתפים במירוץ. ככזה, עשוי העימות השלישי לחולל דינמיקה חדשה שנמנעה מאיתנו עד עתה - התכתשות אפשרית בין כל המתמודדים המובילים במירוץ.

עיני הפרשנים הפוליטיים נשואות בעימות הזה בעיקר אל עבר השניים שבמרכזו, ג'ו ביידן ואליזבת וורן. הוא ניצב מאז תחילת המירוץ במקום הראשון של כל סקרי הפריימריז הדמוקרטיים, והיא התייצבה לאחרונה בהרבה מקרים במקום השני וזכתה לקהל תומכים רב. הוא מייצג את הזרם המרכזי במפלגה וזוכה לגיבוי של הממסד המפלגתי, והיא מייצגת את הזרם הפרוגרסיבי החדש שלעתים נתפס בתוך המפלגה כמהפכני מדי. הוא מביא לידי ביטוי את הרעיון שלפיו חייבים להביס את דונלד טראמפ גם במחיר התפשרות על הדרך, והיא מביאה לידי ביטוי את הרעיון ההופכי לפיו אין טעם להביס את טראמפ ללא שינוי אמיתי ומשמעותי ברעיונות.

אם לא היום, אז מתי שהוא בהמשך צפויות שתי תפיסות העולם האלה להתנגש ולסמן את קו השבר של המפלגה הדמוקרטיות בימינו. בעימות הקודם ראינו זאת בלילה הראשון כאשר אליזבת וורן וברני סנדרס נאלצו לעמוד יחדיו מול חבורה גדולה של אנשי מרכז זוטרים שצלפו בהם על הרעיונות הליברליים שלהם - זה קרה בשל צורת החלוקה של המתמודדים בין שני ערבי העימות שזימנה דיון חריג כזה. הפעם יתכנסו אל ערב אחד שלושת הבכירים, ביידן-וורן-סנדרס, ויאפשרו לראשונה עימות על קווי החלוקה הזאת ברמה בכירה הרבה יותר.

להבדיל מסנדרס, שכבר עמד פעם אחת מול ביידן ובחר שלא לנסות בכלל להתעמת מולו (תפקיד שלקחה על עצמה בעימות הראשון קמלה האריס), וורן מעולם לא התייצבה מולו. היא, להבדיל מסנדרס, הוכתרה כמנצחת של כל העימותים שבהם היא השתתפה, ולכן ההזדמנות שלה לפגוש את ביידן על במה אחת הולידה את הציפייה אצל פרשנים רבים להתפתחות של עימות מרכזי כל שהוא ביניהם.



גאולה לחד-ספרתיים?


למעשה, ביידן-וורן-סנדרס הם היחידים במירוץ הדמוקרטי שנהנים כעת מאחוזי תמיכה דו-ספרתיים בסקרים. אילו היינו מתפתים להסיק מסקנות על סמך הסקרים, היינו צפויים לחשוב שהמירוץ יסתיים עם ביידן בצד אחד ועם וורן או סנדרס בצד השני של המתרס. בכל מקרה, מתחת להם ניצבים שורה של מתמודדים שהסיכוי שלהם לפי שעה לזכות במירוץ נראה קלוש למדי - כשאולי רק העימות הזה עשוי לשנות עבורם את המגמה.

אחד הסיפורים המפעימים של המירוץ עד כה הוא עלייתה המפוארת והתרסקותה היותר-מפוארת של הסנטורית קמלה האריס. בתום העימות הראשון היא זינקה עד כדי המקום השני בסקרים, אך מיד בתום העימות השני היא התרסקה אל מחוזות התמיכה החד-ספרתית אחרי התקפה מתוכננת של חברת הקונגרס טולסי גבארד על הרקורד שלה כתובעת כללית. בעימות הזה היא תידרש לשפשף את יכולותיה המושחזות כתובעת כדי לנסות להזניק את עצמה בחזרה אל מרכז הדיון, שכן לא נראה שמכאן והלאה תהיה לה הזדמנות נוספת לתקומה.

פיט בוטיג'ג', ראש עיריית סאות בנד, נמצא גם הוא בצומת דרכים. הוא תמיד הצליח להותיר רושם בהופעות התקשורתיות שלו, על דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, אבל בבמות העימותים הוא נראה כבוי יותר. כתוצאה מכך הוא התקשה מאוד בשבועות האחרונים לשבור את רף ה-5% תמיכה בסקרים אחרי תקופה מוקדמת שבה הוא ישב על 15%. מה שהשתנה בין שתי התקופות האלה, לרעתו, זה התחלת העימותים.

גם אנדרו יאנג, שזוכה לתמיכה גדולה בקרב קהל צעיר ופעלתן ברשתות החברתיות, חייב לשנות את המגמה. בשני העימותים הראשונים הוא כמעט לא קיבל הזדמנות לדבר, דבר שיצר את ההאשטאג "LetYangSpeak". עבור תומכיו זה היה עניין ממריץ, אבל עבור רוב האמריקנים המשמעות הייתה היעדר היכרות איתו.

לבטו אורורק אמורה להיות הנאה מהקהל הביתי של טקסס - מדינת הבית שלו - אבל עד כה הוא עדיין ממשיך לדשדש מאחור. הוא אמנם בילה במדינה לאחרונה, אך אתמול הוא דורג רק במקום השלישי בשני סקרים שפורסמו שם. בהשוואה להצלחה שלו במירוץ לסנאט מול טד קרוז באותה המדינה ממש, זו התרסקות איומה.

בתחתית הרשימה נמצאים אנשים נוספים כמו קורי בוקר, חוליאן קסטרו ואיימי קלובשר. על אף הצלחות נקודתיות מבחינתם בעימותים הקודמים, הם לא הצליחו להתבלט יותר מדי.

גם עבורם, כמו היתר, השעון ממשיך לתקתק לאחור.



הפרטים הטכניים


העימות ישודר הלילה החל מהשעה 03:00 (שעון ישראל) ברשת ABC וברשת Univision הספרדית.

המשדר יימשך 3 שעות מאוניברסיטת דרום טקסס בהנחיית ארבעה מגישים - ג'ורג' סטפנופולוס, מגיש תוכנית הבוקר של ABC; דיוויד מיור, מגיש מהדורת הערב של ABC; חורחה ראמוס, מגיש מהדורת הערב של Univision; ולינזי דיוויס, המוגדרת ככתבת ברשת ABC. דייויס אינה שם מוכר במיוחד בתקשורת האמריקנית, לבטח לא בתחום הסיקור הפוליטי, ונראה שנוכחותה נועדה בעיקר לגוון את רשימת המנחים.

עשרת המתמודדים על הבמה יקבלו הזדמנות לשאת "הצהרות פתיחה" עם תחילת העימות, כדי להציג את עצמם בפני קהל הצופים, אך הם לא יקבלו זמן לשאת "הצהרות סיכום" בסיומו. המספר המועט של המתמודדים גם יקנה להם לראשונה זמן ארוך יותר ממה שהתרגלנו אליו לענות לשאלות המנחים - דקה ורבע. אם שמו של מתמודד אחר יוזכר, הוא יקבל עוד 45 שניות כדי להתייחס לנושא המדובר.

העימות יועבר בשידור חי וחופשי גם בכל הפלטפורמות הדיגיטליות - ביוטיוב, בפייסבוק ובטוויטר.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר