עימות הפריימריז השני - ביידן נגד האריס, סנדרס נגד וורן

עד כמה משפיעים העימותים? הביטו בכותרת.

בטרם העימות הקודם עמדו להם ג'ו ביידן וברני סנדרס הרבה מעל כולם בשני המקומות הראשונים של סקרי הפריימריז הדמוקרטיים, בעוד אף אחד לא מצליח לאיים עליהם או להתקרב אליהם.

אבל מאז העימות ההוא השתנה המירוץ כליל. קמלה האריס זינקה בבת אחת אל המחוז הדו-ספרתי בסקרים והצליחה אפילו להתייצב במקום הראשון בחלק מהם - והכל בזכות הופעתה בעימות והמתקפה הישירה שלה על ביידן. גם אליזבת וורן, שנהנתה מעלייה מתונה ועקבית בשבועות האחרונים, שיפרה את מיקומה באופן ניכר מיד לאחר העימות הקודם ונצמדה לראשונה לברני סנדרס בראשות המחנה הפרוגרסיבי.

למעשה, כעת המירוץ הדמוקרטי הוא מאבק מרובע בין ביידן, סנדרס, וורן והאריס. יחדיו הם מחזיקים מעל ל-70% תמיכה, כפי שמעיד תרשים ממוצעי הסקרים של אתר RealClearPolitics שלהלן, ומאחד מהם עשוי להגיע המועמד הדמוקרטי לנשיאות. זוהי, אם כן, השפעת העימותים וחשיבותם.

אבל בסוף העימות הקרוב, שייערך בשני הלילות הקרובים, יכול המירוץ להשתנות מחדש. הנה מבט מקדים על עימות הפריימריז השני ומדריך שימושי בסבך המתמודדים בכל אחד מחלקיו:




הפרטים הטכניים


גם העימות הזה, שישודר הפעם ב-CNN, יחולק לשני חלקים שייערכו בשני הלילות העוקבים. הם יועברו בשידור חי מתיאטרון פוקס שבעיר דטרויט, מישיגן, החל מ-20:00 שעון החוף המזרחי (03:00 שעון ישראל).

את 20 המתמודדים שישתתפו בעימות בחרה ועידת המפלגה (ה-DNC) על פי תנאי סף שנקבעו מראש - תמיכה של 1% בסקרים וקבלת תרומות מ-65 אלף תורמים ב-20 מדינות שונות. מתוך אלה חילקה CNN את המתמודדים לשני ערבים שונים, 10 בכל ערב, בהגרלה שנערכה בשידור חי. המתמודדים חולקו בצורה שיוויונית ביחס לכוחם בסקרים כדי לא לייצר מצב בו ערב אחד יכלול את כל המתמודדים המובילים והערב השני יוותר שומם.

בניגוד לעימות הקודם של NBC, זה הנוכחי ייפתח ב"הצהרות פתיחה" של כל אחד מהמתמודדים ויסתיים בדברי סיכום. במהלך העימות יקבל כל מתמודד 60 שניות לענות לשאלות המוצגות לו ועוד 30 שניות כמענה לשאלות המשך. אזכור שמו של מתמודד אחר יזכה אותו ב-30 שניות משלו כדי להגיב לדברים שנאמרו עליו.

ב-CNN הבטיחו שהם לא יבצעו טריקים כמו שאלות של הרמת יד או שאלה זהה שכולם צריכים לענות עליה בקצרה כמו שנעשה בעימות הקודם של NBC. כמו כן, הפעם יוצגו השאלות על המסך לאורך כל השידור.

את העימות ינחו המגישים ג'ק טאפר ודון למון לצד הכתבת הפוליטית דנה באש.




העימות האחרון


עבור רוב המתמודדים הדמוקרטים זה עלול להיות העימות האחרון במירוץ. העימות השלישי והבא יהיה ב-12 בספטמבר, ובו לראשונה יועלו משמעותית תנאי הסף להשתתפות בעימותים.

בעימות הבא יידרשו המתמודדים להשיג 2% תמיכה ב-4 סקרים שונים מהמישור הארצי או מאחת מארבע המדינות הראשונות (איווה, ניו המפשייר, נבדה וקרוליינה הדרומית) וכן לעמוד בסך של 130 אלף תרומות עם 400 תורמים ייחודיים מ-20 מדינות שונות. התנאים האלה יידרשו יחדיו, ולא יהיו חלופיים זה לזה כפי שהיה בתנאי הסף של העימותים עד כה. כלומר, מי שלא יעמוד באחד מהתנאים לא יוכל להשתתף בעימות.

נכון לעכשיו רק 8 מתמודדים הבטיחו את מקומם בעימות הבא לאחר שהם עמדו בשני התנאים גם יחד. אליהם יוכלו להצטרף עוד 2 מתמודדים שבינתיים עומדים רק באחד משני התנאים. בכל מקרה, הצפי כרגע הוא שמספר המתמודדים ייחתך בחצי ובעימות הבא ייתכן שכולם יעמדו על במה אחת.

עד אז הנה סקירה של שני חלקי העימות הנוכחי:




הלילה הראשון - סנדרס vs וורן?


בלילה הראשון ישתתפו המתמודדים המרכזיים הבאים: ברני סנדרס, אליזבת וורן, פיט בוטיג'ג' ובטו אורורק.

ולצדם: איימי קלובשר (סנטורית ממינסוטה), ג'ון דלייני (לשעבר חבר קונגרס ממרילנד), סטיב בולוק (מושל מונטנה), ג'ון היקנלופר (לשעבר מושל קולורדו), מריאן ויליאמסון (סופרת) וטים ראיין (חבר קונגרס מאוהיו). רק מתמודד אחד חדש נכנס לעימות - בולוק, לאחר פרישתו של חבר הקונגרס אריק סוולוול בתום העימות הקודם.

המוקד המרכזי של הערב, כפי שמרמזת הכותרת לעיל, יהיה הציוות של וורן וסנדרס על במה אחת בפעם הראשונה. שני אלה, מהפרוגרסיבים הבולטים ביותר של המפלגה הדמוקרטית, מתמודדים על אותו הקהל ומחזיקים במכלול ערכים די דומה. כוחם המשותף בסקרים כמעט שווה לזה של המוביל במירוץ, ג'ו ביידן - כסימן לעוצמת כוחו העולה של המחנה הסוציאל-דמוקרטי בתוך המפלגה. אך כל זמן שהם רצים לנשיאות ביחד, הם יתקשו לעקוף את ביידן ויסכנו את היכולת להציב מועמד מהאגף הליברלי על פתקי ההצבעה בבחירות לנשיאות.

כמעט מתבקש עבור שניהם לפנות בשלב זה או אחר של המירוץ האחד נגד השני בדרך לקטוף את המקום המרכזי נגד ביידן. והעת הזו נראית כמו הזדמנות מצויינת - בוודאי כשהיא מגיעה לאחר שקמלה האריס הוכיחה בעימות הקודם עד כמה עשויה מתקפה ישירה להקפיץ מתמודד בסקרים. אך האמנם הם יעשו זאת? בעולם הפוליטי האמריקני נהוג לראות בשניים האלה חברים די קרובים, וכבר היו בעבר דיווחים שטענו כי קיימת ביניהם ברית של ממש שלא לתקוף האחד את השני. היכרותנו עם סנדרס מעימותיו מול הילרי קלינטון הוכיחה שהוא אינו איש של קרבות קטנים והתכתשויות פנימיות, וגם וורן לא נראית ששה אלי קרב לפי ציטוטי יועציה.

מעבר לכך, וורן וסנדרס לא יהיו שם לבדם. ההגרלה של CNN סידרה להם ערב מרתק שבו הם נמצאים גם במרכז הבמה וגם במוקד משותף של חיצי הביקורת מטעם אנשי המרכז של המפלגה. מבוטיג'ג' ועד אורורק, מקלובשר ועד תחתית הרשימה, הרבה ממתמודדי הערב הראשון נמנים על הצד המתון של המפלגה ולעתים גם על הצד הביקורתי כנגד המחנה שמשמאלם. האם ייתכן שהעימות יהפוך דווקא להתכתשות כלכלית וחברתית בין וורן וסנדרס המאוחדים מצד אחד לבין כל מתוני המפלגה מהצד השני? זו תהיה תהיה נוספת לערב הזה.

עבור המתמודדים הזוטרים יותר עשוי העימות להיות הסיכוי האחרון להותיר רושם על הציבור. בוטיג'ג' איבד הרבה מהמומנטום שאפף אותו בכל החודשים האחרונים, הגם שמספרי התרומות שלו הרקיעו מעל כולם, וכעת הוא ניצב בקביעות רק במקום החמישי של סקרי הפריימריז. אורורק היה מהמפסידים הבולטים ביותר של העימות הקודם ולכן גם הוא נדרש לשפר את ביצועיו על הבמה כדי להישאר רלוונטי במירוץ. בוטיג'ג' גם צריך לנסות לאסוף תומכים בקרב האוכלוסייה האפרו-אמריקנית בעוד לאורורק עדיף הפעם לוותר על הספרדית.

עניין נוסף שיתבלט בערב הראשון של העימות יהיה היעדר הגיוון האתני על הבמה. כל המתמודדים שיתעמתו בערב הזה, ללא יוצא מן הכלל, יהיו אנשים לבנים - בלי שחורים, בלי היספנים ובלי אסייתים. אמנם זוהי תוצאה של הגרלה אקראית, אך עובדה זו עלולה ליצור מצג שווא ושגוי של היעדר גיוון במפלגה.

כל החלק המגוון של המפלגה ייתכנס אל תוך הערב השני, שבו דווקא צפוי עניין הגזע לעמוד בלב העימות.




הלילה השני - ביידן vs האריס!


בלילה השני ישתתפו המתמודדים המרכזיים הבאים: ג'ו ביידן, קמלה האריס, קורי בוקר ואנדרו יאנג.

ולצדם: טולסי גבארד (חברת קונגרס מהוואי), חוליאן קסטרו (לשעבר שר השיכון), ביל דה בלאזיו (ראש עיריית ניו-יורק), קירסטן ג'יליברנד (סנטורית מניו-יורק), מייקל בנט (סנטור מקולורדו) וג'יי אינזלי (מושל וושינגטון).

כמו משמיים נפלה על כל החובבים ההזדמנות לצפות בסיבוב הגומלין בין ביידן להאריס על במת העימות. כאשר זו התקיפה אותו בעימות הקודם וזינקה בזכות כך בסקרים, נהו מיד כל כלי התקשורת אחר ביידן בניסיון להבין מדוע הוא לא הגיב כפי שהוא יודע להגיב למתקפות כאלה. ביידן השיב בהזדמנויות חולפות שהוא היה "מאוד מנומס" בעימות הראשון ושהוא יתנהל אחרת בעימות הזה. "איך?", שאלו אותו. "אתם תראו", הוא ענה.

ביידן היה יכול להרשות לעצמו נפילה אחת בעימות הקודם בזכות מרחב התמרון הרב שלו בראש הצמרת. ככלות הכל, הוא עדיין מוביל בפער גדול על כולם והוא עוקף את שני הבאים אחריו גם יחד בממוצעי הסקרים. אך נפילה נוספת עלולה להיות אחת יותר מדי ולסמן לציבור שמשהו אינו כשורה ושביידן איננו כתמול-שלשום. בשל כך מאמינים הפרשנים שאכן נראה דמות אחרת בעימות הזה - יותר אגרסיבי כלפי מתקפות אפשריות נגדו.

אלא שההגרלה של CNN לא עשתה לביידן חיים קלים. לא זו בלבד שהאריס תהיה שם ואולי תנסה להשלים את המלאכה בה היא החלה בהצלחה בעימות הקודם, גם בוקר יעמוד שם לצדה ויהנה מסיכוי ראשון להתכתש מול ביידן על דבריו בשבח שיתוף פעולה עם תומכי הפרדה גזעית. רבים מהמרים כי בוקר, סנטור אפרו-אמריקני, ינסה להריץ על ביידן את אותו התרגיל שעבד להאריס בתקווה לזכות באור הזרקורים.

בכלל, הערב הזה עלול לעמוד בסימן גזעי. ביידן יעמוד במרכז הבמה כשהוא עטוף משני עבריו בבני מיעוטים כמו האריס, בוקר, יאנג, גבארד וקסטרו. מעבר להם יעמדו עוד שני ניו יורקים רועשים כמו דה-בלאזיו וג'יליברנד ושני אלמונים יותר המקווים להתבלט כמו בנט ואינזלי. נדרש כישרון יוצא דופן כדי לצאת מעימות כזה בשלום.

האריס זקוקה גם היא למצוא דרך להשאיר בכיסה את אותן נקודות תמיכה שהיא קיבלה בסקרים אחרי העימות הראשון, שכן העניין התקשורתי בה הלך והתפוגג. מתמודד אחד נוסף, יאנג, עשוי לקבל הזדמנות פז לשנות את ההופעה השקטה שלו בעימות הקודם ואולי לקדם את עצמו בעימות הבא אל מרכז הבמה. קסטרו, שבעימות הקודם התעמת עם אורורק, יצטרך למצוא לעצמו נישה חדשה בעימות הזה.

בדבר אחד אין ספק - החלק השני של העימות עתיד להיות הרבה יותר מסקרן.



בחזקת נפקד - דולנד טראמפ


בעימות הקודם נפקד כמעט כליל אותו אחד שכולם התכנסו במיוחד כדי לבחור את יריבו ושאותו כולם מקווים להחליפו: דונלד טראמפ. היינו מצפים שהדמוקרטים ייראו נלהבים במיוחד לתקוף אותו, כשם שהרפובליקנים עשו להילרי קלינטון בעימותי הפריימריז שלהם בשנת 2016. אך הצפייה הזו נכזבה.

כעת המצב עשוי להיות שונה. החוקר המיוחד רוברט מולר הופיע בפני בית הנבחרים רק לפני שבוע ומסר את עדותו באשר למעורבותה של רוסיה במערכת הבחירות האמריקנית ולחלקו של הקמפיין של טראמפ בכל זה. השימוע שלו החזיר את הנושא אל ראש הכותרות, גם אם לא באופן שקיוו מרבית הדמוקרטים, ופתח הזדמנות להבאת הנושא גם אל בימת העימות למול עיניהם של מיליוני צופים שעשויים לצפות במשדרים.

טראמפ גם הספיק מאז להתכתש מול 4 חברות קונגרס בנות מיעוטים (איאנה פרסלי, אילהאן עומר, אלכסנדריה אוקסיו קורטז וראשידה טאליב) שלהן הוא הציע לחזור למדינות המוצא שלהן כדי לתקן את הבעיות שם. כולן אמריקניות ורובן נולדו בארה"ב. בכך הוא עורר על עצמו חימה גדולה משני המחנות הפוליטיים בארה"ב.

במקביל הוא תקף בימים האחרונים את חבר הקונגרס השחור אלייז'ה קאמינגס וקרא למחוז הבחירה שלו בעיר בולטימור, בו חיים 700 אלף איש, "שורץ מכרסמים ועכברושים". המילה "שורץ", כפי שצוין בקטע ויראלי של מגיש החדשות ויקטור בלאקוול מ-CNN, שימשה את טראמפ פעמים רבות בציוציו נגד אנשים חומים.

כל אלה אמורים לספק תחמושת לדמוקרטים ולהועיל להם בחידוד המתקפות שלהם כלפי היושב בבית הלבן, אך נצטרך להמתין ולראות האם יתנפלו עליו המתמודדים בעימות הזה או שהם ימשיכו בויכוחיהם הפנימיים.

טראמפ, מצדו, עשוי אולי לסכם מתקפה אפשרית נגדו באופן זהה לסיכום שלו לעימות הקודם:

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר