עוד זה מסתיים וזה בא - הפרשה החדשה שמעסיקה את ארה"ב

רק בתחילת השבוע נכתב כאן שגם אחרי משפט ההדחה של דונלד טראמפ עדיין יהיה אפשר לקבוע, כפרפרזה למשפט המפורסם של ג'רלד פורד לאחר ווטרגייט: Our long national nightmare is NOT over.

ובכן, הנה סיפור מסויט חדש.



הסיפור הזה מתחיל מלפני כשנה עם המעצר הלילי של רוג'ר סטון, מקורבו ויועצו של טראמפ, באשמת שיבוש חקירה, עדויות שקר והטרדת עדים במסגרת החקירה המיוחדת של רוברט מולר את מעורבותה של רוסיה במערכת הבחירות בארה"ב. למשך זמן רב קודם לכך נטען לגבי סטון שהוא היה שותף למייסד ויקיליס, ג'וליאן אסאנג', בניסיונו להשפיע על מערכת הבחירות לנשיאות. כל זה בזמן שסטון היה יועץ לקמפיין הבחירות של טראמפ.

סטון שוחרר מיד לאחר מכן ממעצרו אבל הוא הועמד לדין אחרי כמה חודשים, בנובמבר 2019, במשפט שנמשך שבוע. בתום יומיים של דיונים החליט חבר המושבעים להרשיע אותו בכל העבירות המיוחסות לו.

ביום שני השבוע הודיעו התובעים במשפטו על היקף המאסר החמור שהם דורשים עבורו - 7 עד 9 שנים מאחורי סורג ובריח. בהודעתם נאמר כי "סטון שיבש את עבודת הקונגרס, שיקר תחת שבועה והטריד עדים. וכאשר פשעיו נחשפו במשפט הזה הוא ביזה את בית המשפט ואת שלטון החוק, ועל כך ראוי שייענש".


דיווח של ערוץ CBS 4 מפלורידה על המלצת המאסר (יום שני, 10 בפברואר)

בתוך כמה שעות מפרסום המלצת המאסר, בשעת לילה מאוחרת, צייץ דונלד טראמפ בטוויטר ש"זה מצב נוראי ולא הוגן. הפשעים האמיתיים התרחשו בצד השני, וכלום לא קרה להם. אסור לאפשר את עינוי הדין הזה".

בבוקר שאחרי הציוץ הזה הביע דובר משרד המשפטים האמריקני את תדהמתו מהעונש החמור שהוטל על סטון, לו הוצמדו התארים "מוגזם" ו"לא מוצדק", והודיע שהמשרד יבטל את ההמלצה של התובעים.

בשעות הצהריים של יום שלישי פרש אחד מארבעת התובעים הללו מהתיק, ולאחריו הודיעו כל האחרים בזה אחר זה על פרישתם מהתיק. אחד מהתובעים החליט להתפטר לחלוטין ממשרד המשפטים.

כלי התקשורת בארה"ב, שעוד עסקו ביום שלישי בסיקור הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית בניו המפשייר, החלו להקדיש יותר תשומת לב לסיפור המתפתח ככל שהזמן חלף. רבים מהפרשנים שהופיעו בערוצי החדשות תיארו את האירועים כמעורבות פוליטית פסולה במשפט פלילי וכסכנה לשלטון החוק בארה"ב.


דיווח של רשת NBC על שינוי ההמלצה והתפטרות התובעים (יום שלישי, 11 בפברואר)

הן הבית הלבן והן משרד המשפטים הכחישו כל מעורבות פוליטית בהחלטה לשנות את המלצת המאסר החמורה נגד סטון. טראמפ עצמו נשאל על כך בחדר הסגלגל מול המצלמות והשיב שאמנם יש לו את הזכות להתערב, אבל הוא לא פנה למשרד המשפטים בנושא. הדמוקרטים הטילו את האשמה על ציוצו של טראמפ מהשעות הראשונות שהיווה, לשיטתם, אמצעי לחץ על התובע הכללי ויליאם בר לשנות את ההמלצה.

מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, מיהר לבקש כינוס חירום של ועדת המשפט של הבית כדי לדון בהתפתחויות. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, האשימה את טראמפ בניצול כוח לרעה וביקשה לפתוח חקירה חדשה בנושא. אליזבת וורן, שמתמודדת על הנשיאות, דרשה להצביע על הדחתו של התובע הכללי.

התובע הכללי בר, שעומד בראש משרד המשפטים, הואשם על ידי הדמוקרטים מזה זמן רב בכך שהוא משמש כעורך דינו הפרטי של טראמפ ולא מבצע את תפקידו בממלכתיות. הוא זכור במיוחד בהופעתו בפני התקשורת מיד אחרי פרסום הדו"ח הסופי של החוקר המיוחד רוברט מולר בה הוא ניצל את הבמה כדי לזכות את טראמפ מכל אשמה למרות שהחוקר המיוחד נמנע מלעשות זאת - ועל כך הוא ספג ביקורת מהדמוקרטים.


דיווח של CNN על התגובות לאירועים (יום רביעי, 12 בפברואר)

בניסיונו להכחיש את ההאשמות האלה הודיע התובע הכללי בר על הסכמתו להופיע בפני בית הנבחרים לשימוע מיוחד שייערך בחודש הבא, שם הוא יענה על שאלות צולבות של המחוקקים הדמוקרטים.

במקביל, התראיין בר לרשת ABC וטען שההחלטה להוריד את רף הענישה של סטון נעשתה עוד לפני הציוץ של טראמפ והתקבלה ללא מעורבות פוליטית. באותו הראיון הוא דווקא האשים את טראמפ בכך שהציוצים שלו מפריעים לעבודתו ושהם גרמו להחלטה של משרד המשפטים להיראות ככזו המונעת מנסיבות פוליטיות.

ובכל זאת, בראיון הודה בר שההחלטה לבטל את המלצת התובעים בתיק הייתה שלו.


הראיון המיוחד של בר לרשת ABC (יום חמישי, 13 בפברואר)

הסיפור כולו, כצפוי, מצטרף כחוליה נוספת אל השרשרת הבלתי נגמרת של אירועים המעוררים מחלוקת עזה בין הדמוקרטים לרפובליקנים סביב התנהלותו של טראמפ. לשני הצדדים יש נרטיב שונה לאירועים:

הדמוקרטים מציגים את הסיפור כניסיון פסול מצד טראמפ להשפיע על תיק פלילי של מי שנחשב מקורב אליו. לשיטתם, הציוץ של טראמפ הפעיל לחץ על משרד המשפטים לבטל את המלצת המאסר ולהקל בעונשו של רוג'ר סטון. התובע הכללי בר אכן קיים את המוטל עליו, לפי התפיסה הזו, וגרם בכך לפגיעה חמורה בשלטון החוק. התפטרות כל התובעים בתיק, יחד עם כל האירועים יחדיו, ממשיכה לאשש את טענת הדמוקרטים על כך שמשרד המשפטים והתובע הכללי נתונים להשפעתו הישירה של טראמפ.

הרפובליקנים טוענים כי לכתחילה היה מעצרו ומשפטו של סטון תולדה של התנכלות פוליטית. כראיה לכך ציינו חלק מהם כי ראש חבר המושבעים במשפט של סטון, טומקה הארט, נחשפה ברשתות החברתיות כמי שתומכת בדמוקרטים ומביעה עמדות נגד טראמפ והרפובליקנים. טראמפ עצמו טען בציוץ שגרר את כל האירועים כי גורמים אחרים ששיקרו לקונגרס לא הואשמו ולא הורשעו. את המלצת המאסר, 7 עד 9 שנים לעבירות של עדויות שקר והטרדות עדים, הם מציגים כהמלצה חריפה מאוד שאפילו אנסים לא מקבלים.


הטיעון של טאקר קרלסון בעד חנינה לסטון, ודיווח על הזעם הדמוקרטי מ-Fox News

בכל מצב, טוענים הרפובליקנים, לטראמפ קיימת הזכות להתערב. חלק מהם העלו דרישה משמעותית יותר: לחון את רוג'ר סטון. בכל הופעותיו התקשורתיות לא פסל טראמפ את האפשרות.

גם הדמוקרטים לא אמרו את המילה האחרונה בנושא ומאוד ייתכן שהם יפתחו בבדיקה יסודית של הסיפור. האירועים, הם אומרים, מוכיחים עד כמה טראמפ לא למד כלום מניסיון ההדחה שלו.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר