הקאמבק של ג'ו ביידן בדרום קרוליינה

כאשר באיווה נעמדו אנשים באסיפות הבחירות כדי לבחור את המועמד שלהם לנשיאות, ביקש ג'ו ביידן מכולנו להמתין לדרום קרוליינה. בזמן שבניו-המפשייר יצאו התושבים להצביע בפריימריז, דרש ג'ו ביידן שנמתין לדרום קרוליינה. כשבנבדה התאספו הדמוקרטים לבחור מועמד, טען ג'ו ביידן שצריך להמתין לדרום קרוליינה.

אז הנה, דרום קרוליינה הגיעה - ואיתה הניצחון הראשון אי פעם של ג'ו ביידן במסע הבחירות השלישי שלו לנשיאות ארצות הברית. לא סתם ניצחון, אלא הישג גדול וקאמבק חשוב בתזמון המושלם.

המספרים מרשימים: ביידן השיג את הניצחון הגדול ביותר עד כה במירוץ לנשיאות עם כ-48% מהקולות של תושבי דרום קרוליינה לבדו. הוא ניצח בפער הגדול ביותר עד עתה על פני המתמודד שבמקום השני, ברני סנדרס, עם 29% פער. המפה של דרום קרוליינה נצבעה כולה בצבע שלו ולא היה מחוז אחד בו הוא הפסיד. מספר המצביעים עבורו התקרב אפילו לזה של ברק אובמה בשנת 2008 במירוץ בו נמצאים כיום עוד 6 מתמודדים בעלי תמיכה ממשית ולא רק 2 בלבד כמו במערכה ההיא. "ככה נראה ניצחון", אמר הפרשן ג'יימס קארוויל.

גודל הניצחון הביא את רשתות הטלוויזיה להכריז על כך כבר עם סגירת הקלפיות.

ההישג הזה תורגם לזינוק משמעותי במספר הצירים המחויבים כעת לתמוך בביידן בועידת המפלגה שתערך בקיץ ותמנה את המועמד הסופי של המפלגה. סנדרס עדיין מוביל עם 55 צירים התומכים בו, אבל כעת ביידן ניצב מיד לאחריו עם 46 צירים. האנליסט הפוליטי הבכיר של MSNBC, סטיב קורנאקי, הדגיש לאורך הלילה שביידן כעת גם מוביל במניין הקולות הפופולרי אחרי ההצבעה ב-4 המדינות הראשונות. הוא אמנם לא ניצח ב-3 הראשונות, אבל הוא מוביל בכ-65 אלף קולות על סנדרס במספר המצביעים המשותף לכל המדינות הללו יחדיו.


כיצד ניצח ביידן? בעיקר בזכות שני הקהלים המרכזיים שיצאו להצביע: הקהל השחור והקהל המבוגר.

השחורים, לפי מדגם הבחירות, היוו 56% מכלל הבוחרים בדרום קרוליינה והצביעו בהמוניהם לביידן. הוא זכה לתמיכה של 61% מהם כשהרחק מאחוריו סנדרס עם 17% בלבד. המבוגרים, מגילאי 45 ומעלה, היוו 71% מכלל הבוחרים על פי המדגם, וגם כאן נהנה ביידן מניצחון מוחץ עם 56% תמיכה לו מול 14% בלבד לסנדרס.

התזמון של הניצחון לא היה יכול להיות יותר טוב - שלושה ימים לפני ה"סופר טיוזדיי" בו יצביעו 14 מדינות בבת אחת ויחלקו כשליש מסך כל הצירים לועידת המפלגה. ביידן אמנם היה אמור לנצח בדרום קרוליינה, הוא הרי ביקש מכולם להמתין למדינה הזו, אבל גודל הניצחון הסב את תשומת לבה של התקשורת כולה למסע הבחירות שלו.

דרום קרוליינה, יותר מאשר איווה/ניו-המפשייר/נבדה, דומה לתמהיל המצביעים של המפלגה הדמוקרטית בבחירות הכלליות בשל שיעור האפרו-אמריקנים הגבוה שבה. ביידן, על סמך הניצחון שלו, יוכל למכור לציבור את התפיסה שרק הוא יביא ניצחון בנובמבר. כעת, מקווים במטהו, ישתלט הניצחון שלו על הכותרות בימים הבאים.


הכוכבים, ברובם, די מסתדרים עבור ביידן לאחרונה.

טום סטייר הודיע עוד הלילה על פרישתו מהמירוץ וחסך לביידן כמה קולות שהוא היה עלול להפסיד במדינות הדרום - במיוחד בצפון קרוליינה השכנה שתצביע ביום שלישי. סטייר המיליארדר השקיע מכיסו קרוב ל-25 מיליון דולר בפרסום עצמי בדרום קרוליינה, הוא ביקר בה בתכיפות גבוהה ויצא ממנה לבסוף ללא אף ציר.

אליזבת וורן, שגם לה כבר אין כל סיבה מעשית להישאר במירוץ אחרי שהיא לא זכתה באף ציר מאז איווה, החליטה להמשיך את מסע הבחירות שלה ובכך היא צפויה לפצל את קולות המחנה הפרוגרסיבי. הישארות שלה מעצימה את המאבק היוקרתי בינה לבין סנדרס על מסצו'סטס, מדינת הבית של וורן שתצביע ביום שלישי. הפסד של וורן שם יגרום לה בסבירות גבוהה לפרוש מהמירוץ. עד אז, ביידן וכל ממסד המפלגה יהנו מהפיצול שלהם.

איימי קלובשר, בלי שום סיבה הגיונית, החליטה אף היא להישאר במירוץ. עבור ביידן אלה דווקא חדשות טובות משום שהיא עשויה להביא ביום שלישי ניצחון במדינת הבית שלה, מינסוטה, ובכך לגרוע צירים מסנדרס שניצח במדינה הזו את הילרי קלינטון לפני ארבע שנים. במאבק צמוד על הצירים, כל ציר חשוב.

הכוכבים שלא הסתדרו עבור ביידן סובבים סביב נוכחותם של מייקל בלומברג ופיט בוטיג'ג' במירוץ. בוטיג'ג', ככל הנראה, צפוי לסיים את מסע הבחירות שלו אחרי הסופר טיוזדיי. בלומברג, אם ייכשל בלהביא 15% תמיכה במדינות השונות של יום שלישי, ייאלץ ויידרש על ידי כולם לפנות את מקומו.

במהלך הלילה החולף הודיע מושל וירג'יניה לשעבר, טרי מקאוליף, על תמיכתו בביידן. בכך הוא הצטרף לטים קיין, הסנטור מוירג'יניה ומי ששימש כסגן הנשיא המיועד של הילרי קלינטון, שהודיע על תמיכתו בביידן בימים האחרונים. שניהם צפויים לעמול עבורו בהשגת ניצחון חשוב בוירג'יניה ביום שלישי.

הסקרים מטקסס, המדינה השנייה בגודלה בארה"ב שתצביע ביום שלישי, אמנם מראים יתרון ניכר לסנדרס, אבל ביידן ובלומברג המתונים עומדים שניהם על 20% תמיכה כל אחד. הנחת היסוד של כל כך הרבה פרשנים הלילה הייתה שבוחרי בלומברג אולי ישקלו מחדש לחזור לביידן ובכך להביא לו את הניצחון שם.



כפי שהדברים נראים כרגע, ביידן חזר למשחק. אבל זה לא בהכרח אומר הרבה לגבי ההמשך. סנדרס נותר המתמודד המוביל ובעל הסיכויים הגדולים לזכות במועמדות, בעוד ביידן קיבל הזדמנות להיות המתמודד המרכזי מולו.

רק אחרי הסופר טיוזדיי נוכל להעריך האם ביידן אכן יוכל להפוך למתמודד מוביל.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר