ואז המירוץ הצטמצם לשני מתמודדים...

הביטו בתמונה הזו, אחד מהשניים האלה יהיה המועמד של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב.

ובשלב הזה המוביל מביניהם הוא דווקא ג'ו ביידן, ולא ברני סנדרס.



מי היה מאמין?


ג'ו ביידן התחיל את מסע הבחירות המקדימות כשהוא במצב פוליטי קשה. הכיסים שלו היו ריקים מכסף, מטה הבחירות שלו היה מצומצם מכוח אדם, העימותים הטלוויזיוניים לא הוציאו ממנו את המיטב, והקמפיין שלו נראה חסר אנרגיה ומעוף. באיווה הוא סיים במקום הרביעי והמביך, בניו המפשייר הוא נפל אל המקום החמישי, את נבדה הוא הפסיד לברני סנדרס בפער של כ-27 נקודות. המירוץ שלו נראה מת לחלוטין.

אבל אז הגיע הניצחון בדרום קרוליינה ביום שבת האחרון. ניצחון מרשים שעלה על כל הציפיות ועל כל מה שחזו הסקרים. ביידן הוכיח יכולת להניע אנשים אל הקלפיות והביא את הניצחון בפער הגדול ביותר של המירוץ. הרבה מזה נקשר לזכותו של חבר בית הנבחרים ג'ים קלייבורן, השלישי בחשיבותו בבית הנבחרים והאפרו-אמריקני הבכיר ביותר של המפלגה הדמוקרטית, שהביע תמיכה בביידן ערב הפריימריז של דרום קרוליינה ושיחק תפקיד משמעותי, אפילו היסטורי, בהתנעה מחדש של קמפיין הבחירות שלו.

מכאן והלאה התקדמו האירועים בקצב מסחרר. עוד בליל הפריימריז של דרום קרוליינה הודיע המיליארדר טום סטייר על פרישה מהמירוץ וחסך מביידן את הצורך להתמודד מולו במדינות השכנות. יום למחרת הודיע פיט בוטיג'ג' על פרישה מהמירוץ ונסע עד טקסס כדי לקיים עם ביידן עצרת בחירות משותפת. חלף עוד יום וגם הסנטורית איימי קלובשר ממינסוטה הודיעה על פרישתה מהמירוץ והעברת התמיכה שלה לביידן.

לכולם היה נראה שהממסד המפלגתי הטיל את כל כובד משקלו על המתמודדים המתונים של מסע הבחירות לפרוש מהמירוץ כדי לאפשר לביידן להיות האלטרנטיבה המרכזית לסנדרס. הארי ריד, סוזן רייס, טים קיין ועוד שלל אנשי מרכז הודיעו בזה אחר זה על תמיכתם בביידן - והכל נבנה ממש לקראת הסופר טיוזדיי.



גודל הניצחון


המהלך הצליח, וג'ו ביידן ביצע אמש קאמבק ללא תקדים היסטורי דומה. מעולם לא הייתה מערכת בחירות בה מתמודד הצליח לחזור מן המתים אחרי הפסד בכל המדינות הראשונות. כמעט מעולם לא היה מתמודד שזכה לבסוף במועמדות של אחת משתי המפלגות הגדולות בארה"ב מבלי לנצח באיווה או בניו המפשייר.

קשה להפריז בגודלו של הקאמבק. ביידן זכה במקום הראשון ב-10 מתוך 14 המדינות שהצביעו במהלך ה"סופר טיוזדיי", במה שאף אחד אפילו לא היה מעלה על דעתו כמה ימים לפני כן. בסוף הערב הוא טיפס אל המקום הראשון במספר הצירים שעתידים לתמוך בו לקראת ועידת המפלגה, בהישג שאף אחד לא דמיין.

ביידן סחף אחריו את כל מדינות הדרום בזכות תמיכה המונית וממושמעת של קהל המצביעים האפרו-אמריקני. הוא קיבל את תמיכת 60% מהשחורים ולראשונה הוא הביא תוצאות מרשימות בקרב הקהל הלבן. המדגמים הראו אחוזי תמיכה גבוהים עבורו בכל שכבות ההשכלה וההכנסה, ובאורח מדהים הוא זכה לרוב גם בקרב מי שהגדירו עצמם "ליברלים". לכל הקואליציה הזו הייתה מטרה משותפת במדגמים: רצון להביס את דונלד טראמפ.



עד כמה גדול היה הניצחון?

* בוירג'יניה ניצח ביידן מבלי להשקיע אפילו דולר אחד בפרסומות. היה לו במדינה הזו סניף אחד בלבד והוא ביקר בה רק פעם אחת. ובכל זאת הוא הוכרז שם כמנצח כבר עם סגירת הקלפיות וסיים עם 53% מהקולות.

* ב-5 מדינות ניצח ביידן למרות העובדה שהוא מעולם לא ביקר בהן במהלך מסע הבחירות שלו. ברובן לא היו לו צוותים והוא לא השקיע כסף רב כדי לשנע מצביעים אל הקלפיות. הם באו לבדם כדי להביא לו ניצחון.

* ב-3 מדינות, שהצביעו עבור ברני סנדרס בבחירות הקודמות מול הילרי קלינטון, קטף ביידן את הניצחון. בשתיים מהם ניצח סנדרס לפני ארבע שנים בכ-30 נקודות, ואת כל זה צמצם ביידן עד כדי ניצחון.

* ביידן הפתיע עם ניצחונו ב-3 מדינות צפוניות בנוסף לכל מדינות הדרום. במינסוטה הוא רכב על תמיכתה של איימי קלובשר והצליח להביא ניצחון למרות העובדה שהסקרים חזו נתונים טובים לסנדרס.

* מסצ'וסטס, מדינת הבית של אליזבת וורן שגובלת גם במדינת הבית של סנדרס, הלכה לביידן. אף אחד לא חזה תוצאה כזו וכולם ציפו שאחד משני המתמודדים הפרוגרסיביים ינצח במדינה הזאת.

* ביידן הוכרז כמנצח במיין, אחת המדינות הכי לבנות בארה"ב, למרות העובדה שזו מדינה בעלת DNA דומה לזו של ורמונט השכנה, מדינת הבית של סנדרס. סנדרס אכן ניצח שם לפני 4 שנים.

* והפרס הגדול? טקסס, המדינה השנייה בגודלה בארה"ב. התוצאות בתחילת הערב הראו יתרון עקבי וגדול לסנדרס, אבל ככל שהתקדם הלילה צמצם ביידן את הפער עד לכדי ניצחון דרמטי.



המתמודד המוביל, אבל...


תוצאות ההצבעה של מדינות ה"סופר טיוזדיי" הפכו את ג'ו ביידן בבת אחת למתמודד המוביל. הוא כרגע בעל הסיכויים הגדולים ביותר לזכות במועמדות המפלגה והוא צפוי לצאת מחוזק לקראת השלבים הבאים.

אבל סנדרס, בשום צורה, לא איבד את הסיכוי לזכות. הוא הגיע להישג משלו בעיקר במדינת קליפורניה, הגדולה ביותר בארה"ב, וניצח שם ברוב מוחלט של המחוזות - דבר שיבטיח לו שלל צירים ענקי. ההובלה שלו על פני ביידן בקליפורניה קרובה ל-10%, בדומה לפער שעמד דווקא לטובתה של הילרי קלינטון בפריימריז הקודמים.

כמו כן, סנדרס הוכיח את כוחו הגדול בקרב קהל ההיספנים של מדינות המערב. 3 מתוך 4 המדינות שבהן הוא ניצח היו במערב (קליפורניה, קולורדו ויוטה) כשהרביעית הייתה מדינת הבית שלו ורמונט.

לצערו של סנדרס, כאן נגמרת רשימת ההישגים שלו. הוא כמעט ולא הגדיל את האלקטורט שלו, וכאשר המערב והדרום נפגשו בטקסס - הדרום של ביידן ניצח את המערב של סנדרס. בנוסף, סנדרס קטף רק ניצחון אחד עם מעל ל-40% תמיכה בורמונט. ביידן הגיע ב-5 מדינות להישג כזה, במה שמאשש את ה-Electability שלו.

לביידן יש עדיין כמה צרות שהוא צריך לפתור - אחוזי תמיכה איומים, ממש איומים, בקרב הקהל הצעיר. זה נכון שהם פחות מצביעים בפריימריז, ולכן אפשר לנצח בלעדיהם בשלב הזה, אבל בבחירות הכלליות אף מועמד לא ירצה לוותר על אף קול ולכן ביידן יצטרך למצוא נתיבים לליבותיהם של בני העשרה והעשרים. זה יהיה קשה כאשר החזון המרכזי שלו הוא לחזור אחורה, לימים של ברק אובמה, ולא לנוע לעתיד מתקדם יותר. מעבר לכך, ביידן יצטרך להשתפר עם ההיספנים ולהוכיח את עצמו במדינות התעשייתיות שיצביעו עד סוף החודש.



על וורן ועל בלומברג


אין שום סיבה הגיונית שאליזבת וורן תמשיך במירוץ - זו מסקנה מתבקשת שהיה אפשר להגיע אליה מזמן. ובכל זאת, עד עתה היא עדיין לא פורשת מהמירוץ. אתמול, כאשר זרמו התוצאות, היא יצאה ראשונה אל הקהל כדי לשאת נאום תגובה ובו הבטיחה להמשיך גם אל המדינות של השבוע הבא. תומכיה קיבלו מייל המבקש מהם להמשיך לתרום כסף והנאום עצמו התכתב עם הבטחה קודמת שלה להמשיך במירוץ עד לועידת המפלגה.

במדינת הבית שלה, מסצ'וסטס, היא הושפלה וסיימה במקום השלישי אחרי ג'ו ביידן וברני סנדרס. מהלילה הזה היא יצאה לבסוף עם מספר ההצבעות הנמוך ביותר, אפילו יותר נמוך מזה של מייקל בלומברג אותו היא עמלה לתקוף בשבועות האחרונים. הופעותיה המחודדות בעימותים לא הועילו לה ברגעי ההכרעה של הבוחרים.

הכישלון של וורן מיוחס על ידי הרוב לשתי נקודות החולשה שלה - הטיעון הקבוע על כך שהיא לא חביבה מספיק בעיני הציבור (זה טיעון שתמיד נאמר לגבי נשים בפוליטיקה), והטיעון היותר הגיוני על כך שתוכניותיה לשלב בין עקרונות העולם הפרוגרסיבי לזה של הממסד המתון הוציא אותה קירחת מכאן ומכאן.

הדיווחים האחרונים הם על כך שוורן "מעריכה מחדש" את הנוכחות שלה במירוץ. ההיגיון, כאמור לעיל, מחייב אותה לפרוש מהמירוץ כמה שיותר מהר אם היא רוצה לחזק את המחנה הפרוגרסיבי. אבל תמיכתה לא בהכרח מובטחת לסנדרס - במיוחד אם היא חולמת על תפקיד כל שהוא בממשל עתידי אפשרי של ביידן.

מייקל בלומברג זכה לקיתונות של גיחוך על היקף הכסף האדיר שהוא בזבז בימים שלפני ה"סופר טיוזדיי" בתשדירי פרסום פוליטיים - סך של קרוב ל-600 מיליון דולר - אשר הביא לו ניצחון אחד בלבד בטריטוריה של "סמואה האמריקנית" ששווה רק 6 צירים. הוא אמנם קיבל 1.7 מיליון קולות, יותר מאשר וורן, והגיע למקום השלישי בטקסס, אבל ברוב המדינות הוא לא חצה את רף ה-15% תמיכה הדרושים כדי לזכות בצירים.

אך בינתיים הוא דווקא הוכיח חשיבה רציונלית בהחלטתו לפרוש מהמירוץ ולהיעמד כמו כולם מאחורי ביידן. למעשה, מהר מאוד הוא צפוי לקבל תשואות על כך שכל הכסף העצום שלו וכל מערך הקמפיין שלו יופנו כעת לעבר ביידן לטובת מערכת הבחירות הכללית. ביידן זקוק משמעותית לכסף הזה ולמנגנון הזה.

היו מי שהדגישו שבלומברג השקיע את רוב כספו, 90% ממנו, בתשדירים שליליים לדונלד טראמפ מאשר בתשדירי קידום עצמי. המשך המחויבות הזו תביא לביידן מכונה משומנת היטב נגד הרפובליקנים בנובמבר.



עכשיו לאן?


בלי צל של ספק, הניצחון הגדול של ג'ו ביידן הכניס לו רוח במפרשים. נאום הניצחון שלו בליל הפריימריז היה אחד האנרגטיים ביותר מאז החלה מערכת הבחירות שלו לנשיאות. ברני סנדרס, כמו תמיד, הקדיש את הנאום שלו להבטחות הפופולריות שלו שאליהן הוא הוסיף הפעם מתקפה חזיתית נגד יריבו החדש.

התחנה הבאה במערכת הבחירות המקדימות תחול ביום שלישי הבא, אז ייגשו 6 מדינות נוספות להצביע. שתיים מבין המדינות האלה תהיינה מיזורי ומסיסיפי הדרומיות שבהן ביידן צפוי לנצח בקלות, אבל כל היתר (מישיגן, וושינגטון, איידהו וצפון דקוטה) יגיעו מהמערב ומהצפון שבהם היתרון נמצא אצל סנדרס.

ב-15 במרץ ייערך העימות הדמוקרטי הבא שבו כנראה נראה בפעם הראשונה התעמתות ראש-בראש של ביידן וסנדרס לבדם על הבמה. העימות ייערך באריזונה וישודר ברשת CNN.

יומיים לאחר העימות הזה תלך אריזונה עם מדינות גדולות כמו פלורידה, אילינוי ואוהיו אל הקלפיות לחלק שלל צירים ענקי. עד אז כבר יחולקו למעלה ממחצית כל הצירים לועידת המפלגה.

לאחר מכן נצא להפוגה קצרה עד ה-28 באפריל. עוד נגיע לשם בהמשך.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר