ביידן צועד בדרך הבטוחה לזכייה במועמדות

דרמות גדולות צריכות להתרחש כדי למנוע מג'ו ביידן לזכות בתואר "המועמד המשוער" של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. בשלב הזה, אחרי התוצאות מהלילה החולף, הסיפור נראה כבר גמור.

ומה קרה הלילה? עוד שורת ניצחונות משמעותיים לסגן הנשיא לשעבר. מתוך 6 מדינות שהצביעו אמש בפריימריז לנשיאות זכה ביידן ברוב קולותיהם של 4 מדינות - מישיגן, מיזורי, מיסיסיפי ואיידהו. הן מצטרפות כעת לעוד 11 מדינות שבהן זכה ביידן מאז תחילת החודש ומסתכמות לכדי שליש מארה"ב כולה.

בוושינגטון התוצאות צמודות ובצפון דקוטה צפוי ברני סנדרס לנצח.



הניצחון המשמעותי ביותר של ביידן מה"מיני סופר טיוזדיי" שנערך אתמול הוא זה שהתחולל במישיגן, בה הוא זכה בכל אחד מהמחוזות וסיים את הערב עם מעל ל-50% תמיכה מול כ-40% ליריבו.

מישיגן חשובה במיוחד משתי סיבות - האחת, זו מדינה בה סנדרס ניצח את הילרי קלינטון לפני ארבע שנים ושאיתה הוא הצליח להצדיק את קיומו במירוץ ההוא עד לועידת המפלגה; השנייה, זו מדינה שסימנה את חולשתה של קלינטון באזור "האגמים הגדולים" של המערב התיכון (פנסילבניה, מישיגן, ויסקונסין) בו היא אכן הפסידה לדונלד טראמפ בבחירות הכלליות. ביידן, לעומת קלינטון, הוכיח בלילה החולף שהוא הרבה יותר אטרקטיבי במישיגן ובסביבותיה, באזור שצפוי להכריע את הבחירות הכלליות בנובמבר הקרוב מול טראמפ.

גם במיזורי, שבה הייתה ההתמודדות הצמודה ביותר בין קלינטון-סנדרס ב-2016, ניצח ביידן בפער מרשים ביותר - 60% לו מול 35% ליריבו. באיידהו, מדינה בה ניצח סנדרס בפער מוחץ בפעם הקודמת, קטף ביידן את הניצחון עם קרוב ל-50% תמיכה. למעשה, בכל אחת מהמדינות הוא הגדיל את הפער על סנדרס בהשוואה לפריימריז הקודמים והוא גם נהיה תחרותי במדינות בהן ניצח סנדרס בפער ניכר בפעם הקודמת כמו וושינגטון וצפון דקוטה.

בחלק מהמדינות אפשר לתרץ את הישגיו המשמעותיים של ביידן בכך שהן עברו משיטת "אסיפות בחירה" בשנת 2016 לשיטת "פריימריז" בשנה הזו. אבל זהו תירוץ דחוק מפני שמדובר כבר בערב שלישי ברציפות, אחרי ליל התוצאות של דרום קרוליינה וליל הסופר טיוזדיי, שבו ביידן מצליח להפתיע את כולם.


המסקנה הבלתי נמנעת מהלילה החולף היא שביידן צועד בבטחה לקראת זכייתו במועמדות המפלגה.

כבר בנאום הניצחון שלו הוא פנה להתנהלות נשיאותית יותר והקדיש את הנאום לנושאים כלליים מאשר ליריבו שבמירוץ. עוד נכונו לו קשיים לאורך הדרך, אבל בינתיים מוכיחה את עצמה הקואליציה הניצבת מאחוריו כאפקטיבית, במיוחד כשהיא נישאת על הרצון לנצח את דונלד טראמפ ורואה בו כמי שיוכל לעשות זאת.

לאורך השעות האחרונות החלו כלי התקשורת לדבר בקול רם וברור על אפשרות פרישתו של סנדרס מהמירוץ. הלילה הזה, בניגוד לכל לילות ההצבעה הקודמים, נעלם סנדרס מהרדאר מבלי לשאת שום נאום ניצחון או הפסד עם היוודע התוצאות. עוד לפני שנסגרו הקלפיות הוא ביטל עצרת בחירות שתוכננה להתקיים בעיר קולומבוס שבאוהיו, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, ומשם הוא נסע היישר לביתו שבורמונט.

אנשי מטהו של סנדרס תדרכו את העיתונאים השונים כי בכוונתו להתייצב לעימות הדמוקרטי הבא שייערך ביום ראשון הקרוב בינו לבין ביידן באריזונה. זה יהיה העימות הראשון שבו ביידן וסנדרס יופיעו לבדם על הבמה, ובשל נגיף הקורונה הוא גם ייערך ללא קהל וישא אופי אחר לחלוטין מזה שאנחנו מכירים. סנדרס יצטרך לנצל את העימות הזה כדי לנסות ולשנות באמצעותו את מסלול המירוץ. אבל ייתכן שגם זה כבר לא יעזור.


השלב הבא במירוץ הוא מה שזכה לכינוי של אחד העיתונאים "ג'וניור טיוזדיי" - יום שלישי הבא בו יצביעו עוד 4 מדינות בבחירות המקדימות לנשיאות. ברשימה הזו נמצאות פלורידה, אילינוי, אוהיו ואריזונה ששוות יחדיו 577 צירים. זה אמנם מספר קטן של מדינות, אך מספר גדול יותר של צירים ממה שהיה אתמול.

בכל המדינות האלה, למעט אריזונה, סיכוייו של ביידן לנצח גבוהים יותר. סנדרס, שמפגר כבר במעל ל-100 צירים, יידרש להישג לא ריאלי של זכייה בכ-60% מכל הצירים הנותרים כדי להדביק את הקצב.

אם נראה גם בשבוע הבא ניצחון סוחף לזכות ביידן, יגבר הלחץ המפלגתי על סנדרס לפרוש מהמירוץ לאלתר כדי לאפשר למפלגה להתמקד במערכה החשובה יותר מבחינתם - הבחירות הכלליות.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר