המדריך הזריז לליל הבחירות בארה"ב

לא עקבתם אחרי המירוץ, לא בדקתם את הסקרים כל יום, לא הקשבתם למודלים ולא האזנתם לאף מומחה או פרשנית. אתם בכל זאת רוצים לדעת אחרי איזה מדינות כדאי לעקוב הלילה הזה כדי להבין מי ינצח במירוץ לנשיאות, ובא לכם להבין מהם נתיבי הניצחון של כל אחד משני המועמדים לתפקיד. אז נרתמתי למשימה.

בפוסט הזה אנסה להציג את שני הנתיבים לניצחון של דונלד טראמפ ושל ג'ון ביידן - מהי הדרך הקלה ביותר עבורם לזכות בנשיאות. בסוף הפוסט אביא את רשימת המדינות שאחריהן כדאי לעקוב הלילה הזה.

במקביל לפוסט הזה יצרתי גם פוסט יותר טכני - מה צריך לצפות משידורי ליל הבחירות בארה"ב.


נתיבי הניצחון של שני המועמדים


נתיב הניצחון של ביידן

אם נציב את נקודת הסיום של מערכת הבחירות הקודמת כנקודת ההתחלה של מערכת הבחירות הנוכחית - הדרך הקלה והפשוטה ביותר של ג'ו ביידן לזכות בנשיאות היא פשוט "להחזיר הביתה" את מדינות המערב התיכון שבהן טראמפ ניצח במפתיע בבחירות הקודמות. פנסיבלניה, מישיגן, ויסקונסין - זה כל מה שנדרש ממנו. הוא יוכל לוותר על כל המדינות המתנדנדות הקלאסיות או על כל המדינות המתנדנדות החדשות, והוא עדיין ינצח.

ויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה הן מדינות שבהן ניצחו הדמוקרטים ברציפות מאז שנות ה-80 ושהנטייה בהן הייתה דמוקרטית לאורך השנים; אלה מדינות שבהן טראמפ ניצח במפתיע ובפערים הכי מזעריים שיש במערכת הבחירות הקודמת - 0.2% במישיגן, 0.7% בפנסילבניה ו-0.8% בויסקונסין; בכל המדינות האלה ביחד הפסידה קלינטון בפער של 78 אלף קולות, בעוד המועמדת דאז של המפלגה הירוקה ג'יל שטיין קיבלה בהן 132 אלף קולות מצביעים ליברליים; בכולן נותרו מצביעי ברני סנדרס בבית אחרי אכזבה מהפריימריז שבהם ניצחה קלינטון; ובכל המדינות האלה הייתה מציאות כלכלית שעודדה את התושבים להצביע לטראמפ אחרי עשרות שנים בצד הדמוקרטי.

הפעם הדמוקרטים לא לקחו את המדינות האלה כמובנות מאליהן; הפעם ביקר ביידן בכולן מספר פעמים לאורך הקמפיין; הפעם אין ג'יל שטיין ואין מצביעי סנדרס מאוכזבים שיעדיפו את טראמפ על ביידן; והפעם המציאות הכלכלית של המדינות האלה השתנתה והושפעה לרעה במיוחד מאז התפרצות נגיף הקורונה. כל השינויים האלה מאפשרים לביידן נתיב קל ופשוט לניצחון בלי עמל ויזע. פשוט "להחזיר הביתה" את המדינות האלה.

העובדה הזאת היא שמציבה את ביידן כפייבוריט מובהק לניצחון. גם בלי סקרים, גם בלי מודלים - המשימה שלו כה קלה עד שצריכה להתרחש הפתעה אפילו גדולה מזו שהתרחשה לפני 4 שנים כדי לקבל תוצאה הפוכה.

ולשמחתו של ביידן, גם אם משהו לא יעבוד בתוכנית שלו להחזיר הביתה את מדינות המערב התיכון - עדיין יהיה בידו נתיב ניצחון דרך המדינות המתנדנדות הקלאסיות (פלורידה, אוהיו, צפון קרוליינה ואיווה) או דרך מדינות הדרום שהחלו לנוע שמאלה (טקסס, ג'ורג'יה, אריזונה). כלומר, נתיבי הניצחון שלו רבים ומגוונים.

בנתיב הכי קל הוא מסיים את הלילה עם 279 אלקטורים. מכאן, בסבירות יורדת (להערכתי בלבד), אלה המדינות הבאות שהוא יכול לנסות לקחת (אם יצליח) - אריזונה, צפון קרוליינה, פלורידה, ג'ורג'יה, טקסס, אוהיו ואיווה.



נתיב הניצחון של טראמפ

המצב של טראמפ הרבה יותר בעייתי ומורכב.

הוא מגונן על מדינות שמרניות שחומקות לו מהידיים, הוא נלחם במדינות מתנדנדות שלא בטוחות עבורו, והוא מתקשה "לגנוב" מחדש את המדינות הדמוקרטיות מהמערב התיכון שהצביעו לו ב-2016.

לכן נתיב הניצחון של טראמפ חייב להיות מבוסס על 3 שלבים: בשלב הראשון הוא חייב לשמור על המדינות השמרניות הקלאסיות שבמערכת הבחירות הזו החלו להתנדנד שמאלה - טקסס, ג'ורג'יה ואריזונה. בשלב השני הוא צריך לנצח במדינות המתנדנדות הקלאסיות שבהן הוא כבר ניצח בבחירות הקודמות - פלורידה, אוהיו, צפון קרוליינה ואיווה. ובשלב השלישי הוא חייב לחטוף מחדש מספיק אלקטורים ממדינות המערב התיכון שנהגו להצביע לדמוקרטים - או פנסילבניה לבדה או ויסקונסין ומישיגן ביחד. נבדה ואחרות לא יועילו לו.

זו משימה מאוד לא פשוטה - לשמור על השמרניות, לנצח במתנדנדות, ו"לחטוף" שוב את המערב התיכון. אסור לו להפסיד באף אחת מהמדינות שנמנו לעיל. כישלון בכל אחד מהשלבים האלה משמעותו הפסד בבחירות. זאת ה-סיבה המרכזית, בה"א הידיעה, שרוב הערכות מנבאות לו הפסד. זה לא בגלל הסקרים שחוזים לו רעות, זה בגלל נתיב הניצחון הקשה והמורכב. טראמפ, כדי לנצח, צריך פה הישג גדול יותר מזה של 2016 - אחרי שזה של 2016 היה בעצמו ניצחון חריג ונדיר. זה של 2016 היה ניצחון על הקשקש במערב התיכון הדמוקרטי.

הנחמה המרכזית של טראמפ היא שכל אחת מהמדינות השמרניות המתנדנדות לא הצביעה לדמוקרטים אלא פעם אחת בלבד בעשרות השנים האחרונות - כך שיש לו סיכוי טוב לשמור עליהן. הוא גם יכול להתנחם בעובדה שברוב המדינות המתנדנדות הקלאסיות הוא ניצח בפערים מבטיחים לפני 4 שנים והסקרים שם לא כל כך רעים עבורו - כך שגם שם עוד יש לו סיכוי. ובכל הקשור למדינות המערב התיכון הוא יכול להיות מנוחם מהעבודה שבימים האחרונים ראינו צמצום של הפער במדינת פנסילבניה - כך שתיאורטית הוא יכול לחלום על ניצחון כזה.

ולכן המפה הכי טובה של טראמפ היא תמונת הראי למפה הכי קלה של ביידן. "פנסילבניה, פנסילבניה, פנסילבניה" תהפוך להיות החלופה העדכנית של "פלורידה, פלורידה, פלורידה" משנת 2000.




אחרי איזה מדינות כדאי לעקוב?


התחנה הראשונה (2-3 בלילה)

המדינה הראשונה שכדאי לעקוב אחריה בליל הבחירות היא פלורידה. זו מדינה שצפויה לסגור את אתרי ההצבעה שלה כבר בשעות המוקדמות של הלילה, והיא בין המדינות שעיבדו את התוצאות של ההצבעה המוקדמת הרבה לפני יום הבחירות - כך שנוכל לקבל ממנה הרבה מאוד נתונים בליל הבחירות תוך זמן קצר מסיום ההצבעה.

ג'ו ביידן לא זקוק לפלורידה, אבל דונלד טראמפ כן חייב אותה כדי לנצח. הקלפיות שם ייסגרו בשעה 02:00 (ברוב המדינה) ובשעה 03:00 (באזור הפנהנדל השמרני). ולכן אם תראו לאורך הלילה, אחרי שיתפרסמו התוצאות מרוב המדינה, שביידן מוביל בה בפער מבטיח - תוכלו להעריך שטראמפ בדרך להפסד.

הוא הדין גם לגבי צפון קרוליינה. גם היא סוגרת את אתרי ההצבעה ב-02:00, גם היא צפויה לפרסם את התוצאות של ההצבעה המוקדמת במהירות, וגם בה אסור לטראמפ בשום פנים ואופן להפסיד. לכן אם תראו את ביידן מוביל בה אחרי רוב התוצאות - כנראה שהוא בדרך לזכייה בנשיאות. המסקנה הזו יפה גם לג'ורג'יה.

אבל אם הפער בפלורידה, צפון קרוליינה וג'ורג'יה יהיה צמוד מדי - מצפה לנו לילה ארוך יותר.

התחנה השנייה (3-4 בלילה)

התחנה הבאה תהיה במדינות המערב התיכון (פנסילבניה, מישיגן, ויסקונסין ואחרות). הקלפיות שם ייסגרו עד השעה 04:00 והצפי הוא שלא נקבל את התוצאות של ההצבעה בדואר שם בליל הבחירות. לכן חשוב להדגיש שגם אם טראמפ יוביל שם אחרי ספירת התוצאות, דעו שאלה נתונים חלקיים ואין זה אומר שהוא בדרך לניצחון.

זה, למעשה, אחד החששות הגדולים ביותר של ליל הבחירות. במדינות הדרום החשש הוא מ"blue mirage", כלומר - הובלה מוקדמת של הדמוקרטים בזכות ההצבעה המוקדמת שתתמסמס ככל שיזרמו הקולות הרפובליקנים מיום הבחירות עצמו. במדינות הצפון החשש הוא הפוך, "red mirage", כלומר - הובלה של הרפובליקנים מההצבעה של יום הבחירות שתתמסמס ככל שיתפרסמו בימים הבאים הקולות הדמוקרטיים מההצבעה בדואר.

לכן מומלץ להיצמד לרשתות הטלוויזיה בליל הבחירות, כי רק להן תהיה את היכולת להעריך באופן סטטיסטי מי המועמד המוביל בכל מדינה ולמי יש סיכוי טוב יותר לנצח - אם בכלל יהיה אפשר להכריז זאת בליל הבחירות.

התחנה השלישית (4-5 בלילה)

בחזרה לאזור הדרום, התחנה הבאה תהיה בטקסס ובאריזונה שיסגרו את הקלפיות עד השעה 04:00. גם אריזונה, כמו מדינות הדרום האחרות, תפרסם את תוצאות ההצבעה המוקדמת כבר בליל הבחירות, וגם בה אסור לטראמפ להפסיד. לכן אם ביידן יוביל בה אחרי פרסום רוב תוצאות האמת, אפשר להניח שטראמפ יפסיד את הבחירות.

גם בטקסס יכולים לחשב את ההצבעה המוקדמת עוד לפני יום הבחירות, וגם שם צפויה זרימה מהירה יותר של התוצאות. אם ביידן יוביל בפער משמעותי אחרי ספירת רוב תוצאות האמת - טראמפ גמור.

התחנה האחרונה (המשך השבוע)

אבל אם כל מדינות הדרום השמרניות יילכו לטראמפ, כפי שהלכו בבחירות הקודמות, וכל המדינות המתנדנדות יילכו לטראמפ, כפי שקרה בבחירות הקודמות - המשמעות היא שהמנצח במירוץ לנשיאות יוכרע רק במדינות הצפוניות, במדינות מהמערב התיכון. ובהן, כאמור, יתפרסמו בליל הבחירות רק נתונים חלקיים.

במצב שכזה לא יהיה לנו מנצח הלילה הזה ונוכל לדעת מי זכה בנשיאות רק בהמשך השבוע.

לחצו כאן לפתיחת מפת האלקטורים.

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר