סיכום שבועי: המינוי הצפוי לעליון וגל הפשיעה בניו יורק

בשבוע החולף שלטו בארה"ב כמה כותרות - המשבר מול רוסיה באוקראינה, הקריסה הפתאומית בוול סטריט ואפילו מזג האוויר ששלח גלי קור מקפיאים ברחבי היבשת. אבל כאן נעסוק דווקא בשני אירועים אחרים: המינוי הצפוי לבית המשפט העליון לאחר פרישת השופט סטיבן ברייר וגל הפשיעה ששטף החודש את העיר ניו יורק.



המינוי הצפוי לעליון

האירוע המרכזי של השבוע החולף בפוליטיקה האמריקנית הוא ההחלטה של שופט בית המשפט העליון הליברלי סטיבן ברייר לפרוש מתפקידו ולאפשר לנשיא ביידן למנות מועמד אחר במקומו.

  • הפרישה: ברייר מכהן כשופט עליון מאז 1994, אז הוא מונה על ידי הנשיא קלינטון. הוא השני במניין שנות הותק שלו מקרב השופטים כיום. הוא פורש בגיל 83, למרות העובדה שהוא יכול להמשיך עד יום מותו. הוא עוזב את בית המשפט העליון כאשר ספסל השופטים נחלק 6-3 לטובת השמרנים מול הליברלים. עזיבתו לא תשנה את המאזן, משום שביידן יוכל למנות לו מחליף ליברלי אחר, אבל היא בהחלט חוסכת לדמוקרטים כאב ראש עצום. מי יודע מה היה קורה אם הפרישה הזו הייתה מגיעה לאחר בחירות האמצע שבהן הדמוקרטים היו מפסידים את הסנאט.
  • צפוי אך מפתיע? למשך שנה שלמה דחקו דמוקרטים רבים בשופט ברייר לפרוש מתפקידו. ביקשו ממנו בפומבי שלא לפעול כעמיתתו רות ביידר גינסבורג שסירבה לפרוש ונשארה בכיסא עד יום מותה - יום שנפל תחת כהונה של נשיא רפובליקני שמינה שופטת שמרנית תחתיה. ברייר, לתחושת כולם, אכן רצה להימנע ממקרה כזה ולכן היה אמור לפרוש בלא הפתעות. אך מועד הפרישה שלו בכל זאת הגיע כהפתעה לבית הלבן. הידיעה על פרישתו הייתה סקופ של הכתב המשפטי הותיק פיט וויליאמס שפורסמה מבלי שהבית הלבן היה מודע לכך באופן רשמי.
  • המינוי הבא: עבור ביידן זה יהיה המינוי הראשון לבית המשפט העליון. ביום חמישי הוא כבר הופיע באורח רשמי עם השופט הפורש. בנאומו שם הוא חזר על הבטחתו מתקופת הבחירות למנות אישה שחורה לבית המשפט העליון. הוא הוסיף ואמר שהוא יבקש את "עצתו והסכמתו" של הסנאט למינוי (כדרישת החוקה האמריקנית) ושם דגש על "עצתם" של שני הצדדים שאותם הוא רוצה לשמוע. הוא הוסיף ואמר שהוא יבחר מועמדת עד לסוף חודש פברואר. השופט ברייר הודיע מוקדם יותר באותו היום שהוא יסיים את כהונתו בסוף חודש יוני.
  • קרב בסנאט? ההערכה הרווחת היא שהמינוי לעליון צפוי לעבור די בקלות בסנאט. אין שום סיבה למישהו מהסיעה הדמוקרטית להתנגד למינוי שביידן יביא, והנוהג ששלט בארה"ב למשך שנים (לפחות עד לפני השנים האחרונות) הביא לכך שמועמדים לעליון זכו תמיד לתמיכה גם מהאופוזיציה. כיום, נזכיר, אין אפשרות לפתוח בפיליבסטר על מינויים לעליון ולכן גם אין דרך לעכב את המינוי עדי-עד. לאור כל זה אפשר להעריך בזהירות שכל 50 הסנאטורים הדמוקרטים יתמכו במינוי ואליהם אולי יצטרפו כמה סנאטורים רפובליקנים. עם זאת, הרבה מזה עדיין תלוי בטיב המועמדת הנבחרת ובהליך השימוע שהיא תעבור בועדת המשפט של הסנאט.
  • המועמדת - קטנג'י בראון-ג'קסון: זוהי כנראה המועמדת המובילה. היא בת 51. נולדה בוושינגטון די סי וגדלה בפלורידה. היא עבדה כשוליה וכעוזרת משפטית של השופט הפורש ברייר בבית המשפט העליון. היא מכהנת כיום כשופטת בית המשפט הפדרלי לערעורים של מחוז קולומביה, שהוא מבין החשובים ביותר בארה"ב. היא נכנסה לתפקיד כמחליפתו של השופט מריק גרלנד שמונה להיות התובע הכללי בממשל ביידן (ושהיה אמור בעצמו להתמנות לעליון בסוף כהונת אובמה). נקודת החוזק שלה היא העובדה שלתפקידה הנוכחי היא מונתה בקיץ שעבר בתמיכת 53 סנאטורים - בהם 3 רפובליקנים. נקודת חוזק נוספת היא הניסיון האישי אצל השופט ברייר.
  • המועמדת - לאונדרה קרוגר: עוד מועמדת שנחשבת מובילה. היא בת 45, נולדה וגדלה בקליפורניה. אביה ממוצא יהודי ואמא שלה ממוצא ג'מייקני. היא מכהנת כיום כשופטת בית המשפט העליון של מדינת קליפורניה. יש לה ניסיון כעוזרת משפטית של שופט העליון לשעבר ג'ון פול סטיבנס, וכמשפטנית במשרד התובע הכללי של ארה"ב. עוד פרטים עליה, ועל מתמודדות אחרות, אפשר למצוא בסרטון הבא:


  • גל הפשיעה בניו יורק

    בימים אלה מציין ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס חודש בתפקיד - חודש שבמהלכו התמודדה העיר עם שורת מקרי פשע ואסונות בפרופיל תקשורתי גבוה שמציבים לו מבחן גדול כבר בראשית הכהונה.

  • עמוס בכותרות: החודש הראשון של 2022 היה עמוס בכותרות לתושבי ניו יורק. 9 בינואר - שריפה בבניין מגורים גרמה ל-17 הרוגים ש-8 מהם היו ילדים קטנים. עוד באותו היום - נערה בת 19 שעבדה ב"בורגר קינג" נרצחה במהלך שוד. 15 בינואר - אישה נדחפה אל מותה על ידי אדם זר ברכבת התחתית. 19 בינואר - תינוקת בת 11 חודשים נפצעה באורח קריטי מכדור ירי תועה. 22 בינואר - 2 שוטרים צעירים נרצחו מירי לאחר שהגיבו לקריאת חירום בבית פרטי. בין לבין נפצעו החודש עוד 3 שוטרי NYPD ב-3 תקריות שונות.
  • תחושת פחד: אירועי פשע בניו יורק הם לא דבר חדש, העיר תמיד סבלה מגלים של פשע. אבל הגל הנוכחי מגיע בפתח כהונה של ראש עיר חדש וברקע מה שנראה כמו סיום גל האומיקרון בעיר, ולכן הוא מוליד חשש שזוהי רק התחלה של תקופה נוראה. לכך מצטרפת מידת האקראיות של כל המקרים - דחיפת-מוות בסאבווי, פגיעה מכדור תועה, רצח תוך כדי שוד. כל אלה יכולים לקרות לכל אחד מתושבי העיר, וכך נוצרת תחושת פחד.
  • מבחן לראש העיר: המקרים האלה הם מבחן גדול לאדמס כבר בראשית כהונתו. מבין כל המועמדים בבחירות לראשות העיר הוא ניהל קמפיין של לחימה בפשיעה. הוא עצמו שירת במשטרה ואמור היה להרוויח מהניסיון הזה. כעת, מול האירועים, בוחנים אותו תושבי העיר ביתר שאת כדי לראות האם ביכולתו לטפל בגל האלימות. אדמס עד כה הראה נוכחות ויצא לשטח בכל אחד ואחד מהאירועים שתוארו לעיל. עומס האירועים הוביל אותו לבסוף לחשוף "תוכנית פעולה" למלחמה באלימות במסיבת עיתונאים שהוא קיים השבוע.
  • תוכנית פעולה: "העיר ניו יורק נבחנה עד היסוד בחודש הראשון של 2022", פתח אדמס במסמך המיוחד שהציג את התוכנית, וקבע ש"השבועות האלה היו בין האלימים ביותר בזיכרון שלנו". הוא הבטיח להוסיף עוד שוטרים לסיורים ברחובות, להגדיל את מספר יחידות הביטחון בעיר, להציב עוד גלאים לאיתור נשק בכניסה לעיר, להקשיח טיפול בעבריינים ולהגביר את שיתוף הפעולה בין משטרת העיר למשטרת המדינה ולבולשת הפדרלית.
  • הנשיא בא לסייע: הנשיא ביידן צפוי להגיע לביקור בניו יורק ביום חמישי הקרוב כדי להיפגש עם אדמס. הוא אמור לסייע לו בקידום התוכנית העירונית למלחמה באלימות ולהבטיח סיוע כספי במסגרת התוכנית הפדרלית לטיפול בבעיית הנשק באמריקה. שני אלה יודעים עד כמה הציבור הדמוקרטי בוחן אותם בנושאים הללו.
  • הוספת תגובה

    חדש יותר ישן יותר

    טופס יצירת קשר