סיכום שבועי: ההתפתחויות באוקראינה ופרשת המסמכים של טראמפ

ההתפתחויות המהירות באוקראינה, פרשת המסמכים החדשה של טראמפ, המאבקים בתוך המפלגה הרפובליקנית, האינפלציה והקורונה. זהו הסיכום של השבוע החולף בפוליטיקה האמריקנית.



ההתפתחויות האחרונות באוקראינה

בתוך פחות מ-24 השעות האחרונות הסלימה ארצות הברית הרשמית את התבטאויותיה באשר לפלישה אפשרית של רוסיה לאוקראינה. בזה אחר זה התחוללו ההתפתחויות הבאות לאורך סוף השבוע:

  • נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיים ביום שישי שיחה עם מנהיגי אירופה ובה אמר, לפי הגרדיאן, שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפלוש לאוקראינה ושההחלטה עשויה לצאת לפועל בתוך ימים. עוד באותו היום נקבעה שיחה לביידן עם פוטין, ובשעות האחרונות היא הסתיימה בלא שינוי מלבד האיום הקבוע בהטלת סנקציות.
  • מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הוסיף על דבריו של ביידן ואמר שפלישה רוסית לאוקראינה יכולה לקרות "בכל זמן" ועלולה להתרחש "בימים הקרובים". אך הוא הבהיר שלארה"ב לא ידוע האם פוטין עדיין קיבל החלטה בנושא. בלינקן שוחח עם מקבילו הרוסי, סרגיי לברוב, והבהיר לו שפלישה רוסית תיענה בתגובה חריפה.
  • היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן הופיע עוד באותו היום בחדר התדריכים של הבית הלבן, לפני כלי התקשורת והציבור, וביקש מאזרחים אמריקניים באוקראינה לעזוב "בהקדם האפשרי" ובתוך 24 עד 48 שעות. הוא העריך בפומבי שפלישה רוסית לאוקראינה עשויה להתחיל במתקפה אווירית ולהימשך בפלישה קרקעית.
  • מחלקת המדינה העלתה את אזהרת המסע לאוקראינה לרמה הגבוהה ביותר (רמה 4 - "Do Not Travel") והודיעה על פינוי השגרירות האמריקנית בקייב וצמצום השירותים הקונסולריים. לפי דיווח של CBS הפינוי כבר החל ובימים הקרובים יעבוד חלק קטן מאנשי השגרירות באתר זמני אחר שיפעל מלבוב בגבול פולין.
  • מחלקת ההגנה החלה לשלוח 3,000 חיילים אמריקניים לפולין שיצטרפו ל-1,700 חיילים אמריקניים שכבר שוהים שם. בסך הכל יש לאמריקנים כיום 80 אלף חיילים על אדמת אירופה לעומת 100 אלף רוסים המקיפים את אוקראינה. עם זאת, ביידן הבהיר בעבר שארה"ב לא תגיב בכוח צבאי נגד פלישה רוסית.
  • ההסלמה המהירה הזו עשויה להעיד על רמת הביטחון של ארה"ב שרוסיה שאכן תפלוש לאוקראינה (לפי אחד הדיווחים - ביום רביעי), אך גם צריך לזכור שהיא באה לאחר שבועות של להטוטים אמריקניים בין ביטחון מלא שכך יקרה לבין חוסר ביטחון. אפשרות נוספת היא שההפגזה התקשורתית הזו נועדה להמיט לחץ בינלאומי על רוסיה כדי למנוע מלחמה ודאית. כך או כך, לאחר רצף ההתפתחויות המתוארות לעיל, שולטת בארה"ב האמונה שהפלישה תצא לפועל. הרוסים מכחישים זאת ומאשימים את האמריקנים בפרופגנדה, האוקראינים מסרבים לקבל את הפאניקה הזו שמזיקה להם, והעולם כולו בינתיים נגרר בלית ברירה אחרי הפאניקה האמריקנית.

    בין כה וכה, היש בתחושת הבהילות צדק? הרי למרות החשיבות ההיסטורית של האירועים, ברור לכל שאפילו פלישה מלאה לא תחולל מאבק צבאי בין ארה"ב לרוסיה. המירב שהאמריקנים הבטיחו עד כה זה סנקציות, אך אותם כנראה תהא רוסיה מסוגלת לסבול. אז מדוע מתחוללת הרעשה על אירוע שיתסיים בכניעה לתכתיבי פוטין?

    בתוך ארה"ב דעת הקהל ברורה - רוב הציבור מתנגד למעורבות אמריקנית על אדמת אוקראינה. ביידן בעצמו התהדר לפני חודש בכך שלראשונה מזה דור האמריקנים לא נמצאים בשום מלחמה מחוץ לגבולותיה. מצד שמאל לו נמצאים המוני אמריקנים שלא רוצים לשוב למראות של מעורבות אמריקנית במלחמה זרה. מצד ימין לו נמצאים פוליטיקאים שאמנם יבקרו אותו על חולשה דיפלומטית אך ישמחו לדעת שארה"ב לא תשלח את חייליה לאירופה. תנועת הבדלנות, אחרי כהונת טראמפ ותוך כדי כהונת ביידן, קיימת בשני המחנות הפוליטיים.

    אפשר לסכם את עמדת הבדלנות האמריקנית בדבריו של שדרן Fox News טאקר קרלסון שתהה מדוע ארה"ב צריכה לדאוג לאוקראינה יותר מאשר מדינות אירופה. הוא אף דחק בממשל האמריקני שלא להיגרר למלחמה עם רוסיה. אפשר להעריך שהמוני דמוקרטים בארה"ב יוכלו באופן חריג להסכים עם חלק מדבריו:



    בין כותרות השבוע

    בחזרה לנושאים הפוליטיים - השבוע החולף סיפק מגוון כותרות.

  • מסמכי טראמפ: פעם נוספת נעמד דונלד טראמפ במרכז הכותרות הפוליטיות בארה"ב. בזה אחר זה פורסמו השבוע שורת כותרות באשר להתנהלות טראמפ עם מסמכים רשמיים לאחר סיום תפקידו.
    1. שמירת מסמכים - הניו יורק טיימס פרסם שטראמפ לקח לביתו קופסאות של מסמכים רשמיים שהיו צריכים לעבור לארכיון הלאומי. היו שם המכתבים בינו לבין מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, המכתב שהשאיר לו הנשיא הקודם ברק אובמה, ומפת ההוריקן המפורסמת שעליה הוא שרבט נתיב אחר לסופה.
    2. מסמכים מסווגים - על כך הוסיף הוושינגטון פוסט שחלק מהמסמכים שנלקחו על ידי טראמפ היו מסווגים ואף "סודיים ביותר". עוד לפני כן פרסם הפוסט שהארכיון הלאומי השיג 15 קופסאות של מסמכים רשמיים שהיו במעונו של טראמפ במאר-א-לאגו, אך חלק מהמסמכים היו קרועים והצריכו הדבקה מחדש.
    3. הדחת מסמכים - במקביל לכל זה פרסמה הכתבת מגי הברמן שעובדי הבית הלבן בתקופת טראמפ שמו לב מספר פעמים לשאריות של ניירות שיצרו סתימה בצנרת השירותים. הטיעון הנרמז הוא שטראמפ הדיח מסמכים רשמיים באסלה. הידיעה הובאה כחלק מקידום הספר החדש "Confidence Man".
    4. שיחות מחוקות? - הניו יורק טיימס פרסם שחברי "ועדת ה-6 בינואר" החוקרת את ההסתערות על הקונגרס מצאו "מרווחים" ברישומי השיחות של הבית הלבן ביום הפריצה לקפיטול. עם זאת מדגיש הטיימס שאין הוכחות לכך ששיחות נמחקו מהרישום, שכן ידוע שטראמפ היה נוהג להשתמש בטלפון הסלולרי שלו.
    5. בקשה לחקור - לאחר כל זה פנה הארכיון הלאומי למשרד המשפטים בבקשה לפתוח בחקירה נגד טראמפ. לא ברור אם תיפתח חקירה כזו, אבל בקונגרס כבר עולה בקשה לבחון את האירועים בפאנל מיוחד. חשוב להדגיש שכל המיוחס לטראמפ לעיל מהווה עבירה על החוקים הפדרליים בארה"ב.

  • מאבקי הרפבוליקנים: אחרי ההחלטה לגנות את חברי הקונגרס הרפובליקנים ליז צ'ייני ואדם קינזינגר, נחלקה המפלגה השבוע. שניהם גונו בשל חברותם ב"ועדת ה-6 בינואר" שחוקרת את אירועי ההסתערות על הקונגרס ושאותה הרפובלקינים מחרימים. בהחלטת הגינוי קבעה ועידת המפלגה שאירועי ה-6 בינואר היו חלק מ"שיח פוליטי לגיטימי" והמונח הזה עורר מחלוקת בין המנהיגים הרפובליקנים הבכירים - קווין מקארתי מבית הנבחרים יצא במידה מסוימת להגנת ההחלטה בעוד מיטש מקונל מהסנאט קרא לאירועים "התקוממות אלימה".

  • חלוקת מחוזות: בית המשפט העליון של ארה"ב פסק השבוע לטובת הרפובליקנים בנושא חלוקת המחוזות של אלבמה. הרקע לזה הוא מפקד האוכלוסין שנערך בכל עשור ומוביל לעיצוב מחדש של מחוזות הבחירה לקונגרס. הרפובליקנים באלבמה הקצו לאוכלוסייה השחורה רק מחוז בחירה אחד, למרות גודלם באוכלוסייה, אך המפה נפסלה בבית המשפט. המדינה ערערה לעליון ושם התקבלו טענותיה. כל זה מעלה מחדש את בעיית עיצוב המחוזות ואת העובדה שכמות המחוזות התחרותיים בארה"ב צומצמו לאורך השנים מהמונים לבודדים.

  • אינפלציית שיא: את 2021 סגרה ארה"ב עם האינפלציה הגבוהה ביותר ב-40 השנים האחרונות, וגם 2022 נפתחה בעלייה מפתיעה וגבוהה מהצפוי. השבוע פורסם שהמדד לחודש ינואר עלה ב-7.5% במונחים שנתיים (מינואר עד ינואר) - הדלק זינק ב-40% תוך שנה, מחירי רהיטים קפצו ב-17%, ועלויות החשמל עלו ב-11%. השכר בארה"ב ממשיך לעלות, לשמחתו של ביידן, אבל הוא לא מדביק את קצב האינפלציה. גם האבטלה עדיין נמוכה, כפי שחוגג ביידן כל חודש, אבל עד כמה זה מעניין את האמריקנים כשהכיס שלהם מדמם יותר ויותר כסף?

  • הורדת מסכות: למשך שנתיים תמימות חולקה ארה"ב לשתי עולמות - מדינות אדומות בהן כמעט ולא היו מגבלות קורונה, ומדינות כחולות בהן היו כל המגבלות האפשריות. בימים האחרונים הלכו והיטשטשו ההבדלים האלה כאשר שורת מדינות דמוקרטיות החליטו לבטל חלקים ממגבלות הקורונה. המגבלה המרכזית שמבוטלת היא חובת חבישת מסכה במקומות סגורים. שתי המדינות הדמוקרטיות הגדולות ביותר בארה"ב, קליפורניה וניו יורק, הצטרפו לכך השבוע. כל זה קורה ברקע שנת בחירות שבה יועמדו לבחירה 36 מתוך 50 המושלים בארה"ב.

  • מחאת המשאיות: אם יש משהו שמחבר בין שני האייטמים הקודמים, אינפלציה וקורונה, זהו האייטם - מחאת נהגי המשאיות בקנדה נגד חובת החיסונים במדינה הסלימה השבוע והגיעה ל-3 נקודות חיבור בין קנדה לארה"ב. המחאה המרכזית התרחשה בגשר "אמבסדור" שמהווה עורק אספקה חשוב בין שתי המדינות ובמיוחד עבור ענקיות הרכב האמריקניות שמצויות בדטרויט. הגשר נחסם לתנועה על ידי נהגי המשאיות ובכך גבר החשש מעליות מחירים נוספות. הזעם האמריקני התרחב ובית המשפט באונטריו התיר לממשלה לפנות את המוחים.

  • תחקירי אפגניסטן: שני תחקירים שפורסמו השבוע בנוגע לנסיגה האמריקנית מאפגניסטן העלו ביקורת מחודשת נגד ממשל ביידן. בתחקיר הראשון, שנשען על מסמך רשמי של הצבא האמריקני ופורסם בוושינגטון פוסט, הובעה תרעומת על כך שבכירי ממשל ביידן לא שמו לב לכתובת שהייתה על הקיר ולא הורו על יציאה מוקדמת מאפגניסטן לפני השתלטות הטאליבן עליה. בתחקיר השני, של CNN, נטען שנפגעים רבים בפיגוע שהתרחש בנמל התעופה בקאבול תוך כדי הנסיגה נורו על ידי חיילים אמריקניים ולא נפגעו רק מהפיצוץ שיוחס לדעאש.

  • התפטרות הבכיר: בתוך כמה שעות מפרסום תחקיר נגדו הודיע השבוע היועץ המדעי לנשיא ארה"ב, אריק לנדר, על התפטרותו. תחקיר של "פוליטיקו" האשים אותו בהתנהגות בריונית ובהתעמרות בעובדיו. תחילה נעמד הבית הלבן לצידו, למרות שמסמך רשמי שלהם הוא זה שהאשים את לנדר בהתנהגות לא נאותה, אך לבסוף זה הסתיים בהתפטרות. לנדר מחזיק בתפקיד "ברמת קבינט", והוא הבכיר ביותר עד כה שעוזב את ממשל ביידן.


  • עוד כמה קטנות

  • סופרבול סאנדיי: ארה"ב היא האומה היחידה על הפלטנה שהופכת אירוע ספורט לחג לאומי. משפחות מתכנסות בבתים, אנשים טוחנים נגיסי עוף, וכולם צופים במשחק ארוך עם שלל פרסומות. משהו כמו 100 מיליון אמריקנים צפויים לצפות בסופרבול שייערך ב-1 בלילה שבין ראשון לשני וישודר ברשת NBC.
  • הראיון של ביידן: נוצר נוהג לפיו נשיא ארה"ב מתראיין לרשת שמשדרת את הסופרבול. אז ביידן התראיין השבוע ללסטר הולט מ-NBC והביא שם כמה כותרות. זהו הראיון המלא, וחלקים נוספים ישודרו לפני המשחק.
  • סוף הקורונה? בארה"ב ציינו בשבוע שעבר מעל 900 אלף מתים מקורונה. אבל יותר ויותר מאמרים מתפרסמים בזכות ביטול כל המגבלות. לדוגמה - מאמר של האטלנטיק, ומאמר של ABC.
  • סקר CNN: מעת לעת מתפרסמים סקרים לגבי מצבו הפוליטי של ביידן. השבוע פורסם סקר של CNN עם כמה כותרות מעניינות על האופן שבו רואה הציבור האמריקני את ביידן. התוצאות כאן.
  • הוספת תגובה

    חדש יותר ישן יותר

    טופס יצירת קשר