סיכום שבועי: המלחמה באוקראינה, המינוי הכושל של ביידן וכמה כותרות ברנז'ה

השבוע הזה היה עמוס באירועים הקשורים למלחמה באוקראינה ונוגעים לארה"ב - ביום ראשון וביום שישי מתו 2 אמריקנים מירי רוסי באוקראינה (העיתונאי ברנט רנו ואזרח בשם ג'יימס היל); ביום שלישי הודיע ביידן שהוא ישתתף במפגש של נאט"ו שייערך בשבוע הבא בבריסל; ביום רביעי נאם נשיא אוקראינה זלנסקי לפני הקונגרס והתראיין פעם נוספת לטלוויזיה האמריקנית; עוד באותו היום הציג ביידן תוכנית סיוע נוספת לאוקראינה; לאחר מכן כינה ביידן את פוטין בתואר "פושע מלחמה"; ביום שישי קיים ביידן שיחת וידאו ארוכה עם נשיא סין והזהיר אותו שלא להתערב לטובת רוסיה; לאורך השבוע שוחח היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב עם מקביליו מסין ומרוסיה (לראשונה מאז הפלישה); ביום שבת נהרגו 4 חיילים אמריקנים בתאונת אימונים של נאט"ו בנורווגיה.

האירועים באוקראינה ייבשו את הפוליטיקה האמריקנית, אך עדיין יש כמה כותרות ששווה להזכיר.



מאירועי השבוע

  • המינוי הכושל של ביידן: השבוע ספג ביידן כישלון מסוים כאשר המועמדת שלו לתפקיד "המפקחת על הבנקים" במועצת הנגידים של הבנק הפדרלי (הפדרל ריזרב), שרה בלום-רסקין, הסירה את מועמדותה בהיעדר רוב למינויה. כל 50 הרפובליקנים בסנאט התנגדו למינויה בשל עמדותיה בסוגיית שינויי האקלים ודבריה על כך שזהו אחד הנושאים החשובים ביותר בימינו. עובדה זו חייבה את בלום-רסקין להישען על תמיכה מלאה מצד כל 50 הסנאטורים הדמוקרטים, אלא שהסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין הביע התנגדות למינוי מאותה הסיבה.
  • זו לא פעם ראשונה שמנצ'ין מצליח לפגוע בנשיא בשל סוגיית האקלים וזו גם לא פעם ראשונה שביידן סופג כישלון מהסוג הזה - בתחילת כהונתו נאלצה המועמדת שלו לניהול "משרד התקצוב" של הבית הלבן, נירה טנדן, להסיר את מועמדותה בשל התנגדות רבתית. רק השבוע אישר הסנאט את המועמדת החלופית של ביידן לניהול המשרד החשוב הזה - שלאנדה יאנג, שתהיה האישה השחורה הראשונה אי פעם בתפקיד.

    בין האירועים האלה העלה הפדרל ריזרב את הריבית בארה"ב בפעם הראשונה מאז 2018.

  • המינוי לעליון: ביום שני הקרוב ייצא לדרך הליך מינויה של קטנג'י בראון-ג'קסון לבית המשפט העליון עם הופעתה בועדת המשפט של הסנאט לשימוע פומבי. היום הראשון יוקדש לנאומי פתיחה של הסנאטורים ושל בראון-ג'קסון עצמה, והימים שלאחר מכן יוקדשו לסדרת שאלות מצד הסנאטורים למועמדת המיועדת. הרפובליקנים בועדה צפויים לעמת את בראון-ג'קסון עם פסיקותיה המקלות לכאורה בעבירות מין, אך בסופו של דבר אפשר להניח שהמינוי יאושר. אם אכן כך יקרה, תגיע ההכרעה בשאלת מינויה למליאת הסנאט כולה.
  • משבר הדלק: בזמן שמחירי הדלק בארה"ב עדיין קרובים לשיא כל-הזמנים, נוקטים מושלי המדינות צעדים עצמאיים - במרילנד ובג'ורג'יה חתמו המושלים הרפובליקנים על חקיקה דו-מפלגתית שתשהה את המס על הדלק לתקופה קצובה כדי להוריד את המחירים. במקביל לכך ממשיכים בבית הלבן לעמול על מקורות אנרגיה חלופיים ועל תוכניות כל שהן שיורידו את המחירים - אחת מהן היא תוכנית לשלוח כרטיסי תדלוק לאמריקנים.
  • מותו של ותיק הקונגרס: בסופ"ש הזה מת חבר בית הנבחרים הרפובליקני דון יאנג בגיל 88. יאנג, שייצג את מדינת אלסקה למשך 25 קנדציות וקרוב ל-50 שנה, החזיק בתואר "ותיק חברי בית הנבחרים" הנוכחי (או באנגלית - "Dean of the House"). בנוסף לכך הוא גם היה הרפובליקני שכיהן הכי הרבה זמן בקונגרס (בסנאט או בבית נבחרים) אי-פעם. מותו ישאיר את המושב שלו מיותם עד לבחירות הקרובות בנובמבר.
  • מי יהיה הסגן של טראמפ? לא פנס. בראיון שערך דונלד טראמפ עם העיתון "וושינגטון אקזמינר" הוא טען ש"אנשים לא יקבלו" את המינוי של מייק פנס להיות סגנו ב-2024. טראמפ טען שהיחסים ביניהם היו טובים למעט "הרגע החשוב של סוף הכהונה" והוא גם אמר שהשניים לא שוחחו "מזה זמן רב". ברור שההחלטה הזו הייתה צפויה, אבל לכל הפחות היא יצאה כעת מפיו של טראמפ עצמו. אם לא פנס, אז מי? ב-CNN בנו רשימה של מועמדים פוטנציאליים ובהם - רון דה-סנטיס, ניקי היילי, טים סקוט, גלן יאנגקין ואפילו טד קרוז.
  • עימות לוהט: לקראת בחירות אמצע הקדנציה התכנסו 5 מועמדים רפובליקנים לעימות פריימריז על אחד המושבים של אוהיו בסנאט האמריקני. המושב שייך לסנאטור הרפובליקני הבכיר רוב פורטמן שהודיע על פרישה ובכך הפך את התחרות על המושב שלו למסקרנת במיוחד. בפריימריז הללו מובילים שני מתמודדים - ג'וש מנדל שהיה גזבר המדינה ומייק גיבונס שהוא איש עסקים מקומי. במהלך העימות ביניהם התחממו העניינים -


  • ברנז'ה אמריקנית

  • כריס קואומו ממשיך לעשות צרות ל-CNN. השבוע הוא הגיש תביעת פיצויים בגובה 125 מיליון דולר נגד הרשת שלו לשעבר בטענה שפיטוריו נעשו לא כדין. תזכורת: קואומו הושעה מ-CNN לאחר שנחשף עומק מעורבותו בסיוע לאחיו המושל אנדרו קואומו בפרשת ההטרדות המיניות שלו, וכמה ימים לאחר מכן הוא פוטר מהרשת ברקע האשמה על הטרדה מינית מצדו. לאחר פיטוריו נכנסה CNN לסחרור - נשיא הרשת ג'ף צוקר התפטר בשל רומן עם מנהלת השיווק של הרשת שהתפטרה בעצמה לאחר מכן; עובדים רבים התמרמרו והאשימו את קואומו במצב; CNN קיבלה לבסוף נשיא חדש שאמור להוביל את הרשת אל האיחוד עם "דיסקברי" ולשנות את אופיה.
  • בתביעה שלו מבקש קואומו לערוך בוררות עם CNN. הוא מאשים את הרשת בכך שהפכה אותו ל"שעיר לעזאזל", הוא טוען שלא ניתנה לו אפשרות להגיב על החקירה הפנימית שנערכה כלפיו, הוא חושף שהרשת שינתה את נהלי האתיקה כדי להעצים את הרייטינג, ואף מטיל אשמה על צוקר שסייע בעצמו לאחיו המושל. הטיעון המרכזי שלו הוא ש-CNN פגעה בשמו הטוב באופן שימנע ממנו למצוא עבודה באותו התחום בעתיד הנראה לעין.

  • שפרד סמית', שהיה מהמגישים הבכירים של Fox News, קיבל ביום שישי הזדמנות להגיש בפעם הראשונה את מהדורת הערב של NBC. סמית' עזב את פוקס ניוז ב-2019 לאחר עימותים מול ה"דעתניים" טאקר קרלסון ושון האניטי. הוא עבר לערוץ הכלכלה CNBC וייסד שם מהדורת ערב שלא ממש הצליחה להתרומם. כעת, בחסות ניסיון של NBCUniversal לייצר אחידות בין כל מותגי החדשות של החברה, קיבל סמית את האפשרות להגיש את "NBC Nightly News" ביום שבו המגיש הקבוע לסטר הולט היה בחופשה. במהדורה הזו צופים מדי ערב כ-7 מיליון אמריקנים, הרבה יותר מכל תוכנית של פוקס ניוז, וביום מן הימים עשוי סמית' לרשת אותה.
  • הוספת תגובה

    חדש יותר ישן יותר

    טופס יצירת קשר