סיכום שבועי: חקירת הפריצה לקונגרס, גל החקיקה השמרני ופרשת האנטר ביידן

את הפוליטיקה האמריקנית העסיקו השבוע כמה נושאים - התפתחויות בחקירת אירועי הפריצה לקונגרס, גל של חקיקה שמרנית בנושאים חברתיים וחזרתה לכותרות של פרשת האנטר ביידן.



חקירת הפריצה לקונגרס

לאורך כל השבוע פורסמו מספר התפתחויות לגבי אירועי הפריצה לקונגרס ב-6 בינואר 2021 - התפתחויות בועדת החקירה, התפתחויות בחקירה הפדרלית, התפתחויות בפרשת ג'יני תומאס ופרסומים חדשים בעניין טראמפ.

  • ועדת ה-6 בינואר סיפקה השבוע כותרת מרכזית. ביום חמישי הפך ג'ראד קושנר, חתנו ויועצו של דונלד טראמפ, לאדם הבכיר ביותר מסביבתו הקרובה שהעיד מול ועדת החקירה של בית הנבחרים לאירועי הפריצה לקונגרס. קושנר דיבר שם למשך 6 שעות, במפגש וירטואלי, ואחת המחוקקות תיארה אותו כמי ששיתף פעולה והועיל לחקירה. לא ידוע מה הוא העיד שם, אך ברור שהידע שלו לגבי אירועי ה-6 בינואר היה מוגבל משום שהוא לא שהה בארה"ב באותו היום. במקביל לכך עשויים חברי הועדה לזמן לעדות גם את רעייתו, איוונקה טראמפ, שדווקא שהתה בבית הלבן באותו היום ולכן עשויה לשפוך אור על התנהלות טראמפ בסוגייה הזאת.
  • החקירה הפדרלית של משרד המשפטים בנושא הפריצה לקונגרס מתרחבת גם כן. לפי הדיווחים שפורסמו השבוע צפויים החוקרים לחקור אנשים שעבדו בממשל הפדרלי ולבדוק את המימון ודרכי הארגון של הפגנה שהובילה להסתערות על הקונגרס. כמה עדים כבר זומנו לחקירה, אך לא ברור האם הם יגיעו ממעגל העובדים הקרוב לטראמפ. במקביל לכך טען השבוע שופט פדרלי מקליפורניה שטראמפ ככל הנראה ביצע עבירה פלילית של שיבוש עבודת הקונגרס כשהוא ניסה למנוע מהסנאט להכריז על ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות.
  • פרשת ג'יני תומאס עדיין נותרה בכותרות. רעייתו של שופט העליון קלרנס תומאס הואשמה בניסיונות לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות על ידי פנייה לראש הסגל של טראמפ בתחינה "לא לוותר" ובאמצעות הפצת איומים לעבר חברי קונגרס רפובליקנים שיוציאו את תומכיהם לרחובות. על פי כמה דיווחים שפורסמו השבוע החליטו חברי ועדת ה-6 בינואר לזמן אותה למסור עדות בפני הוועדה בעקבות הגילויים האחרונים. במקביל לכך גברו השבוע הקריאות להשעיית השופט תומאס מעיסוק בסוגייה הזו בבית המשפט העליון וחלק אף הגדילו לעשות וקראו להתפטרותו או להדחתו. ההנהגה הדמוקרטית, לפי שעה, לא תומכת באף אחת מהקריאות הללו.
  • פרטים חדשים באשר להתנהלותו של דונלד טראמפ ביום הפריצה לקונגרס נפוצו השבוע. שני פרסומים בולטים במיוחד עסקו ביומן שיחות הטלפון של הבית הלבן מאותו היום - לפי דיווח אחד של הוושינגטון פוסט ושל CBS נמצא פער של 7.5 שעות ריקות ביומני השיחות הרשמיים של הבית הלבן שהועברו לועדת החקירה של ה-6 בינואר, באופן שמעלה חשד שטראמפ השתמש באותו היום בטלפונים אחרים כדי להעלים ראיות. בדיווח אחר של הגרדיאן נטען שטראמפ קיים לפחות שיחת טלפון אחת במכשירי הטלפון הרשמיים של הבית הלבן שלא הופיעה ביומני השיחות שהועברו לוועדה, באופן שמעלה חשד למחיקה מכוונת של השיחה הזו מהיומן.


  • גל החקיקה השמרני

    את ארה"ב שוטף בימים אלה גל של חקיקה שמרנית בנושאים חברתיים - החל בחוקים נגד טרנסג'נדרים והומואים, דרך חוקים נגד הפלות ועד חוקים נגד "תיאוריית הגזע הביקורתית". הגל הזה מספק מאבקים רבים, אינספור דיונים, המוני מחאות, ומימוש של מטרת העל המרכזית - דרבון מצביעים לקראת בחירות אמצע הקדנציה.

  • חוקים נגד טרנסג'נדרים: שנת 2022 רק התחילה, אך היא כבר שוברת שיא במספר הצעות החוק הנוגעות לטרנסג'נדרים. מעל 100 הצעות חוק ברחבי ארה"ב מבקשות למנוע מילדים טרנסג'נדרים להשתתף בתחרויות ספורט של נשים, וב-13 מדינות כבר אושרו חוקים כאלה - ובכללן אריזונה ואוקלהומה שהצטרפו לכך השבוע. כל המדינות הללו נשלטות בידי מושלים רפובליקנים והן מהוות כמחצית מהמדינות הרפובליקניות. בשתי מדינות נוספות, באינדיאנה וביוטה, החליטו המושלים הרפובליקנים להטיל וטו על חקיקה דומה, אך הפרלמנטים המקומיים מתגברים על כך ועוקפים את הוטו. לממשל הפדרלי, כמובן, אין יכולת להתערב בסוגיה הזו, ולכן נותר הנשיא ביידן עם הפגנת הזדהות בלבד בהודעה שצילם לרגל "יום הנראות הטרנסג'נדרית" שחל השבוע.
  • חוקים נגד הפלות: גל חקיקה נוסף הוא הגל השמרני נגד הפלות. יותר ויותר מדינות מנסות לערער על פסק הדין ההיסטורי של "רו נגד וייד", שבו קבע בית המשפט העליון שהפלות הן חוקיות, ועל פסק הדין של "הורות מתוכננת" שאפשר לאסור הפלות רק מהשבוע ה-24 להיריון (טענת ה-"viability"). הגל הנוכחי נשען על שני נתיבים חדשים - מדינות שמורידות את הרף שממנו אסור לבצע הפלות לשבוע ה-15 להיריון (גישת מיסיסיפי), ומדינות שמאפשרות תביעה אזרחית נגד מבצעי הפלות כבר מהשבוע ה-6 להיריון (גישת טקסס). שתי הגישות מנסות להתחכם על הפסיקות הקודמות ומייחלות לכך שהרוב השמרני בעליון ייאשר זאת. בינתיים מנסות מדינות נוספות להעתיק את אחת משתי הגישות - אריזונה ואיידהו עשו זאת בשבועיים האחרונים. חשוב להדגיש שהחוקים הללו אינם מאפשרים הפלות בגין אונס או גילוי עריות, ושהן נחקקות במדינות שבהן כמעט ואין קליניקות לביצוע הפלות.
  • חוקים נגד להט"ב: נושא נוסף שעולה מחדש במסגרת מאבקי התרבות החברתיים בארה"ב הוא לימודי להט"ב בבתי ספר יסודיים. האירוע המרכזי שעומד בראש הכותרות הוא החוק של פלורידה - הקרוי בפני מתנגדיו "Don't Say Gay" - הקובע כי מוסדות חינוך לא יעסקו בנטייה מינית ובזהות מגדרית בכיתות הלימוד של ילדי הגן עד כיתה ג', ושלהורים תהיה אפשרות לחסום זאת גם בגילאים בוגרים יותר. המושל הרפובליקני רון דה-סנטיס חתם השבוע על החוק בטענה שהוא מגן על הילדים, אך הוא עשה זאת למול אופוזיציה קולנית במיוחד של חלק מהמערכות הפוליטיות ושל התקשורת והוליווד. וכמו בחוקים נגד טרנסג'נדרים ונגד הפלות, גם כאן מהווה פלורידה את הסנונית הראשונה בלבד לגל של חקיקה מועתקת המקודמת כרגע בעוד כ-15 מדינות נוספות.
  • חוקים נגד CRT: אם בחינוך עסקינן, ראוי להעלות נושא נוסף - "תיאוריית הגזע הביקורתית" (Critical race theory ובראשי תיבות CRT). זה תחום שהפך בולט במיוחד השנה וחולל גם הוא גל חקיקה שמרני. תיאוריית הגזע הביקורתית מתייחסת לדיון אקדמי-ביקורתי בנושא הגזע ולטענה שהגזענות בארה"ב היא סיסטמית. בהיותה תיאוריה אקדמית היא לא נלמדת בבתי ספר יסודיים, אך מושלים רפובליקנים רבים החליטו בכל זאת לאסור את לימודיה במוסדות החינוך לילדים. מושל וירג'יניה גלן יאנגקין היה הראשון שהניע את כל קמפיין הבחירות שלו סביב הסוגיה הזו, ולאורך השבועות האחרונים העתיקו את הצעד שלו עוד כ-15 מדינות.


  • כותרות נוספות

  • משבר מחירי הדלק: השבוע הציג ביידן בפעם הראשונה תוכנית פדרלית לטיפול במחירי הדלק הגואים בארה"ב. במרכזה נמצאת הוראה לשחרר לשוק 180 מיליון חביות מעתודות הנפט האמריקניות למשך חצי שנה - מיליון חביות ליום. בבית הלבן הדגישו שזה יהיה שחרור החביות הגדול בהיסטוריה - כשליש מכל עתודות הנפט של ארה"ב - אך חשוב להדגיש שהתוספת תהווה רק 5% מהתצרוכת היומית של הציבור האמריקני.
  • להחלטה הזו נלווה איום של ביידן להטיל מס על חברות הנפט האמריקניות אם הן יימנעו מהגדלת ייצור הנפט למטרות רווח - איום ריק מתוכן בהיעדר תמיכה של הקונגרס. המטרה המרכזית של הבית הלבן בצעדים הללו היא לנסות ולהוריד את מחירי הדלק, אך קיימת תהייה עד כמה הדבר יועיל היות שמחירי הדלק נקבעים על בסיס גלובלי ובלאו הכי הם האמירו בארה"ב הרבה לפני תחילתה של הפלישה הרוסית לאוקראינה.

    המעשים הללו מגיעים אחרי שארה"ב לא קיבלה פתרונות מיידיים מונצואלה, מסעודיה ומאיראן. יש בהם קושי פוליטי לביידן, משום שהם מקדמים שימוש באנרגיה מזהמת על פני אנרגיה ירוקה, ולכן טרח הבית הלבן להציג גם תוכנית לקידום תעשיית הסוללות החשמליות כדי להגביר את השימוש ברכבי חשמל. בד בבד קרא ביידן לקונגרס לאשר את תוכנית האנרגיה שלו שעדיין תקועה בשל התנגדות פנימית של הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין.

    הסנאטור מנצ'ין עלול לעמוד בדרכו של הנשיא גם בתחום אחר - תקציב המדינה. ביידן הציג השבוע את התקציב שלו ל-2023 ובמרכזו הצעה להטיל מס של 20% על מיליארדרים בשווי של יותר מ-100 מיליון דולר. התוכנית כוללת גם הגדלה של תקציב הביטחון ודגש רב על הפחתת הגירעון, אך לא נוגעת בבעיית האיפלציה. בהקשר הזה ראוי להכיר שהנשיא רק מציע מבנה לתקציב וחברי הקונגרס הם אלה שיחוקקו זאת לפי רצונם.

  • פרשת האנטר ביידן חזרה השבוע לכותרות. תזכורת: האנטר ביידן, בנו של הנשיא, חשוד בשלל עברות פליליות בנושאים כלכליים הנובעים מקשריו המפוקפקים עם גורמים שונים ברוסיה, בסין ובאוקראינה. האשמה פופולרית נוספת בקרב הימין האמריקני היא ניצול לרעה של קשריו עם אביו בזמן שכיהן כסגן נשיא ארה"ב.
  • רוב המידע הציבורי בפרשה הזו הגיע ממחשב נייד המיוחס לביידן הצעיר ונחשף לראשונה בכתבה של ה"ניו יורק פוסט" כמה שבועות לפני הבחירות לנשיאות של 2020. באותה התקופה, בהיעדר כל יכולת לאמת את המסמכים שנמצאו במחשב ההוא, ולאור העובדה שאת הפרסום יזמו רודי ג'וליאני וסטיב באנון, נמנעו כלי התקשורת הגדולים לסקר את הכתבה והרשתות החברתיות אף הגבילו את יכולת הפצתה. אלא שבשבועיים האחרונים קבעו העיתונים המכובדים ביותר בארה"ב - הניו יורק טיימס והוושינגטון פוסט - שהמסמכים שהיו במחשב אותנטיים.

    מסמכים אלה היו המקור לחקירה פדרלית שנפתחה נגד האנטר בחשד להפרות של חוקי המס, הלבנת הון ועבירות לובינג. השבוע דיווחו כמה כלי תקשורת שהחקירה הזו התעצמה בתקופה האחרונה ושהחוקרים דנים בשאלה האם להמשיך בחקירה או להגיע לכתב אישום. מהדיווחים האלה אפשר להבין שיש בידי החוקרים חשדות מבוססים במסמכים ובעדים, אך גם נטען בהם שהחוקרים מתלבטים בשאלה כיצד להוכיח את אשמתו הישירה של האנטר בהתחשב בכך שהוא הודה בעבר בשימוש בסמים ועשוי להשתמש בהודאה הזו כדי להוכיח שהוא לא היה מודע למעשים שנעשו סביבו. האנטר ביידן, כמובן, טוען בקביעות שהוא לא הפר שום חוק.

    המרכיב המשלים לפן הפלילי הוא הפן הפוליטי. הפרשה הזו משמשת את הרפובליקנים כדי לתקוף את הנשיא ביידן תחת הטענה שאין זה ייתכן שהוא לא היה מודע למעשי בנו ברקע התכתבויות שבהן תועד האנטר משתמש בשם אביו כדי לקדם את האינטרסים הכלכליים שלו. טיעון נוסף הוא שהאנטר קיבל משכורות גבוהות מדי כיועץ לחברות אנרגיה בסין ובאוקראינה באופן שמעלה חשד שהתשלומים הללו נעשו רק בשל העובדה שהוא היה בנו של סגן הנשיא. לטיעונים הללו חסרות הוכחות, אך הרפובליקנים בהחלט מנסים לחפש כאלה - השבוע ביקש דונלד טראמפ מנשיא רוסיה לפרסם מידע על האנטר ביידן בתקווה למצוא מידע מפליל כל שהוא.

  • מדיסון קות'ורן הוא חבר קונגרס צעיר מטעם המפלגה הרפובליקנית. בבחירות 2020, בגיל 25, הוא נבחר לכהן בבית הנבחרים האמריקני והפך לאדם הצעיר ביותר, ולראשון שנולד בשנות ה-90, שנכנס לקונגרס. הוא משרת את תושבי מחוז 11 של קרוליינה הדרומית בכיסא שהיה שייך לראש הסגל של דונלד טראמפ - מארק מדוז. הוא נבחר לתפקיד למרות שטראמפ תמך באדם אחר שהתמודד נגדו בפריימריז. עוד קודם לכן, בגיל 18, הוא הפך למשותק חלקית בשני רגליו בשל תאונת דרכים בה היה מעורב ולפיכך הוא מתנייד בכיסא גלגלים.
  • עובדת היותו כה צעיר הייתה יכולה להפוך את קות'ורן למוקד של תשומת לב, בדומה לאלכסנדרה אוקסיו-קורטז מהצד הנגדי, אבל הוא בחר להתפרסם מסיבות אחרות: בשבועות האחרונים הוא נתפס כמה פעמים נוהג במהירות מופרזת לאחר שרישיונו בכלל נשלל ממנו, הוא הואשם בהטרדות מיניות ובהתנהגות מינית לא הולמת מצד כמה נשים שלמדו איתו בתיכון ולאחרונה הוא אף כינה את נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי "ביריון".

    אבל הסיפור המרכזי שלכד יותר תשומת לב הגיע השבוע, כאשר קות'ורן התארח בפודקאסט ותיאר את החיים שלו כאדם צעיר בקונגרס. הוא נשאל האם המציאות הוושינגטונית דומה לסדרה "בית הקלפים" והשיב בטענות הזויות על כך שהוא קיבל הזמנות להשתתף באורגיות מצד אנשים שהוא העריץ (חברי קונגרס בני 60 ו-70) וגם טען שהוא ראה מחוקקים שמובילים את המאבק נגד התמכרות לסמים מסניפים קוקאין (ע"י key bump).

    דבריו של קות'ורן חוללו זעם בקרב הרפובליקנים מאחר שהוא לא נקב בשמות ולא הציג ראיות. אחרי שיחת נזיפה עם מנהיג המפלגה קווין מקראתי נראה שהוא חזר בו מדבריו, אך הוא עדיין מסתכן בעונשים כמו סילוק מהוועדות או קידום יריביו בפריימריז. כך או אחרת, קות'ורן הפך להיות עוד פרצוף בעייתי למפלגתו.

    הוספת תגובה

    חדש יותר ישן יותר

    טופס יצירת קשר