סיכום שבועי: בחירות אמצע הקדנציה יוצאות לדרך וכותרות נוספות



בחירות אמצע הקדנציה:

בנובמבר הקרוב יועמדו לבחירת הציבור האמריקני כל 435 חברי בית הנבחרים, 35 מתוך 100 חברי הסנאט ו-39 מתוך 50 מושלי המדינות בארה"ב. אלה "בחירות אמצע הקדנציה" - מערכת הבחירות הגדולה ביותר בארה"ב שאיננה כוללת מרוץ לנשיאות. הבחירות הללו נתפסות כמבחן החשוב ביותר לנשיא המכהן ולמפלגתו בקונגרס ואפילו נחשבות כמנבאות את מה שעשוי לקרות בבחירות הבאות לנשיאות בעוד שנתיים.

אל הבחירות האלה מגיעים הדמוקרטים במצב קשה. הנשיא ג'ו ביידן לא זוכה לפופולריות בקרב הציבור האמריקני ועובדה זו משליכה על כל מורד מפלגתו. הסנאט מחולק 50/50 בין שני הצדדים כשסגנית הנשיא היא שמעניקה לדמוקרטים את הרוב. בבית הנבחרים הם מחזיקים ברוב זעום של כ-10 מושבים בלבד. כל אובדן של מושב אחד בסנאט וכל תזוזה קלה בבית הנבחרים יביאו למהפך רפובליקני שיהפכו את ביידן ל"ברווז צולע".

ובשבוע הקרוב זה יתחיל. עונת הפריימריז תצא לדרכה כאשר כל מדינה ומדינה תיגש בשבועות הקרובים לבחור את המועמדים של שתי המפלגות לשלל המשרות שיועמדו לבחירה בנובמבר. חלק מהמרוצים, במיוחד אלה לסנאט, יזכו לתשומת לב עצומה גם בשלב הפריימריז. בבלוג הזה נעקוב מדי שבוע אחר ההתרחשויות בדרך להבנת מאזן הכוחות בין שתי המפלגות לקראת הבחירות הכלליות. להלן לוח הזמנים לחודש הקרוב:

  • 3 במאי: כבר כאן נפגוש מרוץ מעניין - המרוץ לסנאט באוהיו. הסנאטור הרפובליקני המכהן, רוב פורטמן, הודיע על פרישה מהסנאט והלהיט בכך קרב ירושה על כסאו. בצד הרפובליקני יש מתמודדים רבים, ומתוכם החליט דונלד טראמפ לתמוך במועמדותו של הסופר ג'יי די ואנס שחיבר את רב-המכר "אלגיית הילבילי" (עליו מבוסס הסרט "יומני האפלצ'ים" בנטפליקס). ואנס ביקר את טראמפ בעבר אבל הפך לתומך נלהב בהווה. התמיכה של טראמפ הקפיצה את סיכויי ואנס לזכות במועמדות, אך גם עוררה זעם מצד השמרנים במדינה המעדיפים מתמודדים אחרים. המרוץ הפנימי הצמוד עשוי לענות על השאלה מה שווה תמיכה של טראמפ במערכת הבחירות הזו.
  • בצד הדמוקרטי צפוי חבר בית הנבחרים טים ראיין לזכות במועמדות מפלגתו, ובכך יינתן האות למערכת הבחירות הכללית בנובמבר שבה ינסו הדמוקרטים ככל כוחם להפוך את המושב הזה לטובתם במדינה שהחלה לנטות ימינה בחדות מאז 2016. לפי שעה צופים הסקרים והתחזיות יתרון לרפובליקנים בבחירות הכלליות.

  • 17 במאי: פריימריז משמעותיים למדי ייערכו בשתי מדינות - בפנסילבניה ובצפון קרוליינה. בשתיהן הודיעו הסנאטורים הרפובליקנים המכהנים, פט טומי וריצ'רד בר, על פרישתם מהסנאט; בשתי המדינות יש מרוץ רפובליקני צפוף שמתודלק על ידי תמיכה פומבית של טראמפ באחד מהמתמודדים; ובשתי המדינות הללו יעצבו הפריימריז את מבנה המרוץ הכללי כאשר התחזיות בשלב הזה צופות קרב צמוד מאוד בין שתי המפלגות בנובמבר.
  • פנסילבניה במיוחד זוכה לתשומת לב בשל הפריימריז הצמודים של הרפובליקנים לסנאט - טראמפ הביע תמיכה במועמדותו של איש הטלוויזיה ד"ר מהמט אוז, למרות הסתייגות של השמרנים ממנו וביקורת רבה שמופצת נגד עמדותיו הרפואיות לכאורה. בצד הדמוקרטי צפוי סגן המושל ג'ון פטרמן לזכות במועמדות, בדרך למרוץ צמוד בנובמבר. בפנסילבניה גם נראה מרוץ פתוח וצמוד להחלפת המושל הדמוקרטי שמנוע מלרוץ לכהונה נוספת - השליטה בתפקיד חשובה למדי לקראת הבחירות הבאות לנשיאות, שכן פנסילבניה היא מדינת מפתח.

  • 24 במאי: עוד שתי מדינות מעניינות יגשו לפריימריז. בג'ורג'יה נפגוש את אחד המרוצים החשובים ביותר של השנה - הסנאטור הדמוקרטי רפאל וורנוק, שנבחר לתפקיד בנסיבות חריגות ובקרב צמוד, יתמודד מול שחקן הפוטבול הרשל ווקר, שזוכה לתמיכת טראמפ ונהנה מסיכויים גבוהים לבצע מהפך רפובליקני. הפריימריז עצמם לא יהיו מותחים, אבל המרוץ הכללי צפוי ללכוד את תשומת הלב של כל המערכת הפוליטית כי הוא עשוי להכריע את השליטה בסנאט כולו. במרוץ לסנאט באלבמה נראה את ההיפך - הבחירות הכלליות לא יהיו מותחות, אבל הפריימריז יהיו חשובים כדי לקבוע מי יירש את הסנאטור הרפובליקני הפורש ריצ'רד שלבי.
  • בג'ורג'יה נפגוש עוד מרוץ חשוב - המושל הרפובליקני המכהן בריאן קמפ רץ לכהונה נוספת, אך הוא מאותגר בפריימריז על ידי הסנאטור לשעבר דיוויד פרדו שזוכה לתמיכת טראמפ ומעוניין בהדחת קמפ על רקע תוצאות הבחירות האחרונות לנשיאות שבהן הוכרז ג'ו ביידן כמנצח. אם זה לא מספיק, המרוץ צמוד גם במישור הכללי - הכוכבת הדמוקרטית סטייסי אברמס, שהיה לה חלק חשוב בניצחונות של ביידן ושל וורנוק בבחירות הקודמות, צפויה לזכות במועמדות הדמוקרטים ועתידה לאתגר כל מועמד רפובליקני שיעמוד מולה על משרת המושל.



    מכותרות השבוע:

  • הפריצה לקונגרס: הימים האחרונים עמדו בסימן הקלטות קווין מקארתי, מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים, שתועד מביע ביקורת משמעותית נגד דונלד טראמפ על רקע אירועי הפריצה לקונגרס. מקארתי חזר בהמשך לחיקו של טראמפ, ולכן ספג ביקורת מרובה לאורך כל השבוע. רצף הגילויים בסוגיה הזאת לא נגמר - מקארתי רצה לקרוא לטראמפ להתפטר מתפקידו; מיטש מקונל תהה סביב הפעלת התיקון ה-25 לחוקה; חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין העלתה את הרעיון של החלת ממשל צבאי; ורפובליקנים רבים תועדו מפצירים בטראמפ בזמן אמת להרגיע את המפגינים. ההקלטות וההתכתבויות שמתפרסמות מדי יום זוכות לסיקור תקשורתי נרחב בארה"ב.
  • בד בבד פורסם בשבוע החולף ש"ועדת ה-6 בינואר" של בית הנבחרים תתחיל לערוך שימועים פומביים החל מחודש יוני. חלקם יתוזמנו לשעות הפריים-טיים הטלוויזיוני כמה חודשים לפני בחירות אמצע הקדנציה.

  • הכלכלה האמריקנית: כאילו לא מספיקה האינפלציה הגבוהה בחודשים האחרונים, התבשרו האמריקנים בשבוע החולף שהכלכלה שלהם התכווצה במפתיע ב-1.4% ברבעון האחרון מול תחזית שצפתה צמיחה של 1.1% במונחים שנתיים. עובדה זו גררה את התקשורת הכלכלית לתהות האם ארה"ב בדרך למיתון בשנה הבאה, למרות שג'ו ביידן הדגיש שהוא "לא מודאג" מכך. שילוב של אינפלציה גבוהה ומיתון כלכלי עלול להזכיר לאמריקנים את נשכחות ה"סטגפלציה" של שנות ה-70 ולהעמיד את הבנק הפדרלי בדילמה איזה פעולות לנקוט ולתעדף.
  • גם המסחר הבורסאי סיפק בסוף החודש הזה חדשות רעות - מדד הנאסד"ק רשם באפריל את החודש הכי גרוע מאז 2008, מדד ה-S&P רשם את החודש הגרוע ביותר מאז הקורונה וגם הדאו ג'ונס ירד בחדות. מבלי להיכנס לסיבות לירידות הללו - יש להן כבר השלכה פוליטית: קריסה אפשרית של העמדה המניחה שאפשר לשווק להמונים את המצב הטוב של ארה"ב ברמה המאקרו-כלכלית גם אם האמריקנים מרגישים רע ברמה האישית.

  • הפסיקה נגד טראמפ: שופט מבית משפט בניו יורק הטיל בשבוע החולף קנס כספי על דונלד טראמפ בסך 10 אלף דולר ליום על סירובו לשתף פעולה עם החקירה שמנהלת התובעת הכללית של ניו יורק, לטישה ג'יימס, נגד "ארגון טראמפ". התביעה ביקשה מטראמפ למסור לה מסמכים, אך טראמפ לא מסר אותם ולכן נתבע בבית המשפט. ביהמ"ש לא קיבל את עמדתו, הרשיע אותו בביזיון בית הדין, וגזר עליו קנס יומי. טראמפ ניסה בהמשך השבוע לערער על הפסיקה בטענה שאין לו מסמכים למסור לתביעה בניו יורק, אך ערעורו נדחה.
  • סעיף 42: זהו סעיף שהתיר לממשל הפדרלי לחסום כניסה של מבקשי מקלט לארה"ב מחשש להפצת נגיף הקורונה. השימוש בסעיף התחיל בתקופת דונלד טראמפ אך הוארך כמה פעמים גם על ידי ג'ו ביידן שהתעקש לטעון שהחסימה הזאת נעשית מטעמים בריאותיים בלבד ולא כמדיניות הגירה לחסימת הגבול במקסיקו. עם היחלשות המגפה הודיע ביידן על ביטול הסעיף ועל פתיחת הגבולות למבקשי מקלט, אך עמדה זו הולידה ביקורת בקרב רפובליקנים ודמוקרטים כאחד שחוששים מגל מהגרים בגבול הדרומי. בשבוע החולף עצר שופט פדרלי את ביידן מלבטל את הסעיף, ובכך ניתנה לו דרך אלגנטית להימנע ממלחמה פנימית בתוך מפלגתו.
  • ארוחת הערב של כתבי הבית הלבן תחזור השנה לכותרות. עד 2016 נהגו נשיאי ארה"ב להגיע לאירוע כדי לשמוע קומיקאים ופוליטיקאים מתבדחים על חשבונם, אך מ-2016 והלאה סירב דונלד טראמפ להשתתף בחגיגה הזו. השנה צפוי ג'ו ביידן להשתתף באירוע ולספוג עקיצות ממגיש ה"דיילי שואו" טרוור נואה. האירוע ייערך בלילה הקרוב (בין שבת לראשון) בשעה 03:00 (שעון ישראל). הוא יהיה זמין לצפייה להלן:


  • הוספת תגובה

    חדש יותר ישן יותר

    טופס יצירת קשר