סיכום שבועי: הימים שאחרי ביטול פסיקת רו, מצב הכלכלה ובחירות האמצע

הרוחות בארה"ב עדיין סוערות בעקבות הכוונה לבטל את פסיקת "רו נגד וייד"; הנושאים הכלכליים שוב חזרו לשלוט בכותרות החדשות; וברקע נמשכה לה עונת הפריימריז של בחירות אמצע הקדנציה.



הימים שאחרי רו

הרוחות בארה"ב עדיין סוערות לאחר הדלפת ההחלטה המסתמנת של בית המשפט העליון לבטל את פסיקת "רו נגד וייד" שהתירה הפלות מלאכותיות. אלה הם האירועים המרכזיים מהשבוע החולף.

  • המחאה הציבורית: אחרי שהוקמו גדרות הגנה מול מבנה בית המשפט העליון בוושינגטון הבירה החליטו מפגינים רבים להגיע בתחילת השבוע אל ביתם הפרטי של שופטי העליון כדי למחות על הביטול האפשרי של פסיקת רו. אנשי המחאה התמקדו בעיקר בביתו של סמואל אליטו, שכתב את חוות הדעת המודלפת, ובבתיהם של נשיא ביהמ"ש ג'ון רוברטס והשופט ברט קוואנו שנחשבים לקולות המתונים ביותר מבין הרוב השמרני בעליון. הבחירה בהם המחישה את כוונותיהם של המוחים - הבעת זעם מצד אחד והטלת לחץ מהצד שני.
  • מחאה ציבורית מול בית פרטי של שופטים היא חריגה מאוד, ולכן היא הובילה רפובליקנים רבים להאשים את הנהגת הדמוקרטים על שאינה מגנה בחריפות את ההפגנות. חלק מטורי הדעה בעיתונות האמריקנית הצטרפו לבקשה לא להפגין נגד שופטים בביתם הפרטי. במקביל לכך הודיע התובע הכללי מריק גרלנד, שבעצמו היה מיועד להתמנות לעליון, כי משרד המשפטים יסייע בתגבור האבטחה האישית סביב השופטים. כמו כן, הסנאט האמריקני אישר במהירות ובפה-אחד הצעת חוק שתעניק הגנה גם למשפחות השופטים.

    לקראת סוף השבוע כבר התארגנה הפגנת מחאה ממוסדת יותר בעשרות ערים ברחבי ארה"ב נגד ביטול פסיקת רו, כשהבולטת שבהן מתוכננת להיערך בשעות אלה ממש בוושינגטון הבירה.

  • חקיקה כושלת: ביום חמישי ניסו הדמוקרטים בסנאט לאשר הצעה שתעגן בחוק הפדרלי את עקרונות פסיקת רו ותאסור על מדינות בארה"ב להגביל את זכות ההפלות. מלכתחילה לא היה לדמוקרטים את הרוב הדרוש, 60 קולות, כדי להתגבר על הפיליבסטר הרפובליקני, אך הם המשיכו עם ההצבעה כדי לחייב את הרפובליקנים להצביע נגד ההצעה ולרשום את הפלת החקיקה על שמם מתוך רצון לפגוע בהם ציבורית.
  • בתחילת השבוע היה נראה שההצבעה תהיה מפלגתית לחלוטין כאשר הסנאטוריות הרפובליקניות סוזן קולינס וליסה מרקאוסקי, שתומכות בהפלות, הודיעו מראש על כוונתן להתנגד לחקיקה הדמוקרטית, ובמקביל לכך הודיע הסנאטור הדמוקרטי בוב קייסי, שמתנגד להפלות, שהוא דווקא יתמוך בהצעת החוק של מפלגתו להגנה על הפלות (אביו של קייסי היה מושל פנסילבניה שעל שמו קרוי פסק דין קייסי מ-1992).

    החלוקה הסופית לא הייתה מפלגתית לגמרי - הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין, שמייצג את אחת המדינות האדומות ביותר בארה"ב (וירג'יניה המערבית), חצה את הקו והצביע עם הרפובליקנים נגד הצעת מפלגתו משום שלדבריו היא מרחיקת לכת. הוא הודיע שיתמוך בחקיקה פשוטה שתעגן את פסיקת רו בלבד - אך גם לה אין רוב בסנאט. בכך נסתם הגולל על האפשרות לכונן הגנה פדרלית על הזכות לבצע הפלות.

  • מערכת המשפט: ביום חמישי נפגשו שופטי העליון בפעם הראשונה מאז ההדלפה של טיוטת ההחלטה לבטל את פסיקת רו. פגישתם נערכה במתכונת הרגילה - השופטים לבדם בחדר סגור ומבודד. אלא שחשאיות הפגישות הללו לא מנעה את ההדלפה הקודמת, וההערכה בקרב עיתונאים רבים בארה"ב היא שהסכר נפרץ ונוכל מעתה לראות יותר הדלפות מבית המשפט. עם זאת, מהפגישה הראשונה הזו לא פורסם דבר.
  • ביום שישי סיפק השופט הוותיק ביותר על ספספלי בית המשפט העליון, קלרנס תומאס, שהוא גם השמרן ביותר שבחבורה, תגובה פומבית ראשונה להדלפה החריגה כשהוא הופיע בכנס שנערך בדאלאס. תומאס תיאר את המעשה כ"רע מאוד" וטען שההדלפה פגעה לנצח באמון הציבור במערכת המשפט - "וכשמאבדים את האמון זה משנה את המוסד שלנו בצורה יסודית. אנשים מתחילים להביט מעבר לכתף שלהם".

  • ההשפעה הפוליטית: החשש המרכזי של הדמוקרטים כעת איננו שונה ממה שהם הביעו מהרגע הראשון - חשד שהשופטים השמרנים יממשו את הרוב שלהם כדי לשנות תחומים נוספים כמו נישואים חד-מיניים, חוקי דת ואחזקת נשק. בנושא ההפלות אפשר לראות כעת כמה מדינות שפועלות כדי לגונן על הזכות הזו וכמה אחרות שמתכוננות לפסילתה. בד בבד רמז מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיטש מקונל, שהוא לא שולל חקיקה פדרלית שתאסור לחלוטין הפלות בארה"ב, אך טען שהוא לא יבטל את הפיליבסטר עבור זה.
  • הדמוקרטים כרגע מייחלים לתמרוץ קהל המצביעים לקראת בחירות אמצע הקדנציה בנובמבר - אך בינתיים אין כל תיעוד להשפעה כזאת. לא רק שההדלפה לא שינתה את מאזן הכוחות הפוליטי בארה"ב, אלא שנושא ההפלות לא הצליח לטפס במעלה הנושאים החשובים ביותר בסקרים האחרונים.



    מצב הכלכלה

    השבוע החולף עמד גם בסימן הנושאים הכלכליים ששלטו בכותרות החדשות - מהאינלפציה ומחירי הדלק ועד החוסרים בתרכובות מזון לתינוקות. אף אחת מהידיעות הללו לא הטיבה עם ממשל ביידן.

  • האינפלציה: הגם שהדו"ח החודשי שפורסם ביום רביעי הראה ירידה קלה בשיעור האינפלציה השנתית בארה"ב, עדיין עומד המדד על מספרי שיא של 40 שנה. במדד הליבה, ללא מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, עלו המחירים מעל למה שחזו הכלכלנים. ביידן טרח יום קודם לכן לשאת נאום מקדים שבו הוא אמנם הגדיר את האינפלציה כ"עדיפות עליונה", אך לא הציג צעדים מעשיים כל שהם לטיפול בבעיה. בנאומו הוא גם ציין את משבר הקורונה ואת המלחמה באוקראינה כגורמים המרכזיים לעליית המחירים.
  • כך או כך, האינפלציה הגואה משפיעה ישירות על החלטות הבנק הפדרלי מתחילת השנה ועד עתה להעלות בחדות את הריבית, והעלאת הריבית בתורה משפיעה על הבורסות האמריקניות שסיימו עוד כמה ימים של ירידות שערים במהלך השבוע החולף. הירידות הללו אינן מוגבלות לוול סטריט משום שהן מאיימות לאייד סכומי כסף רבים מהפנסיות של האמריקנים. במקביל לכל זה אישר הסנאט ביום חמישי כהונה נוספת לנגיד הפד ג'רום פאוול, במה שצפוי להבטיח את המשך המדיניות של העלאות הריבית.

  • מחירי הדלק: הדוגמה המובהקת ביותר לאינלפציה היא מחירי הדלק. הם אמנם ירדו במעט בשבועות האחרונים, בין היתר בשל פעולות ממשל ביידן לשחרר מיליוני חביות מעתודות הנפט של ארה"ב, אך לעת עתה הירידות נעצרו. ביום שלישי שברו מחירי הדלק שיא חדש ומאז ועד עכשיו הם המשיכו לעלות, כאשר לממשל ביידן אין עוד הרבה דרכים לטיפול בבעיה הזאת - חצי שנה לפני בחירות אמצע הקדנציה.
  • מצב האינפלציה ומחירי הדלק הובילו בשבוע החולף להתנגשות משמעותית בין הנשיא לבין הרפובליקנים. הסנאטור הרפובליקני ריק סקוט, לשעבר מושל פלורידה, הציג תוכנית בת 11 שלבים ל"הצלת אמריקה" ובהם צמצום הממשל והגבלתו. המאבק עם סקוט הביא את ביידן להשתמש בביטויים חריפים כנגדו וכנגד רבים מהרפבוליקנים - הוא כינה אותם כ-"Ultra MAGA" והגדיר אותם כקבוצה המסוכנת ביותר שראתה ארה"ב.

  • תרכובות מזון לתינוקות: שוב חזרו החוסרים לראש הכותרות בארה"ב, ושוב הופצו תמונות של מדפים ריקים בכלי התקשורת האמריקניים. הפעם מדובר היה בחוסר של תרכובות מזון לתינוקות שנגרם בשל משבר שרשרת האספקה המתמשך ובשל ריקול משמעותי של אחת מיצרניות הפורמולות הללו.
  • למרות שהאירוע שלט בכותרות החדשות לאורך כל השבוע החולף, נדרשו לממשל ביידן כמה ימים כדי להתערב בסוגיה באופן ישיר באמצעות פגישה עם יצרני הפורמולות. החוסר בתרכובות הללו מעורר תסכול רב בקרב משפחות רבות ברחבי ארה"ב שנתקעו בלי אמצעי הזנה חלופיים עבור ילדיהן.

  • הקורונה: הרבה מהמשברים הכלכליים של ארה"ב - האינפלציה, מחירי הדלק, החוסרים, ההתכווצות הכלכלית, הירידות בבורסה - מוסברים תמיד על ידי ממשל ביידן כהשלכות של משבר הקורונה.
  • בשבוע החולף ציינו האמריקנים מעל למיליון מתים מנגיף הקורונה, ובמקביל לכך מתמודדת ארה"ב כיום עם מה שנראה כמו גל נוסף של תחלואה המוביל לזינוק בהדבקות ולעלייה משמעותית באשפוזים.



    בחירות אמצע הקדנציה

    גם בשבוע החולף נמשכה לה עונת הפריימריז של בחירות אמצע הקדנציה. ביום שלישי האחרון היו אלה נברסקה ומערב וירג'יניה שהלכו לקלפיות, וביום שלישי הקרוב ילכו אל הקלפי 5 מדינות נוספות.

    בנברסקה פגש דונלד טראמפ את ההפסד הראשון שלו השנה כאשר המתמודד שבו הוא תמך לתפקיד מושל המדינה, צ'ארלס הרבסטר, הפסיד בפריימריז למתמודד אחר, ג'ים פילן. הרבסטר התמודד עם האשמות על הטרדה מינית, בעוד פילן זכה לתמיכת המושל היוצא שהיה מנוע מלרוץ לכהונה נוספת. נברסקה ומערב וירג'יניה הן מדינות אדומות לחלוטין, כך שהמנצח בפריימריז הרפובליקנים צפוי לזכות בבחירות הכלליות.

    בויר'גיניה המערבית נאלצו שני חברי קונגרס רפובליקנים להתמודד זה מול זה על אותו הכיסא בגלל צמצום מספר המושבים של המדינה בבית הנבחרים. אחד מהם, אלכס מוני, זכה לתמיכת טראמפ וניצח במרוץ - ובכך הוא הפך את דיוויד מקינלי לחבר בית הנבחרים הראשון שהודח מתפקידו השנה. מקינלי הפסיד על אף שהוא זכה לתמיכת מושל המדינה המכהן ולתמיכתו של הסנאטור הדמוקרטי המשפיע ג'ו מנצ'ין.

    ביום שלישי הקרוב יגשו 5 מדינות נוספות אל הקלפיות - פנסילבניה, צפון קרוליינה, אורגון, קנטקי ואיידהו. בכל המדינות הללו יוכלו התושבים לבחור את מועמדי שתי המפלגות לשלל התפקידים העומדים לבחירה. תשומת הלב תינתן בעיקר למרוץ הצפוף והצמוד שנערך לסנאט מטעם פנסילבניה.

    הסנאטור הרפובליקני מפנסילבניה, פט טומי, הודיע על פרישתו מהסנאט ויצר בכך מרוץ פתוח במדינה מתנדנדת שעשויה להכריע את השליטה בסנאט כולו. הפריימריז בצד הרפובליקני סוערים למדי כאשר מצד אחד נמצא מנחה הטלוויזיה מהמט אוז הזוכה לתמיכתו של טראמפ אך גם לביקורת רבה, מהצד השני נמצאת הסופרת קאתי ברנט שזוכה לפופולריות גוברת, ומהצד השלישי נמצא איש העסקים דיוויד מקורמיק.

    במרוץ הפנימי הזה בוזבז כסף רב על הזכות לנצח במועמדות הרפובליקנית ולהתחרות במועמד הדמוקרטי המיועד, סגן המושל ג'ון פטרמן. בימים האחרונים נהנתה ברנט, אפרו-אמריקנית שרצה על טיקט של טראמפיזם, לפופולריות גואה אחרי שסיפרה כיצד נולדה מאונס של אמא שלה שסירבה לבצע הפלה. התחזקותה יצרה לחץ בקרב הממסד הרפובליקני שחושש ממתמודדת קיצונית מדי שתפסיד לדמוקרטים בבחירות הכלליות, ואף הובילה את טראמפ בעצמו להוציא הודעה שלא להצביע לה כי היא "חסרת סיכוי" לזכות במושב.

    הן המרוץ הפנימי והן המרוץ הכללי בפנסילבניה צפויים להיות מרתקים וצמודים. התוצאות בפריימריז ישליכו באופן ישיר על הבחירות הכלליות של נובמבר, ואת התוצאות עוד נפענח בשבוע הבא.



    הוספת תגובה

    חדש יותר ישן יותר

    טופס יצירת קשר