סיכום שבועי: הבחירות המקדימות לקונגרס מספקות כותרות

השבוע החולף בארצות הברית היה עמוס בכותרות.

השבוע התחיל עם אירוע הירי בבאפלו שהותיר 10 משפחות מפורקות כאשר תומך עליונות לבנה ביצע טבח במרכז קניות בשכונה אפרו-אמריקנית. שוב הזדעזעה אמריקה מהמניפסט הגזעני של היורה, מהשידור החי של האירוע, ומהתוצאות הטרגיות. הנשיא ביידן ביקר במקום, והיורה עצמו הועמד לדין עוד השבוע.

בתחום הכלכלי המשיכו מחירי הדלק בארה"ב לשבור שיא אחר שיא, והמדדים המרכזיים בבורסות האמריקניות סגרו עוד שבוע של ירידות. המחסור החמור בתרכובות מזון לתינוקות כיכב בכל מהדורות החדשות והוביל את ביידן לחתום על צו חירום המורה על הגברת ייצור הפורמולות לצד ייבוא המוני שלהן מחו"ל.

בתחום יחסי החוץ אישר הקונגרס סיוע של 40 מיליארד דולר לאוקראינה. לקראת סוף השבוע אירח ביידן, מהרגע להרגע, את מנהיגי שוודיה ופינלנד שרוצות להיכנס לנאט"ו. בסוף השבוע טס הנשיא לביקור ראשון בן כמה ימים במזרח אסיה כדי להגביר את השותפות הכלכלית באזור לאור התעצמותה של סין.

ובענייני בריאות - הקורנה בארה"ב מזנקת בחדות עם מעל 100 אלף הדבקות ביום. בד בבד התגלה השבוע מקרה ראשון של "אבעבועות הקוף" בארה"ב לצד עוד 6 מקרים שנחקרים כחשודים.

אבל האירוע הפוליטי החשוב של השבוע הוא הפריימריז של בחירות אמצע הקדנציה.



בחירות אמצע הקדנציה

למי מכם שלא עוקב - תקציר: בנובמבר הקרוב יועמדו לבחירה כל 435 חברי בית הנבחרים, 35 מתוך 100 חברי הסנאט ו-39 מתוך 50 מושלי המדינות בארה"ב. הדמוקרטים שולטים כעת בשני בתי הקונגרס בפער זעום מאוד, וכל תזוזה קלה בכמה מושבים עשויה להביא מהפך רפובליקני שיותיר את הנשיא המכהן עם תווית אכזרית של "ברווז צולע" ובלי יכולת לחוקק חוקים עד לבחירות הבאות לנשיאות בעוד שנתיים.

עד לבחירות הכלליות בנובמבר יש זמן רב, אבל כבר בשבועות האלה ניגשות המדינות בארה"ב בזו אחר זו להצביע בשלב הבחירות המקדימות - הפריימריז. בשלב הזה יכולים האזרחים לבחור את המועמדים של שתי המפלגות שיתחרו ביניהם בנובמבר. בדרך כלל שיעור ההצבעה בבחירות המקדימות נמוך יותר מהבחירות הכלליות, ומצביעי הפריימריז נמנים לרוב על גרעין המצביעים הנוקשה ביותר של המפלגות.

הרכב המצביעים בפריימריז הופך את האירוע למעניין. עד כמה שהבחירות הכלליות נתפסות הרות גורל לנשיאותו של ג'ו ביידן, הרי שהבחירות המקדימות נתפסות כחשובות עבור מי שכיהן לפניו בתפקיד - דונלד טראמפ. טראמפ החליט לתמוך במתמודדים רבים בפריימריז הרפובליקניים וניסה להיות "ממליך המלכים" של מפלגתו. תוצאות הפריימריז יעזרו לנו להבין עד כמה חזק כוחו בקרב קהל המצביעים השמרני.

כמו כן, זהות המנצחים בבחירות המקדימות עשויה לעצב את מבנה הבחירות הכלליות - ומכאן עניין נוסף בפריימריז הללו. הסנאט, במיוחד, יהווה השנה מוקד של תשומת לב בשל העובדה שהרפובליקנים יצטרכו להטות מושב אחד בלבד (מבין המושבים המתנדנדים לעיל) כדי להשתלט על הבית כולו.



הפריימריז של ה-17 במאי

ביום שלישי האחרון ניגשו 5 מדינות בארה"ב לבחור את המועמדים שלהם בפריימריז, בהן גם פנסילבניה וקרוליינה הצפונית החשובות. זה היה יום הפריימריז הגדול ביותר עד כה. הדמוקרטים יצאו מרוצים מהמועמדים שנבחרו, וגם טראמפ נהנה בינתיים מהצלחה מרובה במפלגתו. זה סיכום התוצאות:

בפריימריז לסנאט בפנסילבניה אמנם אין עדיין תוצאה סופית אך המועמד של טראמפ, ד"ר אוז, מוביל בפער קטן על איש העסקים דיוויד מקורמיק באירוע שצפוי להסתיים בספירה חוזרת. בצד הדמוקרטי ניצח סגן המושל ג'ון פטרמן שלקה בשבץ ביום שישי והחמיץ את ליל הפריימריז. כך או כך מובטח קרב צמוד על המושב, שמוחזק בידי הסנאטור הרפובליקני הפורש פט טומי, בזמן שהדמוקרטים מייחלים להשתלטות עליו באופן שייתן להם סיכוי טוב לשמור על הרוב שלהם בסנאט. פנסילבניה היא אחת ממדינות המפתח המתנדנדות.

בפריימריז למושל פנסילבניה חוגגים הדמוקרטים את העובדה שבצד הרפובליקני ניצח דאג מסטריאנו - בעל ברית של טראמפ שנחשב מועמד קיצוני, כזה שתמך בביטול תוצאות הבחירות לנשיאות והשתתף באירועי ההסתערות על הקונגרס. מועמדותו נותנת סיכוי לדמוקרטים לשמור על תפקיד המושל ביד המועמד הנבחר מצדם - התובע הכללי במדינה ג'וש שפירו שמתיימר להיות המושל היהודי השלישי בתולדות מדינתו.

בפריימריז לסנאט בקרוליינה הצפונית הצליח המועמד של טראמפ, חבר הקונגרס טד באד, להביס את המועמד הרפובליקני הממסדי, המושל לשעבר פט מקרורי. בצד הדמוקרטי ניצחה שרי ביזלי, שכיהנה בעבר כנשיאת בית המשפט העליון המקומי. במושב הזה מחזיק הסנאטור הרפובליקני הפורש ריצ'רד בר, במה שנותן שביב תקווה לדמוקרטים שאולי הם יצליחו לבצע מהפך שיאפשר להם לשמור על הסנאט.

הפריימריז לבית הנבחרים בשתי המדינות לעיל סיפקו גם הם כותרות: חבר הקונגרס השערורייתי מדיסון קות'ורן, שמייצג את המחוז ה-11 של צפון קרוליינה, הפסיד בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית והודח מבית הנבחרים למרות שטראמפ תמך בו בימים האחרונים. במחוז ה-12 של פנסילבניה ניצחה מועמדת ה-Squad סאמר לי את המועמד הממסדי (והיהודי) סטיב אירווין בפריימריז הפנימיים של הדמוקרטים.

בקנטקי, באורגון ובאיידהו היו פריימריז לסנאט ולתפקידי המושל, אך המדינות הללו לא מתנדנדות ונוטות לכיוון ברור (קנטקי ואיידהו לרפובליקנים ואורגון לדמוקרטים). באיידהו הצליח המועמד הרפובליקני הממסדי, המושל המכהן בראד ליטל, לנצח את המועמדת של טראמפ, סגנית המושל ג'ניס מגיאן.



הפריימריז של ה-24 במאי

ביום שלישי הקרוב יימשכו הפריימריז ב-3 מדינות נוספות. הפעם תלכוד מדינה אחת את תשומת הלב - ג'ורג'יה. המדינה האדומה הזו החלה לנטות לכיוון הדמוקרטים לאחרונה, וב-2020 היא העניקה להם את הנשיאות ואת הסנאט גם יחד. השנה ייערכו בה בחירות צמודות מאוד לסנאט ולתפקיד המושל.

הפריימריז לסנאט בג'ורג'יה אמנם לא יהיו מעניינים במיוחד, כי כבר עכשיו אפשר לומר שהסנאטור הדמוקרטי המכהן רפאל וורנוק יזכה במועמדות מפלגתו ושחקן הפוטבול הרשל ווקר יזכה במועמדות הרפובליקנית, אבל המרוץ הכללי צפוי להיות צמוד ביותר. הרפובליקנים צריכים להפוך רק מושב אחד כדי להשתלט על הסנאט, וג'ורג'יה היא הסיכוי הטוב ביותר מבחינתם. וורנוק זכה במושב הזה בבחירות הקודמות בפער מזערי ומול מועמדת חלשה, אבל השנה הוא ייאלץ לגונן על עצמו מול מועמד סולידי ופופולרי הזוכה לתמיכת טראמפ.

הפריימריז למושל ג'ורג'יה גם כן צפויים מראש, אך עדיין מעניינים. בצד הרפובליקני מתחולל קרב איתנים בין מייק פנס שתומך במועמדות המושל המכהן בריאן קמפ למול דונלד טראמפ שתומך במועמדותו של הסנאטור לשעבר דיוויד פרדו. לפי כל הסימנים עתיד פנס לגבור על הבוס שלו לשעבר. בצד השני צפויה הכוכבת הדמוקרטית סטייסי אברמס לזכות במועמדות מפלגתה בדרך למרוץ כללי צמוד מאוד מול קמפ. אברמס היא זו שזוקפים לזכותה את הפיכתה של ג'ורג'יה למדינה מתנדנדת בשל יכולתה להניע מצביעים.

הפריימריז לסנאט באלבמה יקבעו מי יירש את הסנאטור הרפובליקני הפורש ריצ'רד שלבי. זוהי מדינה אדומה, כך שהמנצח בפריימריז יזכה בבחירות הכלליות. על התפקיד מתמודדת קייטי בריט, אשת הממסד, מול חבר הקונגרס מו ברוקס שזכה בעבר לתמיכת טראמפ עד שטראמפ חזר בו מתמיכתו.

הפריימריז למושל ארקנסו יכללו שם אחד בולט ומפורסם - דוברת הבית הלבן לשעבר שרה האקבי-סנדרס ובתו של מושל המדינה לשעבר מייק האקבי. היא צפויה לזכות במועמדות הרפובליקנית ובהמשך גם בתפקיד עצמו, והיא עתידה להיות האישה הראשונה אי פעם שתכהן כמושלת המדינה.

אחרי השבוע הזה ייצאו הפריימריז לפגרה עד ה-6 ביוני.



הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר