סיכום שבועי: השבוע המוצלח של ביידן ובחירות אמצע הקדנציה

ימים טובים לביידן:

שנה וחצי לתוך כהונתו ו-3 חודשים לפני שעלול להיגזר עתידו הפוליטי רווה הנשיא ביידן לאחרונה כמה ימים של נחת עם שורה של כותרות חיוביות שהצליחו לרגע לשנות את ספינת נשיאותו.

במוקד הבשורות החיוביות עבור ביידן הייתה החקיקה בקונגרס שהחלה להתקדם אחרי חודשים של קיפאון. מבין כל הבעיות שאיתן התמודד הנשיא עד היום - פנימיות וחיצוניות - היה המצב בקונגרס מעין כישלון אישי שלו, שהרי הוא היה אמור להכיר את גבעת הקפיטול כמו את כף ידו אחרי עשרות שנות כהונה בסנאט. אלא שמלבד תוכנית אחת, תוכנית התשתיות, לא הצליח ביידן לקדם חקיקה גדולה בקונגרס בזמן שחברי מפלגתו שקעו בקרבות פנימיים שאותן הוא לא הצליח לפתור. תוכנית הדגל שלו, Build Back Better, שילמה בשל כך את המחיר ונקרעה לחתיכות בקרב שהתנהל בין המרכז המתון של המפלגה למחנה השמאלי הפרוגרסיבי.

ייתכן שהקרבה לבחירות האמצע לקונגרס דחקה במחוקקים רבים להתחיל להתפשר: בשבועות האחרונים הצליחו שתי המפלגות הגדולות להעביר חקיקה כמעט דמיונית שנועדה להילחם באירועי הירי ההמוניים בארה"ב באמצעות קידום הגבלות על רכישת נשק ומימון מערכות הגנה למוסדות חינוך. לאחר מכן הצליחו הדמוקרטים להעביר חקיקה דו-מפלגתית שתשקיע הון עתק בהטבות מס לחברות טכנולוגיה כדי שיקימו מפעלי שבבים בארה"ב. בשבוע החולף שוב התגייסו הדמוקרטים והרפובליקנים, אחרי כיפופי ידיים ממושכים, ואישרו חקיקה שתסייע ללוחמים שנחשפו לזיהום במהלך שירותם הצבאי. לפתע משהו השתחרר במעלה הגבעה.

ומעל לכל זה - הדובדבן שבקצפת: כל המפלגה הדמוקרטית התיישרה בשבוע האחרון כאיש אחד כדי לקדם מחדש את התוכנית הכלכלית של הנשיא, "Build Back Better", שתשקיע מיליארדי דולרים בהגנה על איכות הסביבה ובהרחבת ביטוחי הבריאות לצד יצירת מס מינימום לתאגידים גדולים וסגירת פרצות מס. שני הסנאטורים המתונים, ג'ו מנצ'ין וקירסטן סינמה, הודיעו בזה אחר זה על תמיכתם בתוכנית במה שהבטיח לה את הרוב הדרוש. אחרי אישור התוכנית יוכל ביידן לקדם אותה במסע הופעות מול הציבור האמריקני.

אחוזי התמיכה של ביידן בממוצעי הסקרים של Real Clear Politics

לצד כל זה גם נהנה ביידן מפתרון הולך ומזדחל לבעיה הכלכלית הגדולה ביותר שעומדת בפני בוחריו - מחירי הדלק. נכון להיום ירדו המחירים באופן עקבי למשך 6 שבועות רצופים ובפעם הראשונה הם הגיעו לרמה שבה הם היו טרם הפלישה הרוסית לאוקראינה. במישור הכללי עדיין מתמודדת ארה"ב עם אינפלציה גואה שבעקבותיה העלאות ריבית חדות, אך ירידת מחירי הדלק כמעט מבטיחה התקררות של כל יתר המוצרים בשוק. בה בעת פורסמו השבוע נתוני התעסוקה שהראו כי השוק איננו מושפע בינתיים מהעלאות הריבית - לשמחתו של הנשיא. שיעור האבטלה, באופן מפתיע, המשיך לרדת, והיקף המשרות החדשות זינק לשיא מתחילת השנה.

הצלע השלישית במשולש הכותרות החיוביות לביידן הגיעה מבחוץ. כ-20 שנה אחרי מתקפת הטרור האימתנית על אדמתה, וכ-10 שנים אחרי חיסולו של המוח המרכזי שעמד מאחוריה, הצליחו האמריקנים לחסל גם את הבא בתור בחשיבותו - מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי. על החשיבות המבצעית של החיסול בקאבול אפשר להתווכח, אך על סמליותו של סגירת החשבון עם מי שאחראי למותם של 3 אלף אמריקנים לא היה הרבה ויכוח. ביידן זכה לסיקור תקשורתי חיובי מימין ומשמאל וקיבל תשבחות משני קצוות הפוליטיקה.

שילוב הכותרות האלה, כך נראה, בא לידי ביטוי בסקרים המתפרסמים מדי יום בארה"ב ובודקים את הפופולריות של הנשיא. בתוך כמה ימים זינק שיעור התמיכה בביידן בכ-8% מנקודת השפל שאליה הידרדר בעקביות מאז אוגוסט אשתקד. זהו הזינוק החד ביותר בפופולריות שלו מאז כניסתו לתפקיד.

בפני הנשיא עדיין עומדים אתגרים רבים - מהמצב הכלכלי והאינפלציה הגואה, דרך משברים מזדמנים כמו ההצפות בקנטקי ואבעבועות הקוף, ועד נושאי חוץ כמו ביקורה של ננסי פלוסי בטיוואן וההסלמה שבעקבותיו. אך לפחות לשבוע אחד היה יכול הנשיא לרוות נחת ולראות את התמיכה בו עולה.



בחירות אמצע הקדנציה:

עוד שתי כותרות חיוביות סחט הנשיא ביידן השבוע מבחירות האמצע לקונגרס.

בקנזס הצביעו תושבי המדינה נגד ביטול הזכות של נשים לבצע הפלות מלאכותיות בשטחי המדינה. ברוב של 59% מול 41% דחו התושבים את ההצעה לשנות את החוקה ולמחוק את הזכות החוקתית להפלות, במה שהיה למשאל העם הראשון שנעשה בארה"ב לאחר החלטת בית המשפט העליון לבטל את פסיקת "רו נגד וייד". עבור דמוקרטים רבים הייתה ההחלטה הזו סמל לכך שרוב הציבור תומך בהפלות - גם כאשר זה עולה להצבעה במדינה רפובליקנית ושמרנית. בצד הרפובליקני ציינו בסיפוק שזו הייתה המטרה המרכזית של שופטי העליון - להעביר את ההכרעה לידי העם. מספר המשתתפים בהצבעה הגיע לשיא של כמיליון מצביעים.

במקביל לכך אפשר היה השבוע לראות כיצד משפיעה סוגיית ההפלות, לצד נושאים נוספים, על החלוקה הפוליטית בארה"ב. מאז שפורסם פסק הדין ההוא ירד כוחם של הרפובליקנים בסקרי כוונות ההצבעה לקונגרס לצד התחזקות מתונה של המפלגה הדמוקרטית. בד בבד נהנו הדמוקרטים השבוע משורה של סקרים חיוביים במדינות המפתח לסנאט, כמו פנסילבניה ואוהיו, שעשויות להכריע את השליטה בסנאט כולו. כמו כן, בפריימריז שנערכו ביום שלישי האחרון הצליחו כמה מתמודדים רפובליקנים הנחשבים קיצוניים למדי לזכות במועמדות מפלגתם במה שמעודד את הדמוקרטים מתוך ציפייה שהקרב מולם בנובמבר יהיה קל יותר.

מלבד קנזס סיפקו הפריימריז של בחירות האמצע ביום שלישי עוד כותרות:

באריזונה נחל דונלד טראמפ ניצחון משולש - המועמד שלו לסנאט, המועמדת שלו לתפקיד מושל המדינה, והמועמד שלו לתפקיד התובע הכללי זכו בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית. שלושתם נמנים על חבורת תומכי תיאוריות הקונספירציה על זיוף תוצאות הבחירות, והניצחון של שלושתם יכול להיחשב כהישג אישי גדול לטראמפ מול סגן הנשיא לשעבר מייק פנס. דמוקרטים רבים, כאמור לעיל, רואים בכך עובדה חיובית, משום שהם מניחים שמועמדים קיצוניים מדי יהוו תחרות קלה יותר. העמדה הזו, צריך להזכיר, פשטה את הרגל בבחירות 2016, אך ישנם מספיק דמוקרטים שעדיין אוחזים בה ואף מעודדים מועמדים קיצוניים.

הניצחונות של טראמפ באריזונה הצטרפו לעוד שורת ניצחונות שמועמדים של טראמפ השיגו במרוצים על תפקידי מזכירי המדינה במדינות השונות בארה"ב. סמכויות התפקיד הזה במישור המקומי, להבדיל מן המישור הלאומי, נמצאות בעניינים המקומיים, ו"מזכיר המדינה" הוא למעשה מעין "שר פנים" שאחראי על ניהול מערכת הבחירות ועל כלליה. העובדה שרבים מהמתמודדים הרפובליקנים שזכו בפריימריז לתפקידים הללו מאמינים שהבחירות האחרונות לנשיאות זויפו מעלה דאגה בקרב דמוקרטים רבים. עם זאת, צריך לציין שבקנזס הצליח מזכיר המדינה הרפובליקני לזכות במועמדות מפלגתו למרות התנגדותו לטענות הזיופים.

במישיגן הצליחה מועמדת של טראמפ, מכחישת בחירות, לזכות במועמדות הרפובליקנית מול המושלת הדמוקרטית המכהנת גרטשן ויטמר שאותה חולמים הרפובליקנים להדיח מתפקידה. כמו כן, חבר קונגרס רפובליקני שהצביע בעד הדחת טראמפ בבית הנבחרים איבד את משרתו מול מתמודד שהציב טראמפ מולו. ובנוסף, במערכת בחירות שזכתה לתשומת לב דווקא בתוככי המפלגה הדמוקרטית, הצליח הלובי הישראלי להביא להדחה של חבר קונגרס יהודי, אנדי לוין שמו, בטענה שהוא עוין לישראל. לוין זכה לתמיכתו של הסנאטור ברני סנדרס במה שסימן מאבק פנימי בין המחנה המתון למחנה הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית.

בוושינגטון הצליחו שני חברי קונגרס רפובליקנים שהצביעו בעד הדחת טראמפ לזכות ברוב ולהבטיח את הצבת שמם בבחירות הכלליות בנובמבר, אך הסיכוי של שניהם לנצח את המועמדים הדמוקרטים שהוצבו מולם נראה נמוך למדי. בכך נותרה רק חברת קונגרס אחת מבין ה-10 הרפובליקנים שהצביעו בעד הדחת טראמפ בבית הנבחרים, ליז צ'ייני, שעדיין לא יודעת את גורלה. היא תועמד לבחירה ב-16 באוגוסט.

כל הניצחונות הללו ממחישים עד כמה גדול כוחו של דונלד טראמפ במפלגה הרפובליקנית. למעשה, כוחו כה רב עד שמארגני הועידה השמרנית הגדולה CPAC שמתכנסת בימים אלו נתנו לו את התואר "הנואם המרכזי" תוך היעדרות בולטת של בכירים אחרים דוגמת מושל פלורידה רון דה-סנטיס, סגן הנשיא לשעבר מייק פנס ומושל טקסס גרג אבוט שבשטחי מדינתו נערכת הועידה. נאומו של טראמפ ייערך ביום האחרון של הועידה, ביום שבת, מיד אחרי המשאל הקבוע שבו נשאלים באי הועידה במי הם יתמכו בבחירות לנשיאות. בסקר הקודם צנח טראמפ ל-59% תמיכה מול 70% לפני כן, במה שמעלה את השאלה: איך ייראו התוצאות הפעם?



הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר