סיכום שבועי: כל הפרשיות של טראמפ

לא תצליחו למצוא יום אחד מהשבוע החולף שבו נעדר השם "טראמפ" מכותרות אתרי האינטרנט, משידורי מהדורות חדשות ומעמודי השער של העיתונים בארה"ב. יום אחרי יום הוא השתלט על תשומת הלב הציבורית עם שלל התפתחויות שהתרחשו השבוע בשורת החקירות שמתנהלות סביבו.

בנקודת הזמן הזו שווה לעצור לרגע ולהעיף מבט מלמעלה על כל החקירות שאופפות את טראמפ - ובמיוחד על 6 המרכזיות שמסחררות אותו בשנה האחרונה: פרשת המסמכים, החקירה בג'ורג'יה, ועדת ה-6 בינואר והחקירה הפלילית שלצדה, וכן שתי החקירות שמתנהלות זו לצד זו בניו יורק.

לחצו כאן, להלן, על התמונות הללו, כדי לקבל סיכום תמציתי של כל פרשה וחקירה. מיד לאחריהן ניגש למלאכת הסיכום השבועי, משום שבכל אחת מהן היו התפתחויות בשבוע הזה.

פרשת המסמכים
חקירה פלילית שמנהל משרד המשפטים סביב טראמפ בחשד להפרת חוקים פדרליים בשל לקיחת מסמכים מהבית הלבן למעונו הפרטי.
החקירה בג'ורג'יה
חקירה פלילית של תובעת מאטלנטה בחשד שטראמפ ניסה להטות את תוצאות הבחירות בג'ורג'יה בשיחה שקיים עם מזכיר המדינה.
ועדת ה-6 בינואר
ועדת חקירה של בית הנבחרים סביב ניסיונו של טראמפ ואנשיו לשנות את תוצאות הבחירות לנשיאות וסביב מעשיו ביום הפריצה לקונגרס.
חקירת ה-6 בינואר
חקירה פלילית של משרד המשפטים נגד המפגינים שהשתתפו בהסתערות על הקונגרס וסביבת טראמפ שניסתה להטות את הבחירות.
החקירה בניו יורק
חקירה אזרחית שמנהלת התובעת הכללית של ניו יורק ועוסקת בחשד שטראמפ ניפח את שווים של נכסיו במטרה לקבל הטבות כלכליות.
החקירה במנהטן
חקירה פלילית שמנהלת התביעה של מנהטן בחשד להגשת מסמכים כוזבים ולהפרת חוקי המס על ידי ארגון טראמפ ועל ידי משפחתו.


ההתפתחויות בפרשת המסמכים:

פוסט מורחב לגבי פרשת המסמכים של טראמפ - לחצו כאן.

  • פרסום התצהיר - בכל הימים שאחרי הפשיטה של ה-FBI על מעונו של טראמפ דרשו רפובליקנים רבים לחשוף לציבור את המסמכים שהובילו להחלטה. חלק מהם אכן פורסמו בהסכמת הצדדים, אך התצהיר המרכזי שעל יסודו אושר צו החיפוש לא פורסם. השבוע החליט השופט בתיק לקבל חלקית את בקשת טראמפ והתקשורת לפרסם את התצהיר בשל העניין הציבורי בו, והוא הקציב לממשל הפדרלי שבוע כדי להכין גרסה מצונזרת של המסמך. משרד המשפטים, כצפוי, הביע חשש מפגיעה בחקירה ולכן התנגד לחשיפת התצהיר. במסמך הזה צפויות להימצא הסיבות שהובילו את החוקרים לבקש צו חיפוש במעונו הפרטי של טראמפ.
  • התקדמות החקירה - לאורך השבוע נחשפו פרטים חדשים על החקירה, כמו העובדה שהיא נמצאת בראשיתה וצפויה להימשך חודשים רבים ושסוכני הממשל הפדרלי עדיין בודקים את התכנים בכל הקופסאות שנלקחו מהמעון במאר-א-לאגו. כמו כן פורסם שאנשים מסביבתו הקרובה של טראמפ, בהם יועצו המשפטי פט סיפולוני, עברו תשאול על ידי ה-FBI בנוגע למסמכים. במקביל לכך התיר השופט לפרסם את צו איסור הפרסום שהוצא בתחילת הפרשה, והמסמך הזה הצטרף לצו החיפוש ול"קבלה" שפורסמו בשבוע שעבר.
  • חשיפת הסוכנים - המאבק בין טראמפ לבין משרד המשפטים לא הסתכם בכותלי בית המשפט. במהלך השבוע חשף אתר "ברייטברט" שמזוהה עם טראמפ את השמות של 3 סוכני FBI שהיו חתומים על צו החיפוש ועל הקבלה שבעקבותיה. בה בעת פרסמו כמה כלי תקשורת מרכזיים שטראמפ שוקל לפרסם לציבור תיעוד וידאו של הפשיטה, במה שעשוי לחשוף סוכנים נוספים. על הרקע הזה פרסם השבוע המשרד להגנת המולדת הודעה חריגה המזהירה מפני איומים הולכים וגוברים לעובדי הממשל הפדרלי אחרי הפשיטה.
  • המשך מאבק - לאור האשמות חריפות על פגיעה בביטחון המדינה ומול חשדות פליליים להפרת חוקים פדרליים, המשיך השבוע טראמפ במאבק שלו מול הממשלה. בתחילת השבוע הוא עדכן שהדרכונים שלו נלקחו בפשיטה על מעונו, ואכן משרד המשפטים הודה בטעות ושלח לו אותם בחזרה. בהמשך השבוע הוא התראיין ל-Fox News עם קריאה "להוריד את הטמפרטורה" מחד, אך עם התקפה על ה-FBI מאידך. לקראת סופ"ש הוא פרסם מסמך המתאר כיצד הוא הסיר את הסיווג הביטחוני מאחד הקלסרים שהוא לקח, ללא הוכחה להסרת הסיווג מהמסמכים האחרים. בכירים לשעבר בממשלו תיארו את טענות הסרת הסיווג כ"מגוחכות".


  • ההתפתחויות בחקירה של ג'ורג'יה:

  • חקירת ג'וליאני - למשך 6 שעות עבר השבוע יועצו הקרוב של טראמפ, רודי ג'וליאני, תשאול מול "חבר מושבעים גדול" במסגרת החקירה הפלילית שמנהלת התביעה באטלנטה נגד סביבת טראמפ בחשד להטיית תוצאות הבחירות בג'ורג'יה. ג'וליאני עודכן מראש שהוא חשוד בעבירות פליליות, שהוא אישיות מרכזית בחקירה ושהוא עשוי להתמודד עם כתב אישום. במשך שבועות הוא נאבק בזימון שהוצא לו, אך בקשותיו נדחו. לא ידוע כיצד התנהלה החקירה, אבל סביר שג'וליאני השתמש בחיסיון עו"ד-לקוח כדי לגונן על טראמפ.
  • עדים נוספים - ג'וליאני הוא הבכיר ביותר מסביבת טראמפ שחשוד בפלילים, והוא הראשון מביניהם שהופיע מול חבר מושבעים גדול. לצדו ביקשה התביעה המקומית באטלנטה לזמן לעדות גם אישים נוספים, ובהם מושל המדינה בריאן קמפ והסנאטור המכהן לינדזי גרהאם. כל אלה מנסים להיאבק בזימון שהוצא להם, אך בקשותיהם נדחות עד עתה בבתי המשפט. כמו כן, התביעה המקומית עשויה בסוף הדרך לזמן לעדות גם את טראמפ עצמו - שכן הוא זה שביצע את השיחה למזכיר המדינה בה ביקש ממנו "למצוא" לו קולות.


  • ההתפתחויות בועדת ה-6 בינואר:

  • דברי פנס - באורח די מפתיע אמר השבוע סגן הנשיא לשעבר מייק פנס שהוא ישקול למסור עדות מול ועדת ה-6 בינואר שחוקרת את אירועי הפריצה לקונגרס. מול קהל רפובליקני בניו-המפשייר, מדינה חשובה בפריימריז לנשיאות, טען פנס ש"לציבור האמריקני יש זכות לדעת מה קרה באותו יום" ואף הבטיח להציג את גרסתו בתכיפות גדולה יותר. באותה ההזדמנות הוא גם יצא נגד חברי מפלגתו שתקפו את ה-FBI אחרי הפשיטה על מעון טראמפ והשווה בין המתקפות שלהם לבין אלה משמאל שקוראים "לפרק את המשטרה".
  • הדחת צ'ייני - לרגע אחד השבוע קיבל טראמפ חדשות משמחות כשחברת הקונגרס הכי שנואה עליו, ליז צ'ייני, הפסידה את המושב שלה בבית הנבחרים. צ'ייני היא הרפובליקנית הבכירה ביותר שיצאה נגדו אחרי אירועי הפריצה לקונגרס והיא מראשי ועדת ה-6 בינואר. מהסיבות האלה נלהב טראמפ להציב מולה מתמודדת בפריימריז, הארייט האגמן, שאכן הביסה אותה במרוץ על המושב היחידי של ויומינג בבית הנבחרים. אחרי ההפסד קיבלה צ'ייני שיחת ניחומים מהנשיא ביידן. היא צפויה לסיים את כהונתה בתחילת ינואר.
  • המשימה הגדולה - ההפסד של צ'ייני בפריימריז היה צפוי מראש. מיד בליל פרסום התוצאות היא שינתה את אתר הקמפיין שלה כך שיפנה לארגון חדש בשם "The Great Task" שנועד למנוע מטראמפ את הסיכוי להיבחר מחדש לנשיאות. נאום ההפסד שלה עסק במימד המוסרי שבהחלטתה לצאת נגד טראמפ, בסכנות של אי הכרה בתוצאות הבחירות, ובציטוטים היסטוריים מפיו של אברהם לינוקלן. היא הבטיחה שהעבודה "רק מתחילה עכשיו", ובבוקר כבר טענה שהיא חושבת על מרוץ לנשיאות. הנאום שלה אכן נשמע כך.
  • הצפוי לבוא - טראמפ כעת הוא השליט במפלגתו. מתוך 10 הרפובליקנים שהצביעו בעד הדחתו בבית הנבחרים, הצליחו רק 2 מהם לשרוד את עונת הפריימריז. שניהם יעמדו לבחירה בנובמבר מול דמוקרטים שעדיין יוכלו להדיח אותם מהקונגרס. חלק מהם, כמו חבר הקונגרס אדם קינזינגר שמנהל אף הוא את ועדת ה-6 בינואר, החליטו מראש לפרוש מהחיים הפוליטיים. אותה ועדה נמצאת כרגע בפגרה והיא צפויה לחדש את עבודתה בחודש הבא לקראת הגשה של דו"ח מסכם נגד טראמפ עוד לפני הבחירות לקונגרס.


  • ההתפתחויות בחקירות של ניו יורק:

  • עסקת הטיעון - בהינתן כל ההתפתחויות המתוארות לעיל החליט השבוע סמנכ"ל הכספים של "ארגון טראמפ", אלן וייסלברג, לחתום על עסקת טיעון עם התביעה במנהטן במסגרתה הוא הודה ב-15 עבירות מס ובקבלת מתנות והטבות שלא כדין. הוא ייאלץ לשלם קנסות ומסים בסך כ-2 מיליון דולר ויישלח לכלא ל-5 חודשי מאסר. עד היום סירב וייסלברג לשתף פעולה עם החקירה, בהתאם לרצונו של טראמפ, אבל דעתו השתנתה בימים האחרונים. העסקה הזו אולי חסכה ממנו, בגיל 75, שנים רבות מאחורי סורג ובריח.
  • שתי החקירות - עסקת הטיעון עם וייסלברג היא ההישג הכי גדול של התביעה במנהטן בחקירתה הפלילית נגד "ארגון טראמפ". המשפט צפוי להיפתח בסוף אוקטובר ובמהלכה ימסור וייסלברג עדות נגד הארגון שבו הוא עבד 40 שנה, אך לא נגד טראמפ עצמו. במקביל לכך מתנהלת גם החקירה האזרחית של התובעת הכללית בניו יורק, לטישה ג'יימס, במסגרתה נאלץ טראמפ להעיד תחת שבועה בשבוע שעבר. טראמפ, כזכור, השתמש מעל 400 פעם בזכות השתיקה שלו ולא השיב על שאלות החוקרים סביב עסקיו במדינה.


  • וכמה מילים על ביידן:

    בכל המלל לעיל תמצאו את שמו של הנשיא המכהן, ג'ו ביידן, פעם אחת בלבד. ארה"ב העבירה כעת שבוע נוסף שבו קודמו בתפקיד שלט בכל הכותרות. ישנם דמוקרטים רבים שחושבים שהנוכחות הזו של טראמפ בראש החדשות מועילה להם משום שהיא מגדילה את סיכוייהם לנצח בבחירות האמצע לקונגרס. מהעבר השני נמצאים רפובליקנים שבטוחים שעוד חקירה נגד טראמפ תוכיח כיצד מתנהל נגדו "ציד מכשפות" שידרבן את תומכיו לצאת לקלפיות. את ההיגיון שמאחורי שתי המסקנות האלה אפשר להבין די בקלות.

    כך או כך, הנוכחות של טראמפ מאפילה על אחת התקופות הטובות ביותר של ביידן מאז כניסתו לתפקיד, עם שורה של הישגים וניצחונות בנקודת זמן מכריעה לפני הבחירות לקונגרס. גם מפת הבחירות לסנאט נראית כעת מבטיחה יותר עבור הדמוקרטים, וגדל הסיכוי שלהם למנוע מהפך רפובליקני מלא בנובמבר. לאור זאת רואה הנשיא לראשונה זה זמן רב כיצד משתפר מעמדו בסקרי דעת הקהל מנקודת השפל שלו. בעקבות ההישגים הללו הודיע השבוע הבית הלבן שביידן ושרי הקבינט ייצאו למסע קידום פוליטי ברחבי ארה"ב.

    ומה באשר לטראמפ? בסקרים שעוקבים אחרי הפופולריות שלו אין שינוי. במפלגה הרפובליקנית היה אפשר למצוא תנודתיות גבוהה בימים שאחרי פשיטת ה-FBI על מעונו - ביום הפשיטה נזעמו רבים מהם, ביום חשיפת החשדות נגדו הם נטו לשקוט, וכעת מתחוללת הירתמות מחודשת להגנה עליו. אך לצערו של טראמפ, גם תמיכה ציבורית לא תשנה דבר במאבקים המשפטיים ההולכים וסוגרים עליו מכל עבר.



    הוספת תגובה

    חדש יותר ישן יותר

    טופס יצירת קשר