תמונת מצב לקראת בחירות 2016 לנשיאות ארצות הברית (סיכום ספטמבר)

מסע הבחירות


המפלגה הרפובליקנית

האאוטסיידרים שולטים

מעולם לא היה מירוץ כמו זה בפוליטיקה האמריקנית שבו מצליחים שלושה מתמודדים חיצוניים לזכות ברוב אהדת הקהל, במיטב הסיקור התקשורתי, בהובלה משמעותית בסקרים ובעניין ציבורי נרחב. דולנד טראמפ, בן קרסון וקרלי פיורינה הם כעת השלישייה המובילה בקרב מתמודדי המפלגה הרפובליקנית עם למעלה מ-50% תמיכה יחדיו. הציבור פשוט מאס בפוליטיקאים.

סיבות רבות לתופעה הזו. אמנם כל אחד מהמתמודדים זוכה להובלה מסיבותיו הוא - טראמפ עם הישירות והבוטות, קרסון עם הרכות והכנות ופיורינה עם הניסיון וחדות הלשון - אך עובדת היותם חיצוניים היא הסיבה המשותפת והמרכזית והיא סיבה מספיק טובה. הם לא-פוליטיקאים בתקופה בה כולם אוהבים לשנוא פוליטיקאים. הפוליטיקאים, כך חושב הבסיס השמרני, אינם אמינים ואף צבועים, הם בורחים מהבטחותיהם, מתמכרים למנעמי וושינגטון הבירה ושוכחים את עקרונותיהם. הנה, המפלגה הרפובליקנית ניצחה בבחירות לקונגרס כבר 3 פעמים והיא עדיין לא מצליחה להציג אופוזיציה לוחמנית ובעלת הישגים לממשל אובמה. האכזבה כה רבה עד שיו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר הודיע בחודש החולף על כוונתו לפרוש מתפקידו אחרי לחץ גדול מהפלג השמרני בסיעתו.

הממסד הרפובליקני, שבהתחלה עוד נדמה כאדם המגרד את פדחתו בביישנות למול "הוריקן טראמפ", נמצא כעת בבעיה של ממש ונותר לו להתחיל למצוא פתרונות. ג'ב בוש שהיה ועודנו המועדף מפגר באחור, סקוט ווקר החליט לפרוש מהמירוץ מקושי להתבלט, כריס כריסטי כבר תקופה ארוכה לא נחשב למועמד רציני, ואף מועמד "ממלכתי" אחר לא נראה באופק. אף אחד מלבד מרקו רוביו.

כשכל יתר הפוליטיקאים סופגים מים קרירים מהציבור, רוביו חוזר לזירה ונהנה מאחוזי תמיכה הולכים ועולים. ומדוע לא? רוביו הוא שמרן אמיתי בכל המובנים - אחזקת נשק, הורדת מיסים, הפלות, תקיפוּת דיפלומטית - והוא עדיין נחשב לדמות מפוקסת עם ראיית עולם מציאותית וממלכתית. בעת הסערה סביב הגדרת הנשיא ברק אובמה כמוסלמי הופיע רוביו ברשת ABC והבהיר את מה שצריך להיות ברור לכולם: הנשיא אובמה הוא נוצרי - לא מוסלמי. הוא נולד בארה"ב - לא מחוצה לה. כל טענה אחרת היא הסחת דעת מטופשת מהבעיות האמיתיות. שמרנות לטובת הציבור וממלכתיות עבור הממסד בתוספת מוצא היספני ועמדות מתונות בנושא הגירה, יכולות רטוריות וניסיון פוליטי בגיל צעיר יחד עם רקורד מוכח - כל אלה מובילים למועמד טוב עבור הקהל והממסד כאחד.

ככלות הכל ההימור של כל הפרשנים, הסוקרים והפוליטיקאים הוא על מישהו מבפנים.



כולם רבים עם כולם

זה לא שאין אידאולוגיה במערכת הבחירות הזו. בשבוע שעבר הציג דונלד טראמפ תוכנית לרפורמה גדולה במיסים, אמש הציג ג'ב בוש תוכנית בתחום האנרגיה, מרקו רוביו תומך בהסדרת ההגירה לאמריקה, ראנד פול נלחם למען ליברטריאניות ולכולם ישנן תוכניות כיצד לשנות את העתיד של אמריקה מההווה המאוד גרוע בו היא שרויה כעת לשיטתם.

אבל עדיין הכותרות הראשיות מסתכמות תמיד במריבות האישיות ביניהם. החודש הזה הספיק טראמפ להעליב ולהתנצל בפניה של קרלי פיורינה על המראה החיצוני שלה; טראמפ קרא למרקו רוביו "ילד" ו"נשלט בידי תורמים" (רוביו הגיב "לא אשתתף במופע שלו") ואפילו בוש הופיע באחת מרשתות הטלוויזיה והכריז שרוביו אינו כשיר לדעתו לכהן כנשיא.

בשנת 2012 חיכך הנשיא המכהן ידיים בהנאה בעוד המפלגה הרפובליקנית נגררה לקרקס פוליטי ממושך וביום הסופר טיוזדיי הוא אף בירך בסרקזם את מיט רומני "בהצלחה". נראה שלמרות כוונת המפלגה לעשות הכל כדי להימנע מקרקרס פוליטי, הדבר לא צלח.



קטנות

● ביום חמישי הבא, ה-8 באוקטובר, יערוך בית הנבחרים מערכת בחירות מיוחדת לבחירת יו"ר הבית שיחליף את היו"ר הנוכחי ג'ון ביינר. ביינר הודיע באמצע החודש החולף על כוונתו לפרוש וזאת לאחר מאבקים חוזרים ונשנים עם האגף השמרני במפלגה הרפובליקנית והניסיונות להדיחו. בעל הסיכויים המרבים להחליפו הוא מנהיג הרוב של הרפובליקנים קווין מקארתי.

● במהלך החודש החולף, וכבר בשלב מוקדם במירוץ, הודיעו שניים מבין המתמודדים הרפובליקנים לנשיאות על כוונתם לפרוש. בתחילת ספטמבר הודיע מושל טקסס לשעבר ריק פרי על פרישתו מהמירוץ וכשבוע לאחר מכן הודיע במפתיע גם סקוט ווקר, מושל ויסקונסין, על הקפאת הקמפיין שלו. נותרו כעת 15 מתמודדים שמתוכם צפויים לפרוש נוספים במהלך החודשים הקרובים שלפני הפריימריז.



המפלגה הדמוקרטית

החודש המכריע של קלינטון

חודש לא פשוט ממתין למתמודדת המובילה במירוץ הילרי קלינטון, חודש שהתחיל אמש כאשר נחשפו התכתבויות דואר אלקטרוני נוספות מחשבון הדוא"ל האישי שלה בו היא השתמשה במהלך כהונתה כמזכירת המדינה ויסתיים בהתכתבויות נוספות שיפורסמו ב-31 באוקטובר ובסוף כל חודש עד לסוף ינואר. עוד לפני כן, בעוד כשבועיים, תתייצב קלינטון לעימות הדמוקרטי הראשון שבו היא תיאלץ לחלוק את הבמה עם כל יתר המתמודדים הדמוקרטים מולה, וב-22 באוקטובר היא תוכרח לבוא לקונגרס להעיד בפומבי בנושא פרשת בנגאזי ובנושא הספיחים של הפרשה הקשורים לחשבון המייל האישי שלה בעת המתקפה.

בנוסף תיאלץ קלינטון לחשוף את נתוניה הכספיים החודש הזה בפני וועדת הבחירות המרכזית וכנראה שבמהלך השבועות אף הסקרים ימשיכו להכות בה לטובת כל היתר. גם ג'ו ביידן, שמתעכב עם קבלת ההחלטה בנושא התמודדותו לנשיאות, צפוי להכריע בקרוב בנושא ואולי לשנות את המפה הפנים-מפלגתית. את החודש הזה מקווה מחנה קלינטון לעבור בשלום.

המציאות הבעייתית הזו מעמידה את קלינטון במצב חדש שמצריך מיתוג מחודש. בעוד ב-2008 היא שוּוקה למצביעים כאשת ברזל, כבעלת ניסיון רב, כמבוגרת אחראית, במערכת הבחירות הזו היא משוּוקת אחרת לגמרי. היא אינה מופיעה מול קהל גדול ומעדיפה לבנות תדמית של חמימות ונגישות אישית. לפתע היא כבר לא יודעת או לא מודעת למספר דברים שהתרחשו סביבה בעת כהונתה בממשל ודמותה הופכת להיות יותר תמימה ותמה. אפילו ביל קלינטון בעלה מתחיל להופיע לצדה כדי להפגין זוגיות נאה שלא כמו ב-2008.



העימות הדמוקרטי הראשון

הרפובליקנים כבר הספיקו לקיים שני עימותים פנימיים (הראשון, השני) ורק עתה יצטרפו לחגיגה גם הדמוקרטים. העימות הראשון בין מתמודדי המפלגה הדמוקרטית לנשיאות יתקיים ביום שלישי ה-13 באוקטובר בשעה 18:00 בערב (01:00 שעון ישראל).

חמישה מתמודדים כבר קיבלו הזמנות רשמיות לעימות - הילרי קלינטון, ברני סנדרס, ג'ים ווב, מרטין אומאלי ולינקולן צ'ייפי - וברשת CNN גם טרחו להותיר את הדלת פתוחה עד הרגע האחרון עבור סגן הנשיא ג'ו ביידן, אך לפי שעה ההערכה היא שביידן יעדיף דווקא לדלג על העימות הזה ואולי להצטרף למירוץ רק כאשר ייערך העימות הבא בחודש נובמבר.

את העימות הדמוקרטי הראשון ינחה העיתונאי אנדרסון קופר מ-CNN וכלליו לא צפויים להיות שונים מהעימות הרפובליקני האחרון ששודר באותה הרשת. כשבועיים לאחר מכן יופיעו המתמודדים הרפובליקנים לעימות שלישי בנושאי כלכלה ברשת CNBC.




קמפיין הבחירות


גיוס כספים

כמו לפני שלושה חודשים, ובסוף כל רבעון, הגיע העת שבה המתמודדים לנשיאות ייאלצו לחשוף בפני ועדת הבחירות המרכזית את מצבם הכספי ואת מקורות המימון שלהם וכך גם יצטרכו לעשות אותן "ועדות פעולה פוליטיות", המגייסות כסף באופן בלתי רשמי עבור המתמודדים. התאריך האחרון להגשת הדו"חות הללו לועדה, ובהמשך לציבור, הוא ה-15 באוקטובר.

בינתיים קיימים הנתונים הבלתי רשמיים מהם עולה כי הילרי קלינטון גייסה בחודשים האחרונים 28 מיליון דולר לעומת 26 מיליון דולר למתמודד המתחרה ברני סנדרס שעושה זאת בעיקר מתרומות קטנות. ברבעון הקודם גייסה קלינטון 47 מיליון דולר לעומת 15 מיליון דולר לברני סנדרס. נתונים אלה לא מתייחסים לגיוס כספים מטעם ועדות פעולה פוליטיות, בכאלה לא מחזיק סנדרס.

בצד הרפובליקני ג'ב בוש גייס כ-11 מיליון דולר, הוא בעיקר מסתמך על ועדות פעולה פוליטיות, ובן קרסון גייס 20 מיליון דולר. דונלד טראמפ וקרלי פיורינה אינם זקוקים להרבה תרומות ובכל מקרה הם עדיין לא חשפו את כמות המזומנים שהם גייסו ברבעון זה.



ביקורים רשמיים

בחודש שעבר פורסמו כאן הנתונים אודות כמות הביקורים של המתמודדים השונים במדינות הראשונות שמצביעות בבחירות המקדימות. המתמודדים ממשיכים לבקר במדינות הללו כל הזמן, אם כי מזג האוויר לעיתים משנה את התוכניות ומבטל אירועים, כפי שזכור לכולנו מהוריקן סנדי שהתחולל מספר ימים לפני הבחירות הכלליות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2012. הנה דוגמה:

ביום ראשון צפויה להגיע לחוף המזרחי סופת ההוריקן "רוֹקין" שתוסיף לאזור עוד כמויות גשם נכבדות להצפות שכבר כך מתקיימות בחלק מהאזורים שם בימים האחרונים. הסופה, שבשיאה הגיעה להוריקן בדרגה 3 באוקיינוס האטלנטי, עלולה להגיע אל חופי וירג'יניה בדרגה 2 ולהיחלש אט לסופה טרופית בדרכה צפונה לעבר המטרופולינים הגדולים של וושינגטון, פילדלפיה ואולי גם ניו-יורק. המודלים חלוקים מאוד באשר לדרכה, אך כבר עתה ניתן לשער שאפילו אם הסופה תעבור רק בסמוך לחוף הדבר יפגום בחיי התושבים ולבטח גם ימנע אפשרות לערוך עצרות בחירות וערבי התרמה בנתיב הסופה ובמדינות כמו צפון קרוליינה ואף ניו המפשייר.

דונלד טראמפ כבר הודיע על ביטול הופעה בוירג'יניה ביץ' ומושל ניו-ג'רזי כריס כריסטי הכריז במדינתו על מצב חירום.




סקרי הבחירות


הפריימריז הרפובליקנים

למעשה, ככל שהסיקור התקשרותי סביב דונלד טראמפ פוחת כך פוחתים שיעורי התמיכה בו. בתקופה האחרונה נראה להאמין שטראמפ הגיע אל הקצה שלו וכעת הסקרים מציבים אותו על 23% תמיכה בסקרים הכלליים בהשוואה ל-30% ואף 35% שהוא הגיע אליהם במחצית החודש. על חשבונו מתחזקים האאוטסיידרים הנוספים במירוץ, בן קרסון וקרלי פיורינה.



הפריימריז הדמוקרטים

בצד הדמוקרטי נמשכת הצניחה של הילרי קלינטון, שעד לפני חודשיים עמדה בתרשימים על 60% ואף יותר מכך. כעת היא ניצבת בפער הולך וקטן מהיריב המרכזי שלה בשלב הנוכחי, הסנטור ברני סנדרס, שנהנה מכ-27% תמיכה לעומת ה-41% שלה. במקביל, סגן הנשיא ג'ו ביידן מתחיל להתחזק ועומד כעת על 20% תמיכה. בניו-המפשייר סנדרס מוביל וגם באיווה הוא מתקרב לכך.




לוח הזמנים


בשבוע שעבר פרסמה "הוועדה לעימותים נשיאותיים" את תאריכיהם של שלושת העימותים הכלליים שייערכו בין המועמדים לנשיאות מטעם המפלגות הגדולות ואת תאריכו של העימות היחידי שייערך בין המועמדים לסגנות.

העימות הראשון ייערך ב-26 בספטמבר 2016 באוניברסיטת רייט שבעיר דייטון במדינת אוהיו בין שני המועמדים לנשיאות מהמפלגה הדמוקרטית ומהמפלגה הרפובליקנית. העימות השני ביניהם ייערך ב-9 באוקטובר באוניברסיטת וושינגטון בעיר סנט-לואיס במדינת מיזורי והעימות השלישי ייערך ב-19 באוקטובר באוניברסיטת נבדה שבעיר לאס-וגאס במדינת נבדה. עימות נוסף ייערך בין המועמדים לסגנות הנשיאות ב-4 באוקטובר באוניברסיטת לונגווד שבעיר פארמוויל במדינת וירג'יניה (העימות יחול בראש השנה).

"הוועדה לעימותים נשיאותיים" הוא גוף בלתי פוליטי הנתמך על ידי שתי המפלגות הגדולות במטרה לקבוע את סדרי העימותים ואת מיקומם. בהמשך השנה תפרסם הוועדה את פורמט כל העימותים (עימות רגיל או אסיפת בחירות) ואת הנושאים שיעמדו במוקד הדיון (נושאי פנים או נושאי חוץ). בשנה הבאה תפרסם הוועדה גם את שמות העיתונאים שינחו את העימותים הללו.

עימותים כלליים

26.09.2016 - עימות ראשון לנשיאות בדייטון שבאוהיו

04.10.2016 - עימות ראשון לסגנות בפראמויל שבוירג'יניה

09.10.2016 - עימות שני לנשיאות בסנט לואיס שבמיזורי

19.10.2016 - עימות שלישי לנשיאות בלאס וגאס שבנבדה


האשכול המקורי ברוטר - rotter.net/forum/scoops1/250598.shtml

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר