כיצד תסקר התקשורת את נאום מצב האומה הראשון של טראמפ?

שנה לאחר כניסתו לבית הלבן עתיד דונלד טראמפ לשאת את "נאום מצב האומה" הראשון שלו בפני הקונגרס ביום שלישי בשעה 21:00 בערב לפי שעון וושינגטון (04:00 לפנות בוקר בלילה שבין שלישי לרביעי לפי שעון ישראל).

אמנם לא מדובר בנאומו הראשון של טראמפ בפני הקונגרס, הוא עשה זאת כבר כחודש לאחר השבעתו בשנה שעברה, אך טכנית זה יהיה "נאום מצב האומה" הראשון שלו, כדרישתה של החוקה האמריקנית.

בנאומו יוכל טראמפ לסכם את השנה הראשונה שלו בתפקיד ולדווח לקונגרס ולציבור על תוכניותיו לקראת השנה השנייה שלו בבית הלבן. דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס סירבה לומר הערב (שני) מה יהיה כלול בנאום, אך הגיוני להניח שטראמפ ימקד את נאומו בנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב כמו הדהירה של המסחר הבורסאי והגידול בצמיחה או הירידה המתמשכת באבטלה ותוספת המשרות למשק. נושאים נוספים יכולים להגיע מהתחום הביטחוני, כמו המצב מול צפון קוריאה והמלחמה בדעאש, מהתחום החברתי, כמו רפורמת הבריאות ומגפת משככי הכאבים, מתחום ההגירה, כמו החומה המובטחת בגבול מקסיקו וילדי ה-"Dreamers", או מנושאים פוליטיים אחרים.

האקבי סנדרס סירבה לומר האם טראמפ יתייחס לפרשת קשרי הקמפיין שלו עם רוסיה בצל ההתפתחויות של השעות האחרונות לפני הנאום ובהן פרישתו של סגן ראש ה-FBI אנדי מקייב. הפרשה הזו, יש להזכיר, נחקרת כיום בידי החוקר המיוחד מטעם משרד המשפטים רוברט מולר, בידי הבולשת הפדרלית שמנהלת חקירה פלילית, ובידי שתי וועדות קונגרס בבית הנבחרים ובסנאט.

מיד לאחר נאומו של טראמפ, תקבל המפלגה הדמוקרטית זמן מסך כדי לשאת את "נאום התגובה", שהשנה יתבצע מפיו של ג'ו קנדי השלישי המכהן מזה 6 שנים כחבר בית הנבחרים מטעת מדינת מסצ'וסטס. סבו של אותו קנדי הצעיר היה רוברט קנדי, שנרצח בשנת 1968 בעת מסע הבחירות שלו לנשיאות, ואחיו של סבו היה הנשיא ג'ון קנדי שנרצח בעת כהונתו בשנת 1963.

ג'ו קנדי, אם כן, מגיע מתוך "משפחת המלוכה" של המפלגה הדמוקרטית ובגילו הצעיר הוא נועד לגשר בין הדור המבוגר שעד כה נתפס בציבור כמי שמנהיג את המפלגה (אנשים כמו הילרי קלינטון שהיא בת 70, ג'ו ביידן שהוא בן 75 וברני סנדרס שהוא בן 76) לבין הדור הצעיר, והכל באמצעות שימוש בשם המשפחה המפורסם ביותר באמריקה.

ב"נאום התגובה" יוכל קנדי הצעיר ללכוד את תשומת הלב הלאומית ולזכות בסיקור תקשורתי נרחב, ממש כפי שעשו ניקי היילי, מרקו רוביו ופול ראיין בנאומי התגובה שלהם לנשיא לשעבר ברק אובמה.




הסיקור התקשורתי


דוברת הבית הלבן הגדירה את הנאום בתור "Must-watch TV", אירוע שחייבים לצפות בו. ולא לחינם, נאומי מצב האומה נוטים לקבץ סביב המסך עשרות מיליוני אמריקנים ומאפשרים לנשיא ארה"ב להגיע לקהל עצום בבת אחת. בשנה שעברה צפו בנאומו של טראמפ מעל 43 מיליון אמריקנים דרך רשתות הטלוויזיה, וזאת בהשוואה לכ-52 מיליון צופים שראו את נאומו של ברק אובמה בפני הקונגרס בשנת 2009 וכ-40 מיליון צופים בנאומו של ג'ורג' בוש בשנת 2001. הפעם יהיה מדובר ב"נאום מצב האומה" הרשמי הראשון של טראמפ, ויהיה מעניין לראות מה תהיה כמות הצופים.

כמובן שלא יהיה כלי תקשורת בארצות הברית שלא ישדר את הנאום הזה, ומשכך יינתן לצופה הממוצע מספר רב של אפשרויות לבחירה. להלן, אם כן, סקירה מתבקשת של מה מתכננים כלי התקשורת המרכזיים בליל הנאום:

ברשת NBC יוביל את המשדר המיוחד לסיקור הנאומים המגיש הבכיר שלהם לסטר הולט, כשלצידו תופיע מגישת תוכנית הבוקר סוואנה גאת'רי. אל המשדר תצטרף בפעם הראשונה גם העיתונאית מייגן קלי, שעברה אל הרשת בשנה שעברה, והיא תתרום להם פרשנויות פוליטיות מזווית אחרת. כמו כן יצטרף לשידור הזה גם מגיש העבר שלהם טום ברוקאו שסיקר אירועים פוליטיים כאלו כבר מעל 50 שנה. הפרשנים הפוליטיים יהיו צ'אק טוד ואנדריאה מיטשל, ואת השידור ילוו גם כתבת הבית הלבן של הרשת, האלי ג'קסון, וכן כתבת הקונגרס שלהם, קייסי האנט.

ברשת ABC ינהל את הסיקור השדר הבכיר ג'ורג' סטפנופולוס כשלצידו יעמוד מגיש מהדורת חדשות הערב שלהם, דיוויד מיור. את הפרשנות הפוליטית לנאום תביא מרתה ראדץ, ואת הדיווחים מהקונגרס יעבירו שני הכתבים הפוליטיים הבכירים של הרשת, ג'ונתן קארל וססיליה וגה. לאחר הנאומים תשודר תוכנית הלילה של הקומיקאי ג'ימי קימל בה הוא יראיין לראשונה את שחקנית הפורנו סטורמי דניאלס על הרומן שנטען כי היא ניהלה עם טראמפ.

ברשת CBS ינחה את השידור המגיש ג'ף גלור, כשאליו יצטרפו מגישי תוכנית הבוקר ג'ון דיקרסון, נורה אודנל וגייל קינג. הדיווחים החיים יגיעו מכתב הרשת בבית הלבן, מייג'ור גרט, ומכתבת הרשת בקונגרס, ננסי קורדס. אחרי השידור המשמים, צפוי הקומיקאי סטיבן קולבר להעביר את תוכנית הלילה שלו, ה"לייט שואו", בשידור חי בחוף המזרחי.



בערוץ Fox News הוכיחו כבר מספר פעמים כי הם כלי התקשורת המועדף על תומכי טראמפ, והם הצליחו בעבר להוביל ברייטינג בשידורים פוליטיים כאלה. את השידור המיוחד עתה יובילו המגישים ברט באייר ומרתה מקאלום, כשלצידם הפרשנים כריס וואלאס ובריט יום. את הדיווחים מהשטח יביאו כתב הבית הלבן של הערוץ, ג'ון רוברטס, וכן כתב הקונגרס שלהם, מייק עמנואל. בתום השידור יגיש שון האניטי משדר לילי מיוחד. ברשת FOX בברודקאסט, שפתוחה בחינם גם לאלה שאינם מנויים לערוץ פוקס ניוז בכבלים ובלוויין, ינהל שפרד סמית' משדר חדשות נפרד.

בערוץ CNN נהנו גם כן מגידול דרמטי באחוזי הצפייה בעת שידור אירועים פוליטיים כאלה בתקופת כהונתו של טראמפ, וגם הם מוציאים את התותחים הגדולים בערב הזה. את המשדר המיוחד שלהם יובילו המגישים הבכירים וולף בליצר ואנדרסון קופר, ואליהם יצטרפו ג'ק טאפר, דנה באש וג'ון קינג לפרשנויות פוליטיות ולניתוח הנאום. את הדיווחים מהשטח יובילו כתב הבית הלבן של הערוץ, ג'ים אקוסטה, וכן כתב הקונגרס שלהם, מנו ראג'ו.

בערוץ MSNBC ינהלו משדר חדשותי נפרד מרשת האם שלהם. את השידור המיוחד יובילו בריאן ויליאמס ורייצ'ל מדאו, כאשר לצדם יתרמו לשידור דברי פרשנות וניתוח גם יתר המגישים הבכירים של הערוץ ובהם כריס מתיוס, כריס הייז ולורנס אודנל. את הדיווחים מהשטח יביאו לערוץ הכתבים הפוליטיים של רשת NBC.

ערוצי טלוויזיה נוספים כוללים את רשת PBS הציבורית ואת ערוץ C-SPAN שיציג שידור נקי, את ערוצי הכלכלה CNBC, Fox Business, ו-Bloomberg, וכן רשתות השידור הספרדיות, Telemundo ו-Univision, שישדרו בשפתן.



אבל אין לכם סיבה לדאגה אם אתם גרים בישראל וממש לא מחזיקים בגישה לטלוויזיה האמריקנית. אם אתם מנויים לחברות הכבלים והלווין תוכלו לצפות בשידור החי של Fox News (ערוץ 200 בהוט, ערוץ 105 ביס, זמין גם בסלקום ובפרטנר) או בשידור של CNN הבינלאומי (ערוץ 205 בהוט, ערוץ 102 ביס, זמין גם בסלקום ובפרטנר).

בנוסף, כל רשתות הטלוויזיה הגדולות (NBC, ABC, CBS) יספקו שידור חי פתוח לחלוטין בחשבונות היוטיוב שלהם, וכל ערוצי החדשות בכבלים (Fox News, CNN, MSNBC) יעבירו גם הם שידור חינמי ופתוח לציבור דרך אתרי האינטרנט שלהם. ואם זה לא מספיק, כלי תקשורת נוספים יעבירו סטרימינג חי ביוטיוב, בפייסבוק ובטוויטר. גם לבית הלבן ולקונגרס יהיה שידור רשמי שיועבר בכל הפלטפורמות שבאינטרנט, אך שם לא ישודר נאום התגובה.

ומעל לכל, את שידורי כל ערוצי הטלוויזיה האמריקניים המרכזיים תוכלו לקלוט במסך אחד כאן:
nir-oz.blogspot.co.il/p/ustvlive.html

הוספת תגובה

חדש יותר ישן יותר

טופס יצירת קשר